سنجش کلاله

آزمون های آزمایشی سنجش

سنجش کلاله

آزمون های آزمایشی سنجش

کلاس کنکور وتقویتی وآزمونهای آزمایشی سنجش -انتخاب رشته کنکور

۸ مطلب در خرداد ۱۳۹۷ ثبت شده است

کلید موفقیت او، سخت کوشی بود

sanjesh kalaleh | چهارشنبه, ۳۰ خرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۰۷ ب.ظ

فارادی

زندگی‌نامۀ فارادی، بزرگترین تجربه گر در تاریخ علم:

کلید موفقیت او، سخت کوشی بود


«مایکل فارادی» در اواخر قرن هجدهم میلادی در میان فقر و فلاکت در لندن بزرگ شد. به نظر می­رسید که تقدیر او از لحظۀ تولدش شکل گرفته ­باشد. وی چاره­ای جز پیشه­کردن حرفۀ پدری خود، یعنی نعل­بندی یا کارگری، نداشت. والدین او 10 فرزند داشتند و پدر وی به دلیل بیماری­اش، توان کار دایمی را نداشت.
خانوادۀ او متعلق به مذهب «ساندمانیان» (فرقه‌ای از مسیحیت) بودند. پیروان این فرقه، معتقدند که هر نمونۀ زنده و پدیدۀ طبیعی، مظهر و جلوه‌گر وجود خداست و با برقراری ارتباط روزانه با خدا و نزدیک­تر شدن باطنی به او، می­توان وجود خدا را در هر نقطه­ای از جهان حس کرد و دید. فارادی نیز بر اساس آموخته­های مذهبی­اش خداوند را در همه جا می­دید و از همین رو، هر چیزی برای وی جذاب بود وکنجکاوی­هایش از هیچ محدودیتی برخوردار نبود.
روزی به مغازه­ای در همان نزدیکی­ها که کتاب‌ها را صحافی می­کرد و می­فروخت سر زد. تصویر آن همه کتاب در قفسه‌ها، او را مات و مبهوت کرد. صاحب فروشگاه، مجذوب احترام مرد جوان نسبت به کتاب­هایش شد و شغلی را به عنوان کتاب­رسان برای فارادی در نظر گرفت و از او خواست که به عنوان کارآموز در صحافی وی مشغول به کار شود. فارادی با خوشحالی پیشنهاد او را پذیرفت و دورۀ کارآموزی هفت سالۀ خود را آغاز کرد.
مرد جوان به سختی می­توانست بخت نیک خود را باور کند؛ زیرا کتاب­های جدید در آن روزگار، متاع نایاب و اجناس لوکس برای ثروتمندان به شمار می­رفتند. صاحب فروشگاه نیز او را ترغیب می­کرد تا در اوقات فراغت خود، کتاب­های محبوبش را بخواند. یک روز وی دایر¸ المعارفی را به دست گرفت که به آخرین کشفیات در خصوص الکتریسیته می­پرداخت. با خواندن آن، او ناگهان احساس کرد که رسالت زندگی­اش را یافته است. الکتریسیته، پدیده­ای است که با چشم نمی­توان آن را دید، اما از طریق آزمایش می­توان به وجود آن پی برد و آن را سنجید. فرایند رمزگشایی از اسرار طبیعت به یاری آزمایش، فارادی را شیفته و مفتون خود کرد. به نظر می‌رسید که علم برای او به منزلۀ کاوشی عظیم به منظور گره­گشایی از اسرار آفرینش باشد. وی به هر طریقی که شده باید یک دانشمند می­شد. این هدف برای او چندان واقع­گرایانه به شمار نمی­آمد؛ زیرا در انگلیس آن دوران، دسترسی به علم و آزمایشگاه­ها تنها برای افراد متعلق یه طبقات بالا میسر بود. سپس در سال 1809 میلادی کتابی به فروشگاه آورده شد که به او امید بخشید. این کتاب"توسعۀ ذهن" تالیف " اسحاق واتس" بود. کتاب به بررسی سیستمی مبتنی بر فراگیری و بهبود سرنوشت فرد در زندگی، فارغ از طبقۀ اجتماعی فرد می‌پرداخت و رهنمودهایی را توصیه می­کرد که برای همه قابل استفاده بود. فارادی هر جایی که می­رفت، کتاب را با خود می‌برد. او از دستورالعمل‌های کتاب مو به مو پیروی می­کرد. در نظر واتس، یادگیری فرایندی فعال بود. وی تنها مطالعۀ اکتشافات علمی را کافی نمی­دانست، بلکه بر لزوم بازآفرینی آزمایش­های منتج به آن اکتشافات نیز پافشاری می­کرد. او همچنین بر اهمیت داشتن آموزگار تاکید می­کرد. واتس توصیه کرده بود تا علاوه بر گوش ­دادن به سخنرانی­ها، از آنها یادداشت بردارید و سپس روی یادداشت­ها آن قدر کار کنید تا این دانش در ژرفای مغز شما نهادینه شود. فارادی حتی به چیزی بمراتب بیش از توصیه­های واتس عمل کرد. وی با شرکت در سخنرانی­های هفتگی دانشمندی سرشناس، شروع به یادداشت برداری از مهم­ترین واژگان و مفاهیم علمی­کرد و بسرعت از رؤوس مطالب، ابزارها و اشکال مورد استفاده آن دانشمند، یادداشت تهیه کرد. در طی روزهای بعد، او یادداشت­های خود را به جملات تشریحی و سپس به فصل­های مجزا تبدیل کرد و با جزییات فراوان به تشریح آنها پرداخت. در عرض یک سال ، این توضیحات رفته رفته جمع شدند و به دایر¸المعارفی علمی برای وی تبدیل شدند.
یک روز صاحب کار او مجموعه یادداشت­های وی را به یکی از مشتریانش به نام ویلیام دنس، که عضو پژوهشکدۀ سلطنتی بود، نشان داد. دنس با تورّق فصل­های نگاشته شده، از بیان واضح و موجز مسایل پیچیدۀ علمی متحیر شد. او از فارادی برای شرکت در سخنرانی­های "همفری دیوی"، شیمی‌دان برجستۀ انگلیسی و سرپرست آزمایشگاه شیمی سلطنتی، دعوت کرد. دیوی با اکتشافات فراوانی که کرده بود، حوزۀ جدیدی از علم را به نام الکتروشیمی، توسعه می­داد و به عنوان دانشمندی بی‌باک و نترس شهرت پیدا کرده بود. سخنرانی­های وی، تاثیری متفاوت روی فارادی گذاشت. فارادی می­توانست خلاقیت را در وجود دیوی حس کند.
سپس یک روز به شکلی کاملاً غیر منتظره، او پیامی از دفتر همفری دیوی دریافت کرد که به عنوان دستیار شخصی با این دانشمند بزرگ همکاری کند. آقای دنس وی را برای این کار پیشنهاد داده بود. فارادی تمام تلاش خود را به کار بست و با انجام تمام و کمال کارهایی که از او خواسته­ می­شد، توانست شیمی­دان بزرگ را تحت تاثیر قرار دهد.
وی تحت سرپرستی مربی خود، آموخت که چگونه ترکیبات شیمیایی را آماده کند. او همچنین اصول اولیۀ آنالیزهای شیمیایی را از بزرگترین آموزگار عصر خود آموخت. دیوی تمایل داشت تا تمام وقت خود را صرف انجام کار کند و با اعتماد به مهارت‌های رو به رشد فارادی، تمام نمونه­های معدنی را به منظور تجزیه و تحلیل برای وی می‌فرستاد. دیوی بتدریج استقلال بیشتری به دستیار خود بخشید و در نامه­هایش به فارادی، از او به عنوان یکی از بهترین شیمی­دان‌های تجزیه تجلیل کرد.
فارادی در نهایت یکی از بزرگترین فیزیکدان­ها و شیمی­دان­های انگلیسی گردید که بیشتر به سبب نوآوری‌هایش در الکترومغناطیس و الکتروشیمی مشهور است. کشف بنزن و قوانین مربوط به القای الکترومغناطیسی و تهیه کلر مایع، از مهم‌ترین دستاوردهای وی برشمرده می‌شوند.
با وجود اینکه فارادی علوم رسمی کمی آموخت و ریاضیات عالی (مثل حساب دیفرانسیل و انتگرال) را خیلی کم یادگرفت، اما یکی از تاثیرگذارترین دانشمندان تاریخ شد. برخی از مورخان علم، او را به عنوان بزرگترین تجربه‌گر در تاریخ علم می‌دانند. فاراد، که واحد ظرفیت الکتریکی در SI است، بعد از وی به این اسم نامیده شد.

در زندگی  و کارهای این دانشمند مذهبی، حس عمیقی از یگانگی خدا و یکپارچگی طبیعت نفوذ داشت. او مردی متواضع، محجوب و ساده بود؛ تا جایی که  عنوان اشرافی "بارون" را که به وی پیشنهاد کرده بودند، نپذیرفت و گفته بود: «چون این لقب چیزی به من نمی‌آموزد، بنابراین، مورد استفاده‌ام نخواهد بود !»  

  • موافقین ۱ مخالفین ۰
  • ۳۰ خرداد ۹۷ ، ۱۲:۰۷
  • sanjesh kalaleh

خوب خوابیدن، مهم است

sanjesh kalaleh | چهارشنبه, ۳۰ خرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۰۲ ب.ظ

خواب

خوب خوابیدن، مهم است




یکی از مهم‌ترین نیازهای جسمانی انسان، خواب و استراحت است که بی‌توجهی به آن، ضررهای زیادی با خود به دنبال دارد. خواب و استراحت صحیح، ارتباط مستقیمی با توانایی مغز دارد؛ یعنی افرادی که در طول شبانه روز خوب می‌خوابند، دارای ذهنی فعال و پر انرژی هستند. کمبود خواب، مقاومت بدن را در برابر بیشتر ناراحتی‌های روحی و جسمی کاهش می­دهد. خواب خوب، یک عنصر غیر قابل جایگزین است، و هنگامی که شخص بد می‌خوابد، تجدید قوا از طریق ترمیم سلول‌ها، بافت‌ها و اعضاء متوقف می‌شود. همچنین کسی که خوب نخوابیده است، در برابر انجام کاری مساوی با دیگران، انرژی بسیار بیشتری صرف می‌کند و این مقدار حداقل 25 درصد بیشتر است. کسانی که به مقدار کافی نمی‌خوابند، عصبی و ناپایدار هستند و سپس مضطرب شده و از مرحله تهییج شدید به مرحله کوفتگی و خستگی می‌رسند. افراد بدخواب در زمینه فکری نیز دچار اشکال هستند؛ زیرا اختلالات و ناراحتی‌های حافظه در آنها بسرعت ظهور می‌کند، قدرت درک و توانایی آنها در تمرکز ضعیف می‌شود، حفظ کردن و به یادآوری مطلب از سوی آنها سخت‌تر می‌شود و همچنین برایشان به خاطر سپردن کوتاه‌تر شده و به خاطر آوردن نیز با اشکال صورت می‌گیرد.
     تقویت سیستم ایمنی بدن، ترمیم نورون‌ها و حفظ کارآوری سیستم عصبی، سامان‌دهی یادگیری و حافظه، از عملکردهای ویژه‌ خواب است. نیاز به خواب در سنین مختلف، متفاوت است. این نیاز در دوران نوجوانی به هشت ساعت در شبانه‌روز می‌رسد که البته در افراد مختلف، متفاوت است. با توجه به اهمیت خواب می‌توان گفت که کم‌خوابی و بی‌خوابی، صدمات جبران‌ناپذیری به فرد وارد می‌کند که از جمله آنها می‌توان به کاهش توان یادگیری و تمرکز فرد، سخت بلند شدن از خواب و چرت زدن در طول روز، احساس خستگی و بی‌حوصلگی و بدرفتاری و افزایش حساسیت‌پذیری و در نهایت، کاهش عملکرد سیستم ایمنی بدن و احتمال افزایش بیماری در فرد اشاره کرد.
     با این مقدمه طولانی، که درباره اهمیت خواب در مسایل مختلف از جمله یادگیری گفته شد، حتماً حدس زده‌اید که می‌خواهیم در این مقاله درباره چه چیزی صحبت کنیم. با توجه به نزدیک شدن به زمان برگزاری کنکور و احتمال به هم خوردن ساعات برنامه‌ریزی و خواب و استراحت شما عزیزان، قصد داریم که در این مقاله، درباره اهمیت خواب در روزهای آخر باقی‌مانده تا کنکور صحبت کنیم.
     بارها با داوطلبانی مواجه شده‌ایم که با نزدیک شدن به زمان برگزاری کنکور، احساس می‌کنند که بیشتر خواندن و کم کردن زمان خوابشان باعث می‌شود تا بتوانند نتیجه بهتری از تلاش خودشان در این آزمون بگیرند. قبل از هر چیز باید اشاره کنیم با اینکه ممکن است که تلاش مضاعف در روزهای آخر باقی‌مانده تا کنکور، تاثیر خوبی در یادگیری و نتیجه شما داشته باشد، اما اولاً شما نباید از تلاش خود انتظار معجزه داشته باشید، و دوم اینکه نباید با کاستن از ساعات خواب و استراحت خود، ساعات مطالعه‌تان را بیشتر کنید؛ زیرا نقش خواب در افزایش یادگیری، بسیار مهم است. ضمناً یادگیری بدون خواب کافی پس از آن، باعث می‌شود تا مطالبی را که خوانده‌اید، به طور مؤثر بر حافظه دراز مدت شما سپرده نشده و این یادگیری تثبیت نشود. بعضی از داوطلبان از اهمیت خواب در یادگیری و تثبیت آن آگاهند، اما اشتباه فاحش دیگری را مرتکب می‌شوند و احساس می‌کنند که با انجام این کار می‌توانند هم ساعات یادگیری‌شان را بالا ببرند و هم کمتر بخوابند. این گروه سعی می‌کنند تا به صورت پراکنده، در ساعات مختلف شبانه روز بخوابند؛ اما باید توجه داشته باشید که خواب‌های پراکنده در روز، نمی‌تواند جایگزین خواب پیوسته شبانه باشد؛ زیرا بدن برای رفع خستگی، تجدید قوا و آمادگی برای یادگیری جدید، حتماً نیاز دارد تا به طور پیوسته بین پنج تا شش ساعت بخوابد، و خواب‌های پراکنده فقط در طول روز و تنها پس از چهار ساعت فعالیت مستمر مغزی به اندازه ۱۰ تا ۱۵ دقیقه و برای استراحت مغز مفید است. همچنین باید به این موضوع نیز توجه داشته باشید که اگر حس می‌کنید پس از یک چرت کوتاه ده دقیقه‌ای، افکار شما پراکنده شده است و نمی‌توانید بلافاصله یادگیری را شروع کنید، دست کم سعی کنید که همان شش ساعت را به طور پیوسته بخوابید و در طول روز، کمتر استراحت کنید؛ البته این موضوع نمی‌تواند عمومی باشد و به طور مستقیم به عادت بدنی شما ارتباط دارد.
تا اینجا درباره اهمیت خوب خوابیدن در فرایند یادگیری صحبت کردیم، اما حتماً باید توجه داشته باشید که اهمیت این موضوع در روزهای منتهی به کنکور، بسیار بیشتر و مهم‌تر است؛ به دلیل اینکه فرصت کمی تا زمان برگزاری کنکور داریم و هر به هم ریختگی و بی‌نظمی در ساعات خواب و بیداری شما، تاثیر بسیار زیادی بر یادگیری‌تان خواهد گذاشت؛ زیرا علاوه بر اینکه یادگیری مغز در ساعات شب به حداقل خود می‌رسد، عادت کردن بدن به یک زمان برای خوابیدن و بیداری جدید نیز مدتی طول خواهد کشید؛ پس سعی کنید که مطالعه در روزهای آخر را جایگزین خواب شبانه نکنید؛ زیرا تحقیقات نشان می‌دهد که یادگیری‌های شبانه، به دلیل پایین بودن میزان پروتیین هسته‌های سلول مغز در شب، به هیچ وجه مؤثر نبوده و این نوع یادگیری‌ها جز اتلاف وقت سودی ندارد و تنها به یادگیری پراکنده و آشفته منجر می‌شود.
یکی از عواملی که در زمان مطالعه شما و افزایش آن در این روزهای پایانی تاثیر دارد، اضطراب است. اضطراب باعث می‌شود تا شما احساس کنید که میزان مطالعه شما تاکنون کافی نبوده است و برای جبران این کاستی می‌بایست در این روزهای پایانی کمتر بخوابید و بیشتر مطالعه کنید. ممکن است که مساله دیگر در تلقین این فکر، نتایج شما از آزمون‌های سرعتی پایانی‌تان باشد؛ در واقع اگر شما عزیزان در یک یا چند آزمون نتیجه دلخواه خود را نگرفته باشید، احتمالاً به این نتیجه می‌رسید که باید برای رفع اشکالاتتان بیشتر درس بخوانید و این زمان را از ساعات خواب خود کم خواهید کرد.
 قبلاً هم درباره نقش منفی اضطراب و استرس در یادگیری، بخصوص در روزهای منتهی به کنکور، مطالبی را در این نشریه منتشر کرده‌ایم. در اینجا به عنوان توضیح تکمیلی اشاره می‌کنیم که اضطراب، موجب برانگیختگی و آشوب درونی می‌شود و از لحاظ فیزیولوژی نیز، هفده تغییر مهم را در عملکرد دستگاه‌های بدن به وجود می‌آورد. این حالت به طور مستمر در مغز حالتی تحمیلی مانند کودتای نظامی ایجاد می‌کند. به هنگام اضطراب بر اثر آدرنالین بالا، نوعی تغییرات کارکردی در سیستم ادراکی و واکنش‌های بدن به وجود می‌آید. در این هنگام مردمک چشم، بیش از اندازه معمول گشاد شده و کارکرد سلول‌های مخروطی آن دچار اشکال می‌شود و بدن و ماهیچه‌های داوطلب مضطرب، دچار انقباض شده و آرامش از او سلب می شود و به دنبال آن، کارکرد حافظه نیز مختل شده و تمرکز و بازیابی اطلاعات از حافظه هم با مشکل مواجه می‌شود.
     پس حالا که با نقش بسیار منفی استرس در یادگیری خود آشنا شدید، اولاً بدانید که کنکور هم آزمونی مشابه سایر آزمون‌هاست و دلیلی برای نگرانی وجود ندارد، و دوم اینکه اگر اضطراب در این روزهای آخر به شما غلبه کرد و شما به این نتیجه رسیدید که باید بیشتر درس بخوانید و از ساعات خواب خود کم کنید، بدانید که این مطالعه، ثمر چندانی برای شما نخواهد داشت؛ زیرا پژوهش‌ها نشان می‌دهد که اگر افراد به اندازه کافی استراحت کنند، بهتر می‌توانند مطالب جدید را بیاموزند. همچنین کسانی که پس از آموختن مطالب جدید، خواب شبانه کافی دارند، بهتر از کسانی که خواب ناکافی دارند می‌توانند آن مطالب را به خاطر آورند.
     خواب کافی، علاوه بر اینکه باعث می‌شود مطالب در ذهنتان تثبیت شده و شما از دانسته‌هایتان استفاده کنید و بهره کافی ببرید، اضطراب را نیز از شما دور خواهد کرد. پژوهشگران به این نتیجه رسیده اند که برای حل خلاق مساله، نیاز به خواب داریم. آنان برای درک تاثیر خواب خوب بر حل بهتر مسایل، از گروهی خواستند تا مساله‌ای را مشاهده کنند و پس از هشت ساعت برای حل آن بازگردند. کسانی که در فاصله این هشت ساعت بعد از دریافت مساله و قبل از ارایه جواب خوابیده بودند، بهتر توانسته بودند مساله را ساده کنند و همین موضوع، سبب برتری آنها در مقایسه با کسانی که در این  هشت ساعت بیدار بودند، گردید. آنان به این نتیجه رسیده‌اند که در هنگام خواب، مسیرهایی در مغز، که پیمودن آنها برای حل مساله ضروری است، تقویت می‌گردد.
با توجه به نزدیک شدن به زمان برگزاری کنکور، حتماً سعی کنید که از همین امروز، برنامه خواب خود را با لحاظ کردن یک خواب شش ساعته شبانه تنظیم کنید؛ زیرا کمبود خواب، سبب کاهش سرعت پردازش ذهنی، دشوار شدن تمرکز و توجه و باعث گیج شدن ما می‌شود؛ به علاوه، مطالعات نشان می‌دهد که خواب می‌تواند به تصمیم‌گیری نادرست و بیشتر ریسک کردن داوطلبان و کاهش سرعت واکنش‌دهی آنها در زمان برگزاری آزمون منجر شود.
     با توجه به مطالب اشاره شده، سعی کنید تا در روزهای باقی‌مانده تا زمان برگزاری کنکور، جمع‌بندی را تمام کرده و تست‌زنی سرعتی و مشابه آزمون را بخوبی در برنامه خود بگنجانید؛ اما پس از آنکه هر نتیجه‌ای در این آزمون‌ها گرفتید، بدون استرس و دستپاچگی و بدون اینکه حداقل شش ساعت خواب خود را کم کنید، با یک برنامه‌ریزی درست و اصولی، که برای این روزها باید تدارک دیده باشید، به رفع اشکالات و نواقص مطالعه خود بپردازید. طبق این برنامه، شما باید حداقل شش ساعت بخوابید و صبح‌ها هر روز، یک مجموعه کامل تست را به صورت سرعتی و طبق شرایط کنکور حل کرده و پس از تصحیح آزمون، بعد از ظهر هر روز را به رفع اشکال و پیدا کردن علت غلط زدن تست‌های مورد نظرتان اختصاص دهید. حتماً به خاطر داشته باشید که دیگر مطالب جدید نخوانید و فقط به دنبال رفع اشکال در میان مطالبی باشید که قبلاً آنها را مطالعه کرده‌اید. در پایان به این نکات نیز توجه داشته باشید:
1- در ساعت شش تا هفت صبح، دمای بدن افزایش یافته و سرعت سوخت و ساز بدن بالا می‌رود و سطح یادگیری نیز زیاد می‌شود. بین ساعت ده تا یازده صبح نیز، بدن در حداکثر هوشیاری و بهترین زمان برای یادگیری و حفظ مطالب در حافظه‌ کوتاه‌مدت قرار دارد. ضمناً اوج خواب‌آلودگی در ساعت دو تا شش صبح و دو تا سه بعد از ظهر، و اوج هوشیاری نیز در ساعات نه تا یازده صبح و هشت تا ده شب است؛ پس با توجه به این نکات، بهترین زمان‌ها را برای خواب و استراحت و یادگیری خود در نظر بگیرید.
2-    در شبانه‌روز، کمتر از شش ساعت و بیشتر از هشت ساعت نخوابید.
3- وقتی به رختخواب می‌روید، از انجام کارهایی مانند نوشتن، خوردن، تماشای تلویزیون، صحبت با تلفن اجتناب کنید تا بلافاصله به خواب روید.
4-    از خوردن کافیین در ساعات منتهی به زمان خوابتان نیز جداً پرهیز کنید.
5-    اتاق خواب باید ساکت، تاریک و کمی خنک باشد تا شما خواب آرام و راحتی داشته باشید.

6- از شش ساعت پیش از خواب، حرکات ورزشی شدید انجام ندهید. 

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۳۰ خرداد ۹۷ ، ۱۲:۰۲
  • sanjesh kalaleh

عضو انجمن 99 تایی‌ها نباشید

sanjesh kalaleh | چهارشنبه, ۳۰ خرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۵۹ ق.ظ

سنجش

عضو انجمن 99 تایی‌هانباشید!

سخنی با داوطلبانی که خوب درس خوانده‌اند:


این روزها با اینکه درس خوانده‌اید، خیلی استرس دارید؟ مدام فکر می‌کنید که هنوز به درس‌ها مسلط نیستید؟ از وضعیت خودتان ناراضی هستید و بیشتر روی ضعف‌ها و نداشته‌هایتان تمرکز می‌کنید و از زمین و زمان کلافه هستید؟ با اینکه رتبه و ترازتان در آزمون‌های آزمایشی خوب شده است، فقط ضعف‌هایتان را می‌بینید و آیۀ یاس می‌خوانید؟ به ساعت‌هایی که (هر چند محدود) به بطالت گذرانده‌اید فکر می‌کنید و آن قدر از خودتان عصبانی می‌شوید که نمی‌توانید از وقت حاضر بخوبی بهره برداری کنید و روی درس‌ها و تست‌ها تمرکز کنید؟ در یک کلام آیا حس می‌کنید که یک چیزی این وسط کم است؟
اگر آنچه در بالا خواندید دربارۀ شما صدق می‌کند، باید بدانید که شما جزو انجمن 99 تایی‌ها هستید و باید تمام تلاش خود را بکنید تا از این انجمن بیرون بیایید؛ وگرنه، نه در درس و نه در هیچ بخشی از زندگی اجتماعی و خصوصی خود موفق نخواهید شد؛ اما انجمن 99 تایی‌ها چیست؟ کمی وقت بگذارید و داستان زیر را بخوانید تا با این انجمن و تاثیر منفی آن بخوبی آشنا شوید.
روزگاری پادشاهی بود که با وجود قدرت و ثروتی که داشت، هیچ وقت احساس رضایت نمی‌کرد. آن پادشاه ناراضی، خدمتکاری داشت که برعکس خودش آدم شاد و بی‌غمی بود و هر صبح که به بالین پادشاه می‌رفت تا صبحانۀ پادشاه را بیاورد، از سرخوشی، زیر لب آواز شادی را زمزمه می‌کرد و مدام لبخند به لب داشت و بشّاش بود.
روزی پادشاه خدمتکار را صدا زد و از وی پرسید: بگو ببینم راز شاد بودنت چیست؟
خدمتکار گفت: رازی در کار نیست اعلی‌حضرت!
ـ پس چرا همیشه خوشحالی و هر روز با دُمت گردو می‌شکنی؟
ـ آخر سَرورم دلیلی برای غم و غصه خوردن ندارم. خدا را شکر زن و فرزند دارم. خانه و لباس و خورد و خوراکمان هم که به لطف شما مهیاست؛ چرا راضی نباشم؟!
پادشاه از سخنان خدمتکار راضی نشد و نمی‌فهمید خدمتکاری که لباس‌های کهنه می‌پوشید و نان و ماست می‌خورد، چرا این گونه خوشحال است.
پادشاه، روز بعد خردمندترین مشاورش را فراخواند و قضیۀ گفت و گوی روز قبل با خدمتکارش را با او درمیان گذاشت. وی با مشاورش گفت: من نمی‌فهمم چطور این آدم می‌تواند این قدر شاد و سرخوش باشد؟!
مشاور گفت: علتش این است که جزو انجمن 99 تایی‌ها نیست.
پادشاه گفت: این دیگر چه انجمنی است؟!
ـ فقط در عمل می‌توانم نشان دهم که این انجمن یعنی چه. برای  انجام این کار، لازم است یک کیسۀ طلا که 99 سکه در آن باشد، آماده کنید. دقت کنید که 99 سکه در آن باشد نه بیشتر و نه کمتر.
شب که رسید، مشاور خردمند و زیرک نزد پادشاه رفت و هر دو به اتفاق به حیاط قصر رفتند و روبروی در منزل خدمتکار، کیسۀ پر از سکه را گذاشتند. روی کیسه تکه کاغذی با این مضمون سنجاق شده بود: «این سکه‌ها از آنِ توست؛ پاداشی برای تو و خوبی‌هایت. از آن لذت ببر و به کسی هم نگو که چگونه از آنِ تو شد.» سپس در خانه را زدند و حوالی منزل محقّر خدمتکار پنهان شدند و به انتظار نشستند. وقتی خدمتکار در را گشود با دیدن کیسۀ سکه‌های طلا درنگی کرد و آن را برداشت. ابتدا برگۀ روی آن را خواند و سپس کیسه را در آغوش فشرد و به داخل خانه برگشت.
پادشاه و مشاور مخصوص، بسرعت در زیر پنجرۀ منزل خدمتکار جا گرفتند تا از نزدیک شاهد ماجرا باشند. در آن حال، خدمتکار را دیدند که کیسۀ سکه‌ها را روی میز خالی کرد. او که تا آن موقع حتی دستش به یک سکه طلا نخورده بود، حالا کوهی از سکۀ طلا در مقابل خود می‌دید. خدمتکار سپس شروع به شمردن سکه‌ها کرد و با تعجب متوجه شد که سکه‌های درون کیسه 99 عدد است. یک بار دیگر شمرد؛ نه اشتباه نکرده بود، فقط 99 سکه بود. فریاد زد: «دزدیدند. یک سکه‌اش را دزدیدند.» وی بار دیگر نگاهی به میز انداخت و کوهی از سکه را دید که انگار به او نهیب می‌زدند: «ما 99 تا هستیم. ما 99 تا هستیم.»
با خود گفت: «99 تا سکه خیلی زیاد است، اما من یک سکه کم دارم. 100 کامل است، اما 99 یعنی ناقص.»
پادشاه و مشاورش می‌دیدند که چهرۀ خدمتکار، دیگر آن چهرۀ رضایتمند و آرام سابق نبود. گره‌ای بر پیشانی‌اش افتاده بود و چشمانش فروغ همیشگی را نداشت. خدمتکار سکه‌ها را در کیسه ریخت و گوشه‌ای پنهان کرد و سپس قلم و کاغذی در دست گرفت و به حساب و کتاب پرداخت تا ببیند چند وقت باید پس‌انداز کند تا صدمین سکه را جور کند.
خدمتکار، در صورتی که دستمزدش را تمام و کمال به انضمام پاداش‌ها و انعام‌هایی که هر از گاهی می‌گرفت، جمع می‌کرد، شاید دو سال دیگر صاحب همان پولی می‌شد که دلش می‌خواست. او پیش خودش گفت: دو سال خیلی زیاد است. اگر شب‌ها بعد از کار در قصر، جایی کار کنم، شاید زودتر بتوانم به صدمین سکه برسم. اگر زنش هم جایی کار می‌کرد، زودتر این پول تامین می‌شد. تازه می‌توانستند کمتر بخورند و کمی هم از پول غذا را پس‌انداز کنند.
در ماه‌های بعد، خدمتکار همان نقشه‌هایی را که آن شب کشیده بود، دنبال می‌کرد. یک روز صبح خدمتکار همان طور که زیر لب غرولند می‌کرد، در زد و وارد اتاق خواب پادشاه شد. پادشاه پرسید: چه شده؟
ـ هیچ، طوری نشده.
ـ پس چرا آن قدر اخمو هستی؟!
خدمتکار با اخم گفت: من که دارم کارم را می‌کنم. نکند حضرت اجل توقع دارند که بنده دلقک بشوم!»
و چیزی نگذشت که پادشاه، خدمتکار را از قصر بیرون انداخت. آخر خدمتکار بد خلق، باب میل حاکمان نیست!
این داستان، بیانگر وضعیت کسانی است که همیشه تصور می‌کنند یک چیزی کم دارند و تا به آن نرسند، نمی‌توانند شاد و خوشبخت باشند؛ در نتیجه، هیچ وقت نمی‌توانند که از داشته‌هایشان لذت و بهره ببرند.
البته باید توجه داشت که عدم عضویت در انجمن 99 تایی‌ها، به معنای آن نیست که نباید به دنبال آرزوهایمان باشیم یا تلاش و پشتکار را رها کنیم و به پیشرفت و موفقیت پشت کنیم، بلکه لازم است که منفی‌باف نباشیم؛ به عبارت دیگر، نباید نداشته‌هایمان را بزرگ کنیم و شب و روزمان را در حسرت داشتنشان بگذرانیم. بدون شک، فردی که نتواند داشته‌ها و توانمندی‌های خود را ببیند، نمی‌تواند در موقع لزوم از آنها بهره بگیرد.
کلام آخر اینکه، کسی در آزمون سراسری موفق می‌شود که در جلسۀ آزمون، غصۀ سؤال‌هایی را که بلد نیست نخورد و فکر نکند که اگر این چند سؤال را هم جواب می‌دادم، به 100 درصد سؤال‌های این درس پاسخ صحیح می‌دادم یا اگر فلان مبحث را فراموش نکرده بودم، الان به این سؤال پاسخ می‌دادم و بالاخره چرا این مبحث را که خیلی خوانده بودم، اکنون فراموش کرده‌ام.

باید از دانسته‌های خود به بهترین وجه استفاده کنید و براحتی از خیر سؤال‌هایی که بلد نیستید یا از خاطرتان رفته است، بگذرید تا جزو انجمن 99 تایی‌ها نباشید!  

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۳۰ خرداد ۹۷ ، ۱۱:۵۹
  • sanjesh kalaleh

همراه با شما تا آزمون سراسری

sanjesh kalaleh | چهارشنبه, ۳۰ خرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۵۳ ق.ظ

همراه با شما تا آزمون سراسری



به یاری خداوند، آزمون سراسری سال 1397 در گروه‌های پنجگانه آزمایشی، روزهای پنج‌شنبه 7 و جمعه 8 تیرماه برگزار خواهد شد. به همین خاطر، مناسب دیدیم که در این ستون، نکات لازمی را که داوطلبان برای پرینت کارت شرکت در جلسه آزمون و حضور در آن باید در نظر داشته باشند، در ذیل یادآوری کنیم:
1- کارت‌ شرکت در آزمون سراسری 97 داوطلبان این آزمون از روز یکشنبه 3 لغایت روز چهارشنبه 6 تیرماه روی سایت سازمان سنجش قرار می‌گیرد.
2- داوطلبان آزمون سراسری 97 در تمام گروه‌های آزمایشی لازم است که در تاریخ مقرر به سایت اینترنتی سازمان مراجعه کرده و با وارد نمودن اطلاعات کارت اعتباری ثبت‌نام، شماره شناسنامه یا شماره پرونده و کد رهگیری، یک نسخه پرینت از کارت شرکت در آزمون خود تهیه کنند.
3- داوطلبانی که در دو یا سه گروه آزمایشی، متقاضی شرکت در آزمون سراسری شده‌اند، لازم است که، علاوه بر پرینت کارت شرکت در آزمون گروه آزمایشی اصلی، برحسب مورد، نسبت به پرینت کارت گروه آزمایشی دوم یا گروه‌های آزمایشی دوم و سوم خود اقدام کنند.
4- برای شرکت در جلسه آزمون سراسری، همراه داشتن پرینت کارت شرکت در آزمون و همچنین اصل کارت ملی یا شناسنامه عکسدار الزامی است.
5- چنانچه داوطلبی به دلیل در اختیار نداشتن اطلاعات مربوط به شماره داوطلبی، پرونده یا کد رهگیری مورد نیاز، موفق به پرینت کارت شرکت در آزمون خود نمی‌شود، لازم است که با مراجعه به سایت سازمان سنجش و ورود به سیستم پاسخگویی و انتخاب نام آزمون و تعیین موضوع پی‌گیری، نسبت به دریافت اطلاعات مربوط به شماره پرونده، داوطلبی یا کد رهگیری ثبت‌نام خود اقدام نماید. لازم به ذکر است که این امکان برای داوطلبانی فراهم است که در سیستم پاسخگویی دارای عضویت باشند؛ لذا لازم است داوطلبانی که اطلاعات فوق را گم کرده‌اند، با عضویت در این سیستم، نسبت به بازیابی این اطلاعات اقدام کنند. 
6- داوطلبان باید برای ویرایش اطلاعات موردنظر، به بندهای مربوط به آن در اصل اطلاعیه سازمان درباره تاریخ، نحوه پرینت کارت و محل رفع نقص کارت شرکت در آزمون سراسری سال 1397، که علاوه بر سایت سازمان در همین شماره از هفته‌نامه پیک‌سنجش نیز درج شده است، مراجعه نمایند.
7- درِ ورودی حوزه‌های امتحانی، صبح‌ها راس ساعت 7 و بعد از ظهرها راس ساعت 14و30 بسته خواهد شد و شروع فرایند آزمون صبح‌ها راس ساعت7و30 و بعد از ظهرها راس ساعت 3 خواهد بود؛ بنابراین، از ورود داوطلبان پس از بسته شدن درِ سالن‌های امتحانی به حوزه‌های امتحانی جلوگیری می‌شود.
8- هر داوطلب برای حضور در جلسه آزمون، علاوه بر پرینت کارت شرکت در آزمون گروه آزمایشی مربوط، لازم است که اصل کارت ملی یا شناسنامه عکسدار، چند مداد سیاه نرم پررنگ، مداد تراش، مداد پاک‌کن و یک سنجاق یا سوزن به همراه داشته باشد.
9- داوطلبان از آوردن وسایل اضافی از جمله کیف دستی، ساک، پیجر، تلفن همراه، تبلت، جزوه، کتاب، ماشین حساب، هرگونه یادداشت و نظایر آن و همچنین وسایل شخصی به جلسه آزمون اکیداً خودداری کنند.

موفق باشید 

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۳۰ خرداد ۹۷ ، ۱۱:۵۳
  • sanjesh kalaleh

اکنون زمان ناامیدی نیست

sanjesh kalaleh | شنبه, ۱۹ خرداد ۱۳۹۷، ۰۹:۴۶ ق.ظ

ناامید

اکنون زمان ناامیدی نیست

بسیار شنیده‌ایم که ایام نوروز را دوران طلایی می­نامند؛ دورانی که داوطلبان با یک برنامه‌ریزی دقیق و حساب شده، می­توانند بهرۀ بسیاری از مطالعۀ خویش ببرند؛ اما من معتقدم که اردیبهشت و خرداد ماه، دوران طلایی هر داوطلب آزمون سراسری است؛ دورانی که تعداد قابل توجهی از داوطلبان به بهانۀ خستگی، بی‌حوصلگی، ناامیدی یا اینکه نمی­دانند چه باید بخوانند، به مطالعه پشت می­کنند و زمان گرانبهای خود را به بطالت می­گذرانند. توجه داشته باشید که اگر دوران طلایی تعطیلات نوروزی  14 یا 15 روز است، شما در اردیبهشت و خرداد 60 روز ارزشمند را در دسترس دارید و چون در این ایام، کتاب‌های درسی تمام شده است، می­توانید با جمع‌بندی و دوره کردن دروس، به مباحث درسی مسلط شوید و با زدن تست‌های زمان‌دار و مجموعه‌ای، خود را برای آزمون سراسری آماده سازید.

یکی از بزرگترین مشکلاتی که برخی از داوطلبان در این ایام دارند، حس ناامیدی است؛ چرا که با خود می‌گویند در این مدت کوتاه باقی مانده، نمی­توانند ضعف­های خود را پوشش دهند و عقب ماندگی­هایشان را جبران کنند تا بتوانند به رتبه و در نهایت رشتۀ ایده‌آل خود دست یابند. این حس ویرانگر، باعث می‌شود که از توانایی‌ها و امکانات موجود بخوبی بهره نبرند و زحمات چندین ماهه یا حتی چندین ساله‌شان به ثمر ننشیند و در آزمون سراسری در حد توانایی‌ها و آمادگی خود پاسخگوی سؤال­ها نباشند.

حال با توجه به گذشت نیمی از این دوران طلایی، کارهایی را که در این نیمه باقی مانده از دوران یاد شده باید انجام دهیم، بررسی می‌کنیم.

چه باید کرد؟

پیروزی­های کوچکتان را جشن بگیرید

به اهداف کوچکتر بیندیشید؛ برای مثال، به جای اینکه به درصدی که در درس شیمی خود در آزمون سراسری کسب خواهید کرد، فکر کنید، هدفتان را مطالعۀ یکی از مباحث شیمی که در آن ضعف دارید، قرار دهید و همان مبحث را به دقت بخوانید و به تست‌های مرتبط با  آن پاسخ دهید (مبحثی را که برایتان خیلی سخت نیست، اما کاملاً هم به آن مسلط نیستید، انتخاب کنید. دقت کنید که اگر مبحثی را بلد نباشید و برایتان خیلی سخت باشد، بیشتر عامل ناامیدی شما خواهد شد). هنگامی که توانستید به تست­ها پاسخ دهید، به خودتان جایزه بدهید و اظهار شادمانی کنید.

در نظر گرفتن اهداف کوچک، به عنوان پله‌هایی برای رسیدن به هدف غایی، علاوه بر ایجاد حس تنوع، احساس پیروزی را در شما تشدید می­کند و باعث می­شود که حس موفقیت و اقتدار و تسلط بر زندگی، در شما استمرار یابد.

ناامیدی، محصول بی‌تحرکی است

ناامیدی، محصول بی‌تحرکی، و بی‌تحرکی، محصول ناامیدی است. اگر در راستای هدفتان به جای دست روی دست گذاشتن، اقدامی کنید، احساسی که در گذشته مبنی اینکه هرگز نمی‌توانید به آن چه می‌خواهید برسید داشتید، ناپدید می­شود؛ در واقع فعالیت برای دستیابی به اهدافتان، به شما حس قدرت را القا می­کند. انجام این کار، پیامی را به مغز مخابره می­کند مبنی بر اینکه شما کنترل کامل زندگی خود را عهده دار هستید.

بعضی از داوطلبان می­گویند با آنکه اقدام کرده‌اند، اما به آنچه که خواسته‌اند نرسیده‌اند. به این دسته از دوستان باید گفت موقعیت شما با حرکت کردن در مسیری که به آن تمایل دارید، به طور طبیعی از موقعیت امروزتان بهتر خواهد شد، و البته احتمالاً به مقصدتان هم خواهید رسید.

در زمان حال زندگی کنید

چرا وقتم را بیهوده هدر دادم؟چرا در مطالعۀ دروس پایه کوتاهی کردم؟ چرا و چرا ....

این روزها، به جای اینکه دایماً به فکر گذشته باشید و خودتان را به خاطر کارهایی که انجام نداده‌اید، سرزنش بکنید یا اینکه نگران آینده باشید و به حوادثی که ممکن است رخ بدهد یا شرایطی که امکان دارد برایتان پیش بیاید، فکر کنید، در زمان حال زندگی کنید و ذهنتان را به موقعیت کنونی‌تان معطوف کنید.

برای اینکه بتوانید ذهنتان را در زمان حال نگه دارید، روزتان را به بازه­های دو ساعته تقسیم کنید و در پایان دو ساعت، هر زمان که به چیزی غیر از زمان حال فکر کردید، روی یک برگۀ کاغذ، علامت ضربدر بزنید و تلاش کنید که افکارتان را به هر آن چه در زمان حال انجام می­دهید، معطوف کنید، و حتی اگر به این فکر می‌کنید که چه وقت این دو ساعت تمام می­شود، دوباره روی کاغذتان نیز ضربدر بزنید؛ یا اگر به این فکر می­کنید که پس از پایان دو ساعت چه کاری باید انجام دهید، باز هم روی کاغذ ضربدر بزنید و در زمان حال باقی بمانید. هر روز سعی کنید تا تعداد ضربدرهایی را که روی کاغذ می­زنید، کاهش دهید. در پایان هفته، باید پیشرفت قابل ملاحظه­ای داشته باشید.

این دنیا فانی و گذراست

واقعیت غیر قابل انکار این است که هیچ چیز در زندگی، جاودانه نیست؛ پس بهترین راه برای شما این است که به جای آنکه به گذشته‌ای که از دست رفته یا به آینده‌ای که نامعلوم است فکر کنید، به هر آن چه که در زمان حال اتفاق می­افتد، واکنش نشان دهید؛ البته این سخن، بدان معنا نیست که نباید برای آینده‌تان برنامه­ریزی نمایید؛ بلکه نباید خود را برای حوادث احتمالی که ممکن است پیش بیاید، نگران کنید و زجر دهید. لازم است که برای آیندۀ خودتان، به طور منطقی برنامه‌ریزی کنید، اما از زمان حال نیز لذت ببرید.  

 

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۱۹ خرداد ۹۷ ، ۰۹:۴۶
  • sanjesh kalaleh

پیشنهادهای سه وزارتخانه درباره آینده آزمون سراسری ارایه شد

sanjesh kalaleh | شنبه, ۱۹ خرداد ۱۳۹۷، ۰۹:۳۴ ق.ظ

پیشنهادهای سه وزارتخانه درباره آینده آزمون سراسری ارایه شد



رییس سازمان سنجش آموزش کشور، از ارایه پیشنهادهای سه وزارتخانه آموزش و پرورش، علوم و بهداشت درباره آینده آزمون سراسری خبر داد و گفت: این پیشنهادها در شورای سنجش و پذیرش دانشجو بررسی می‌شود.
دکتر ابراهیم خدایی افزود: سه دستگاه وزارت علوم، آموزش و پرورش و بهداشت، پیشنهادهای خود را درباره آینده آزمون سراسری به صورت کتبی ارایه داده‌اند.
وی گفت: این پیشنهادها جمع آوری شده و در کارگروهی که به همین منظور تشکیل شده است، جمع‌بندی خواهد شد و پس از آن به شورای سنجش و پذیرش دانشجو ارسال می‌شود.

رییس سازمان سنجش گفت: این پیشنهادها ناظر به کم کردن وزن آزمون سراسری، راه‌های جایگزین آزمون سراسری و شرایط تحقق این راه‌هاست. همچنین درصد و وزن آینده دروس دبیرستان نیز در این پیشنهادها مطرح شده است که پس از جمع‌بندی نهایی اعلام می‌شود. 

  • موافقین ۱ مخالفین ۰
  • ۱۹ خرداد ۹۷ ، ۰۹:۳۴
  • sanjesh kalaleh

راهکارهایی برای مقابله با حواس پرتی

sanjesh kalaleh | شنبه, ۱۹ خرداد ۱۳۹۷، ۰۹:۳۱ ق.ظ

حواس پرتی

راهکارهایی برای مقابله با حواس پرتی:

این مبارزه را جدی بگیرید

یک بار، دو بار، سه بار  از روی صفحۀ کتاب  می­خوانم، اما اصلاً نمی‌توانم تمرکز کنم. واژه­ها بدون آنکه متوجه معنی آنها شوم، از جلوی چشمانم رژه می­روند. یک نفس عمیق می ­کشم و سعی می‌کنم که دقتم را بیشتر کنم، اما بعد از خواندن چند جمله، دوباره ذهن و دلم از کتاب و درس فاصله می­ گیرد و به قول معروف: «من در میان جمع و دلم جای دیگر است!»

موقع تست زدن نیز همین مشکل را دارم. هنوز سؤال را به طور دقیق نخوانده­ام ، ذهنم درگیر گزینه ­ها می ­شود، و هنوز خواندن چهار تا گزینه را تمام نکرده­ ام به فکر سؤال‌های بعد و تست‌های درس بعدی هستم. این روزها مشکلم چند برابر شده­ است؛ فکر اینکه اگرکنکورم خوب نشود، چه کنم، اینکه اگر رتبـۀ خوبی کسب نکنم، پیش خانواده و معلم‌هایم شرمنده خواهم شد، اینکه اگر در رشته­ ای که می‌خواهم قبول نشوم، چه کنم، و ده‌ها «اگر» دیگر، ذهنم را به خود مشغول می‌کند و تمرکزم را به صفر می ­رساند.

آن چه خواندید، درد دل یک کنکوری است که بی‌شک حرف دل تعداد قابل توجهی از داوطلبان آزمون سراسری است؛ افرادی که از عدم تمرکز و به قولی حواس پرتی رنج می­برند و به جای اینکه روی کاری بخوبی تمرکز کنند، ذهنشان درگیر افکار پراکنده و وراجی­ های دایم مغزشان است و در نتیجه  نمی ­توانند به آرزوها و امیدهای خود برسند؛ زیرا کیفیت زندگی ما بر اساس میزان تمرکز ماست؛ در واقع خوشبختی و موفقیت ما بستگی به توانایی­مان در متمرکز کردن انرژی­ هایمان دارد.

در کل می­ توان گفت فردی که تمرکز ندارد، هرگز قادر نخواهد بود که دید درستی نسبت به دنیای خود داشته ­باشد. این فرد مسایل را بزرگ می­کند و هر تفکری، محور اصلی ذهنش می­ شود و بشدت آن را درگیر می­ کند. چنین فردی همه چیز در  زندگی­اش (از جمله مشکلاتش) بزرگ، روشن، رنگی و نزدیک است، و همه چیز برای وی، درست در مقابل چشمش قرار دارد و در نتیجه نمی­ تواند تمرکز کند.

چه باید کرد ؟

*آیا زمانی که فیلم جالبی می‌بینید یا با دوستتان دربارۀ مطلب مورد علاقةتان صحبت می­کنید، باز هم حواستان پرت می­شود؟ نه؛ زیرا وقتی توجه شما به چیزی معطوف می­ شود و جذب فعالیتی می­ گردد، ذهنتان طبیعتاً آرام می­گیرد. به همین دلیل است که بسیاری از سرگرمی­ ها می­ توانند آرامش بخش باشند. حال هر اتفاقی که در اطرافتان بیفتد، اصلاً متوجه آن نخواهید شد؛ در واقع حتی متوجه گذر زمان هم نمی‌شوید.

برای رسیدن به چنین وضعیتی، باید  مطالعه یا تست زدن را با درسی که آن را دوست دارید، آغاز کنید.

* هنگام مطالعه یک فصل یا یک کتاب، اول به کل آن نظر بیندازید و سپس به مطالعه جزییات و زیر عنوان‌ها بپردازید؛ نه آنکه از همان آغاز فصل، پاراگراف به پاراگراف و بدون یک نگاه کلی به تمام فصل یا کتاب، مطالعه را شروع کنید. همچنین تمام مطالب را برای خودتان سازمان‌دهی کنید. با سازمان‌دهی مطالب می‌توان براحتی آنها را یاد گرفت، حفظ کرد و سپس به یاد آورد. برای یادگیری و حفظ موضوع و مطلبی، که دارای زیر مجموعه و زیرشاخه‌های متعدد است، آن را در یک سلسله مراتب منطقی قرار دهید و از کل به جزء و از بالا به پایین به زیرشاخه‌های جزیی‌تر تقسیم کرده و به خاطر بسپارید. پس از مطالعه هر فصل نیز ، خلاصۀ فصل را به دقت بخوانید، عنوان‌های درشت آن را از نظر بگذرانید و آنها را روی یک صفحه کاغذ بنویسید.

* شبکه‌های اجتماعی و بسیاری از سایت‌های موجود در اینترنت، آن‌قدر دارای جذابیت هستند که به شکل اعتیادآوری کاربران را به سمت خود می‌کشند. اگر هنگام کار کردن، مدام به این فکر می‌کنید که عکس‌تان چند عدد لایک خورده، بهتر است که با ابزارهای کنترلی، این اعتیاد را تحت کنترل در آورید. به همین منظور می‌توانید از افزونه­ هایی مانند (گوگل کروم) برای بلاک کردن سایت‌هایی مشخص در زمان‌های معین بهره ببرید، تا شاید از این طریق، ذهنتان بیشتر متمرکز شود.

* نوتیفیکیشن، ابزار بسیار مفیدی برای اطلاع سریع از اتفاقاتی است که در اپلیکیشن‌های مختلف روی می‌دهد؛ اما گاهی آن‌قدر تعداد این برنامه‌ها و اعلان‌هایشان زیاد می‌شود که نه تنها تمرکز بر هم می‌خورد، بلکه استرس نیز به این مجموعه اضافه می‌گردد. در همین راستا توصیه می‌شود که نوتیفیکیشن اپلیکیشن‌های غیرضرور را خاموش کنید یا حداقل در حین کار صدای موبایل خود را قطع کنید. دکتر نوایرز می‌گوید: «فقط 10 دقیقه در هر روز، خودتان را از وسایل الکترونیکی مثل تلفن‌همراه، لپ‌تاپ و بازی‌ها و ضبط‌صوتتان دور کرده و آنها را خاموش کنید و بعد روی یک کاغذ، همه مسایل مهم را، که باید به خاطر بسپارید، بنویسید و این کاغذ را همراه خودتان همه جا ببرید و چندین بار در طول روز به آن نگاه کنید. می‌توانید با خودتان شرط کنید که فقط روزی دو یا سه بار ایمیل‌هایتان را بررسی کنید و تلفن همراهتان را از خودتان دور نگه دارید تا وسوسه نشوید که هر دقیقه آن را بررسی کنید.»

* مغز شما برای عملکرد مناسب به اکسیژن احتیاج دارد. دکتر بلیر می‌گوید: «وقتی خسته هستید، تنفس شما عمیق نیست و در نتیجه میزان اکسیژنی که از طریق خون به مغزتان می‌رسد کاهش می‌یابد و این مساله روی عملکرد مغز شما تاثیر می‌گذارد. همین موضوع ساده می‌تواند باعث بروز «ذهن مه‌آلود» شود. حالت مشابه دیگر، اضطراب و ناراحتی است که باعث می‌شود تنفس به صورت ایده‌آل انجام نشود و فرد تند  ‌تند و غیرعمیق نفس بکشد یا تنفس خود را حبس کند.»

ورزش کردن، بهترین راه‌حل ممکن برای رساندن حد ماکزیمم اکسیژن به مغز است، اگر تازگی‌ها خیلی فراموشکار شده‌اید، یک برنامه ورزشی منظم، و نه خیلی سخت و طاقت‌فرسا، برای خودتان تدارک ببینید؛ حتی می‌توانید یک برنامه پیاده‌روی چنددقیقه‌ای روزانه برای خودتان در نظر بگیرید و بعد از مدتی متوجه شوید که ذهنتان چقدر شفاف‌تر و دقیق‌تر شده است.

* یک ذهن آشفته و مشوّش، نیاز دارد که هر چند وقت یک بار تمیز شود. برای انجام این کار، لازم است که انتظارات منفی از خود را رها کنید و بگذارید که آرامش جای آن را بگیرد. ذهن انسان در آرامش بهترین عملکرد را دارد؛ بنابراین، هر تکنیکی در جهت تقویت این قابلیت‌ها بیاموزید، برای مغزتان مفید است؛ البته راه‌های رسیدن به آرامش برای افراد مختلف، متفاوت است. فعالیت‌هایی مانند مدیتیشن، دعاو نیایش، تصویرپردازی، یوگا، دویدن، شنا، کوهنوردی و ... نیز می­تواند راهکارهای مناسبی برای شما باشد.

* یکی از کار‌هایی که به تمرکز حواس شما کمک می‌کند این است که میز یا مکان مطالعه خود را همیشه مرتب نگه دارید و همواره برای مطالعه، کاغذ و قلمی همراه خود داشته باشید و نت برداری کنید یا خلاصه‌ای از مطالب را یادداشت کنید تا در فضای روانی درس و مطالعه قرار داشته باشید. ضمناً برای خودتان سؤال مطرح کنید، و در صورتی که تعدد کار‌ها و فعالیت‌های غیردرسی، باعث عدم تمرکز شما می‌شود، آنها را به حداقل ممکن برسانید و سپس مطالعه را شروع کنید.

* اگر مشکلات شخصی، اجتماعی، خانوادگی و باعث عدم تمرکز حواستان می‌شود، بدانید که زندگی فردی هیچ کس، خالی از مشکل نیست و ذهن هیچ فردی نیز خالی محض نیست؛ از طرف دیگر، با صرف فکر و مشغولیت ذهنی درباره چنین مشکلاتی، هیچ دردی دوا نخواهد شد؛ پس به خود تلقین کنید که هنگام درس یا مطالعه، باید ذهن خود را از آن مسایل رها کنید.

* به مقدار کافی بخوابید؛ زیرا در هنگام خواب است که اطلاعات جدید در مغز پردازش می‌شوند.

* اگر نمی‌توانید عوامل برهم خوردن تمرکز را حذف کنید و مدام در حین کار به آنها فکر می­ کنید، بهتر است حداقل ترتیبی دهید که این عوامل در زمان­ های مشخصی وقت شما را تلف کنند. به همین منظور، همیشه دفترچه‌ای را در کنار خود داشته باشید و هر زمان که به فکر سوژه‌ای افتادید که وقتتان را هدر می‌دهد، آن سوژه را روی کاغذ یادداشت کنید. با استفاده از این روش، فشار از روی ذهن شما برداشته می‌شود و خیالتان راحت است که بعد از اتمام کار، می‌توانید به کلیه فعالیت‌های بیهوده خود بپردازید. 

 

  • موافقین ۱ مخالفین ۰
  • ۱۹ خرداد ۹۷ ، ۰۹:۳۱
  • sanjesh kalaleh

تمرین تست‌زنی و مهارت‌های آن

sanjesh kalaleh | شنبه, ۱۹ خرداد ۱۳۹۷، ۰۹:۳۰ ق.ظ

تست زنی

تمرین تست‌زنی و مهارت‌های آن

یکی از کارهایی که شما داوطلبان عزیز در روزهای منتهی به آزمون سراسری باید انجام دهید، تمرینات تست‌زنی است. این تست‌زنی باید به صورت تست‌زنی سرعتی و دقیقاً در شرایطی شبیه کنکور انجام گیرد تا به نتیجه‌ای که ما از آن انتظار داریم، منتهی شود. تست‌زنی سرعتی شرایط و مقدماتی دارد که حتماً باید به آنها دقت کنید. برای اینکه بتوانید نتایج مطلوبی در آزمونهای تستی و مخصوصاً کنکور کسب کنید، باید سه اصل اساسی را مدّ نظر قرار دهید. این اصول بترتیب عبارتند از: دانش، سرعت و دقت.

      همه داوطلبان برای آمادگی در آزمون سراسری، از مدتی قبل مطالعه را شروع کرده‌ و بسته به تلاش و جدّیتی که به خرج داده‌اند، الان در سطحی از دانش و اطلاعات لازم برای شرکت در کنکور هستند. قبل از ادامه بحث، توصیه ما به همه شما عزیزان داوطلب این است که بدون نگرانی از میزان مطالعه یا آمادگی خود برای کنکور و بدون استرس، در روزهای آتی فقط و فقط به ادامه مطالعه و آمادگی خود برای شرکت و حضور موفق در این آزمون مهم فکر کنید و حواشی را دور بریزید؛ زیرا پرداختن به حواشی و استرس ناشی از آن، تاثیر مخربی بر شما می‌گذارد و باعث می‌شود تا شما نتوانید بموقع از اطلاعات و مطالبی که خوانده‌اید، استفاده کنید؛ پس شاد و پُر امید و قبراق و همراه با توکل به خدا، آخرین قدم‌ها را هم بردارید. این را هم بدانید که مرحله تمرین تست‌زنی سرعتی، یکی از مراحل مهم آمادگی برای کنکور است، و اگر شما بتوانید در این مرحله خوب عمل کنید، تاثیر زیادی بر نتیجه کنکور خود خواهید گذاشت.

به خاطر داشته باشید که چهار عامل مؤثر برای افزایش سرعت عمل در تستزنی، مطالعه مفهومی و معنیدار کردن مفاهیم، شادابی و سرحال بودن، تمرین و رکوردگیری در تستزنی و تمرکز و آرامش است. همان‌طور که اشاره کردیم، تا الان، بخش مهمی از زمان برای مطالعه به منظور آمادگی در کنکور سپری شده است؛ اما شما می‌توانید با تمرینات تست‌زنی صحیح و سایر کارهایی که باید در این مدت انجام دهید، تا حدود زیادی پیشرفت کنید.

به عنوان مقدمه کار و به منظور آماده شدن برای تست‌زنی سرعتی، حتماً مروری سریع از خلاصه‌ها یا آنچه که قبلاً زیر آنها خط کشیده‌اید، داشته باشید. ما خیلی وقت‌ها مطالعه نمی‌کنیم که چیز جدیدی را یاد بگیریم، بلکه بسیاری اوقات مطالعه‏ می‏کنیم تا چیزهایی را که فراموش کرده‌ایم به خاطر بیاوریم. مرور سریع به شما اجازه می‌دهد تا در مرحله تست‌زنی سرعتی، بتوانید سریع‌تر به جواب برسید و تعداد گزینه‌های صحیح شما بیشتر باشد.

در زمان برگزاری آزمون سراسری، از هر سؤال به سؤال دیگری رفتن و از یک مطلب به مطلب دیگر فکر کردن، به سرعت عمل و تسلّط زیادی نیاز دارد. هدف از حل تست در این مرحله، تست‌زنی سرعتی و، در هفته‌های منتهی به کنکور، افزایش سرعت عمل، تسلط بر کنترل وقت و ایجاد نگاه جامع به دروس است. برای انجام این کار، بسته به برنامه خود، از دو هفته پایانی مانده به آزمون سراسری، بیشتر یا کمتر از این مدت، قبل از ظهر در شرایط کاملاً شبیه سازی شده، لباس بپوشید، پشت میز بنشینید، زمان بگیرید و هر بار، بترتیب از آزمون‌های جدید به قدیم، از خودتان آزمون بگیرید و پس از تمام شدن مهلت پاسخگویی، سؤال‌های حل نشده را، بدون در نظر گرفتن وقت، حل کنید و سپس بعد از ظهر همان روز، آزمون خود را بررسی کنید، اشکالات را در بیاورید و برای هر درس، قسمت هایی را که باید مجدداً مرور و جمع‌بندی شوند، علامت بزنید و براساس آن، برنامه مطالعه دو روز آینده‌تان را مشخص نمایید. برای پاسخ به اولین دسته تست‌ها، زمانی را برای خود در نظر نگیرید؛ اما بعد از زدن تست، اشکالات خود را بر طرف کنید و همه پاسخ‌ها، حتی پاسخ تست‌هایی را که به آ‌نها جواب صحیح داده‌اید، با دقت مطالعه و بررسی کنید. شاید پاسخنامه، راه کوتاه‌تر و مناسب‌تری ارایه کرده باشد؛ در این صورت، آن راه حل را جایگزین راه حل خود کنید. این نکات به سرعت عمل ما خواهند افزود و با یادگیری تدریجی راه حل‌های کوتاه، بتدریج، الگوریتم تبدیل معلومات تشریحی به راه حل‌های کوتاه‌تر، در ذهن ما شکل می‌گیرد.

نگران بقیه قسمت‌ها هم نباشید؛ اگر مهم باشند در آزمون‌های بعدی از آنها هم تست می‌آید و به این ترتیب می‌توانید آنها را نیز مطالعه کنید؛ در واقع اگر به دلیل کمبود وقت نتوانستید همه تست‌های یک درس را به طور کامل حل کنید، جای نگرانی نیست؛ چون می‌توانید در آینده، به مناسبت‌های گوناگون، بخشی دیگر از تست‌های باقی‌مانده را حل کرده و کار قبلی را کامل‌تر کنید؛ به همین شکل، هم زمان درس مورد نظر دوره می‌شود و یادگیری ما هم به صورت پلکانی افزایش می‌یابد.

در واقع اگر برای تعیین نیاز خود در دروس اختصاصی، اینگونه عمل نمایید که در هر درس، بخشی از آن درس را بخوانید که بیشترین تعداد سؤالاتغلط یا «نزده» در آزمون مذکور از آن بخش یا فصل کتاب باشد، حال اگر شما در بازه سه روزهبعدی، تست مجموعه‌ای دیگری را از خود آزمون بگیرید، این بار، نیاز به مطالعه بخش‌هایدیگری از دروس را خواهید داشت، و بعد از اینکه چند بار به این نحو عمل کردید، خواهیددید که مهم‌ترین بخش‌های کتاب‌ها را، که بیشترین ضعف را در آنها داشته‌اید، مورد مطالعه قرارداده اید. اگر هنوز هم متقاعد نشده‌اید که این روش، بسیار مفید است، دست کم دو دوره این کار را انجام دهید تا در آزمون سوم (روز هفتم) متوجه شوید که چه تحولی دریادگیری شما ایجاد شده است. داوطلبان عزیز! توجه داشته باشید که نمی‌توان تعداد آزمون‌ها را برای همه داوطلبان یکسان دانست، بلکه بسته به میزان آمادگی داوطلبان و مباحثی که بعد از آزمون باید مرور و رفع اشکال شود، این تعداد متفاوت است، و ممکن است که داوطلبی در طی سه هفته، بیست آزمون و داوطلب دیگر در همین مدت، هفت آزمون را بررسی کند.

اگر نمره اولین دسته از تست‌های دروسی که قبلاً مطالعه کرده‌ایم، کمتر از چهل درصد باشد، تست زدن را متوقف می‌کنیم. در این روش، ادامه حل تست بی‌فایده است و پیشرفتی در کار نخواهد بود و باید دوباره برگردیم و مطالب خلاصه شده را به صورت دقیق‌تر و کامل‌تر از قبل بخوانیم. کسانی که خوب درس نمی‌خوانند و یکسره به سراغ تست‌ها می‌روند، عملاً وقت بیشتری را از دست می‌دهند.

     در هنگام تست‌زنی سرعتی پیش از کنکور، سعی کنید که برخی از مهارت‌‌های مربوط به تست‌زنی را هم حتماً فراگرفته یا تمرین کنید. این مهارت‌ها به شما کمک خواهد کرد تا در جلسه آزمون سراسری، با آرامش و سرعت بیشتری تست‌زنی کنید. از جمله این مهارت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1-    اولویت‌بندی دروس اختصاصی

بیشتر مشاوران و افرادی که کنکور موفقی را پشت سر گذرانده‌اند، معتقدند که سؤالات دفترچه را باید بترتیب  پاسخ داد. شما نیز سعی کنید که این موضوع را در تمرین‌های تست‌زنی انجام دهید تا بعداً به صورت راحت‌تر بتوانید به تست‌زنی در کنکور مبادرت نمایید. بعد از اینکه تمام سؤالات ساده همه درس‌ها را جواب دادید و مطمین شدید که دیگر سؤال ساده‌ای برای جواب دادن وجود ندارد، مدت مشخصی را بسته به زمان باقی‌مانده (مثلاً نیم ساعت) برای درس‌های دارای ضریب بالاتر (مثلاً درس‌های ضریب چهار) کنار بگذارید و سعی کنید که به سؤالات بیشتری از آن درس‌ها تا حد امکان جواب دهید.

2-   توجه به درس‌های با انحراف معیار منفی بالا

درس‌هایی که خیلی‌ها از آنها بیزارند و اصلاً در کنکور به آنها اعتنایی نمی‌کنند، ‏می‏توانند برای شما الهه شانس باشند؛ مثلاً در گروه آزمایشی علوم انسانی، داوطلبان از تست‌های ریاضی بیزارند. در گروه آزمایشی علوم تجربی، درس‌های ریاضی و فیزیک کمتر طرفدار دارد. در گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی نیز، درس شیمی کمتر طرفدار دارد. هنگام تمرین تست‌زنی سرعتی سعی کنید به این درس‌ها توجه کنید و به هر چند تست که می‌توانید از این دروس جواب دهید، پاسخ دهید. پرداختن به این موضوع باعث خواهد شد تا وضعیت شما در میان سایر داوطلبان بهتر شود؛ البته اگر این درس‌ها را اصلاً مطالعه نکرده‌اید، نگران نباشید و تمرکز خود را روی درس‌های دیگر قرار داده و وقت خود را به آن دروس اختصاص دهید.

3- لازم نیست که همه مطالب یک تست را بدانید

 برای پاسخ دادن به بعضی از تست‌ها، نیاز به دانستن همه مطالب مورد نظر طراح نیست و فقط با دانستن بخشی از تست،‏ می‏توانید گزینه‌های نادرست را از درست جدا کنید و خود را به جواب صحیح برسانید؛ پس، از همین الان سعی کنید تا این مهارت را در خود پرورش داده یا بالا ببرید؛ زیرا می‌توانید با دانستن بخشی از تست و دقت در نکته خواسته شده، جواب را پیدا کنید.

4-   پرهیز از استفاده از راه حل‌های طولانی

معمولاً در درس‌های فیزیک و شیمی و ریاضی، که سؤالات کنکور به صورت مساله‏ است، جواب‌ها نیاز به راه حل‌های طولانی ندارند و عمدتاً یک یا دو نکته خاص مورد نظر طراح ‏هستند؛ بنابراین، هنگام حل این تست‌ها، اگر دیدید که به محاسبات طولانی و استفاده از فرمول‌های زیاد نیاز است، بلافاصله باید متوجه شوید که از نکته مورد نظر طراح دور افتاده یا در جایی اشتباه کرده‌اید. در بسیاری از موارد نیز شکل کشیدن یا عدد گذاری در سؤالات ریاضی در رسیدن به جواب صحیح، کمک زیادی می‌کند؛ پس این نکات را نیز به خاطرتان بسپرید و طبق آن به تمرینات تست‌زنی خود ادامه دهید.

     نکته دیگری که در اینجا می‌توان عنوان کرد، این است کهبسیاری از دوستان، وقتی به سؤال دشواری برخورد می‌کنند، از اینکه می‌توانند آن را به طور کامل حل کنند، خوشحال می‌شوند. آنها بعد از فرمول‌نویسی و جای‌گذاری اعداد، به اندازه کافی به محاسبات و عملیات اهمیت نمی‌دهند و وقتی به جواب نزدیک می‌شوند، خوشحال از رسیدن به جواب نهایی، بعضی از محاسبات ساده را دست کم می‌گیرند و با یک لحظه غفلت، در پیدا کردن جواب نهایی اشتباه می‌کنند. یادتان باشد که در تست، پیدا کردن راه حل کافی نیست؛ بلکه رسیدن به جواب آخر است که مهم است.

5-   موکول نکردن انتخاب جواب به بعد

وقتی روی یک تست انرژی گذاشتید و برای یافتن جواب آن فکر کردید و نهایتاً به دو گزینه تردیدی رسیدید، با خود نگویید که بعداً اگر به سراغ آن بیایید شاید راه بهتری به ذهنتان برسد؛ بلافاصله جواب را همان موقع انتخاب کرده و به احساس اولیه خود در مورد جواب عمل کنید. رد شدن از تست و بازگشت دوباره به آن، مستلزم صرف وقت اضافی و بررسی دوباره تست است؛ بدون اینکه اطلاعات اضافه‌تری به شما بدهد یا شک شما را برطرف سازد.

6-   تکنیکی تست بزنید

سعی کنید که به تکنیک‌های شناسایی گزینه‌های متضاد و مشابه و نیز تکنیک‌های شناسایی گزینه‌های انحرافی مسلّط باشید؛ در عین حال، باید سعی کنید که به جای صرف وقت برای علامت زنی بی‌هدف گزینه‌ها فقط بر مبنای احتمال و حدس، ابتدا به صورت یورشی و تهاجمی به شکار گزینه‌های ساده در کل سؤالات بروید و این شکارهای پر ارزش و در عین حال ساده و سهل‌الوصول را بی‌جهت از دست ندهید، و بعد از اینکه به سؤالات ساده جواب دادید، دیگر سؤالات را با علامت‌های ضربدر، به علاوه و منفی علامت گذاری کرده و در دور بعدی، روی برخی از سؤالات، بیشتر فکر کرده و از بعضی از آنها بسرعت بگذرید. انجام این کار باعث می‌شود تا زمان شما به آسانی از بین نرود.

بعضی اوقات از شما خواسته ‏می‏شود که درستی یک جواب را در چهار فرمول داده شده، بررسی کنید. یکی از تکنیک‌های تست‌زنی این است که به جای حل کامل محاسبه جواب، جواب‌های داده شده را در فرمول قرار دهید و ببینید که آیا تساوی داده شده برقرار‏ می‏شود یا خیر.

7- امان از بی‌دقتی !

یکی از مشکلات بسیار شایعی که داوطلبان در تست‌زنی دچار آن می‌شوند بی‌دقتی است. بی‌دقتی، یک مشکل مهارتی است و با کمی تمرین می‌توانید آن را برطرف کنید. بهتر است که موارد مربوط به بی‌دقتی خود را در دوره تست‌زنی تمرینی یادداشت کرده و با تمرین، در رفع آن تا زمان برگزاری کنکور تلاش کنید. از جمله شایع‌ترین بی‌دقتی‌ها می‌توان به تمرکز نداشتن، نخواندن تمام گزینه‌ها، اشتباه کردن در محاسبات ساده مانند ضرب و تقسیم، انتخاب گزینه غلط به جای جواب (مثلاً زمانی که پاسخ سؤال عدد 3 باشد، به جای انتخاب گزینه 2 که جواب 3 دارد، گزینه 3 انتخاب می‌شود)، تطبیق ندادن شماره پرسشنامه با دفترچه سؤالات و ... اشاره کرد.

8- هیچ وقت دیر نیست

اگر فقط یک روز به آزمون سراسری باقی مانده، هرگز نگویید که مطالعه دیگر بی‌فایده است و شما شانسی برای قبولی در این آزمون ندارید؛ در حقیقت، باید زمان ارایه شده در کنکور، بسیار کمتر از زمان لازم برای پاسخگویی به همه سؤالات باشد و سختی و مشکل بودن برخی از سؤالات، بسیار بیشتر از حدی باشد که بتوان همه آنها را در مدت تعیین شده جواب داد. در این حالت، دیگر استفاده از واژه "بی‌فایده" برای مطالعه، بی‌معناست؛ زیرا حتی یک نیم نگاه به یک صفحه کتاب، ‏می‏تواند در رساندن شما به جواب یک تست، تعیین کننده باشد.

9-   اعتماد به نفستان را تقویت کنید

میزان اعتماد به نفس می‌تواند بر درصد پاسخ‌دهی به تست‌های کنکور نیز مؤثر باشد. افرادی که از اعتماد به نفس بالایی برخوردارند، احتمال بیشتری دارد تا به تست‌هایی که در جواب آنها دچار شک هستند بیشتر پاسخ درست دهند؛ از طرف دیگر، افراد دارای اعتماد به نفس پایین، احتمال بیشتری دارد که در هنگام مرور پاسخ ها به درستیِ آنها شک کنند و این پاسخ‌ها را عوض کنند؛ پس سعی کنید که بدون استرس و اضطراب و با تکرار این موضوع که تلاش خود را کرده و می‌توانید از همه آنچه که قبلاً مطالعه کرده‌اید بهره ببرید، به مطالعه تست‌ها و جواب دادن به آنها بپردازید. این مهارت را نیز باید از همین الان تمرین کنید تا اگر در جلسه آزمون سراسری، مساله‌ای باعث اتلاف وقت شما شد یا هر مشکل دیگری پیش آمد، شما بدون اینکه دچار استرس شوید به آزمون خود ادامه دهید. برای اینکه اعتماد به نفستان را بالا ببرید، خودتان را تصور کنید که در جلسه آزمون سراسری هستید و همه سؤالات برای شما آسان است، و یا اینکه با سؤالات سختی مواجه شده‌اید و در حالی که دیگر داوطلبان نمی‌توانند به آنها پاسخ بگویند، شما براحتی به آن سؤالات جواب می‌دهید. 

 

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۱۹ خرداد ۹۷ ، ۰۹:۳۰
  • sanjesh kalaleh