سنجش کلاله

آزمون های آزمایشی سنجش

سنجش کلاله

آزمون های آزمایشی سنجش

کلاس کنکور وتقویتی وآزمونهای آزمایشی سنجش -انتخاب رشته کنکور

۶ مطلب در تیر ۱۳۹۸ ثبت شده است

سخنی پیرامون آزمون‌های آزمایشی تابستانه:

sanjesh kalaleh | جمعه, ۲۱ تیر ۱۳۹۸، ۰۱:۳۷ ب.ظ

سخنی پیرامون آزمون‌های آزمایشی تابستانه:

به یاری خدا و براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، آزمون‌های آزمایشی سنجش تابستانه با رویکرد توجه به وجود برنامۀ آموزشی منظم و کاربردی در سه پایه پیش‌دانشگاهی، دوازدهم و یازدهم با نگاه حداکثری داوطلبان در سال تحصیلی 99-1398 برگزار خواهد شد.

هدف از آزمون‌های تابستانه مرور و محک زدن کلیه دروس پایه دهم برای داوطلبان پایه‌های تحصیلی یازدهم و دوازدهم، همچنین دروس پایه‌های اول، دوم و سوم آموزش متوسطه برای داوطلبان پیش دانشگاهی می‌باشد.

با توجه به اهمیت دروس پایۀ دهم در ارتباط با مفاهیم مطرح شده در کتب درسی یازدهم و دوازدهم و با هدف ایجاد درک مناسب در پیوستگی مطالب هر سه پایه، آزمون‌های تابستانه با رویکردی منطبق بر اصول صحیح برنامه‌ریزی درسی و با توجه به نیاز داوطلبان کنکور سراسری به کسب تسلط عمیق بر مفاهیم اساسی در شروع سال تحصیلی دوازدهم، صرفاً به مرور و تمرکز بر مطالب درسی پایۀ دهم می‌پردازد.

شایان ذکر است که براساس بررسی‌های صورت گرفته و همچنین استفاده از نظرات مشاوران محترم دبیرستان‌ها و مراکز آموزشی، فراگیری کامل پایه دهم در تابستان باعث عملکرد بهتر دانش‌آموزان و داوطلبان در دوران مطالعه و تثبیت دروس پایه‌های یازدهم و دوازدهم خواهد شد.

گفتنی است در ادامة روند برگزاری آزمون‌های آزمایشی سنجش، سیاست برنامه‌ریزی آزمون‌های مرحله‌ای نیز بر اساس مطالعۀ همزمان کلیه مقاطع با نگاه به مرور پایه دهم و تمرکز بر پایه‌های یازدهم و دوازدهم شکل گرفته است.


بودجه بندی آزمون های تابستانه یازدهم

دریافت


بودجه بندی آزمون های تابستانه دوازدهم

دریافت


بودجه بندی آزمون های تابستانه پیشدانشگاهی

دریافت


 سازمان سنجش آموزش کشور



  • sanjesh kalaleh

نحوه تراز نمرات در آزمون‌ سراسری‌ سال 1398

sanjesh kalaleh | جمعه, ۲۱ تیر ۱۳۹۸، ۰۱:۳۰ ب.ظ

 پیرو اطلاعیه مورخ 98/04/02 بدین‌وسیله‌ به ‌اطلاع‌ کلیه‌ داوطلبان‌ شرکت‌ کننده در آزمون‌ سراسری‌ سال 1398 که در جلسه آزمون حاضر بوده و مشمول اعمال سوابق تحصیلی دیپلم هستند، می‌رساند، سوابق تحصیلی آنها از تاریخ 98/04/20 برای مشاهده بر روی سایت این سازمان قرار می‌گیرد. لذا داوطلبان لازم است در صورت مشاهده هرگونه مغایرت در سوابق تحصیلی، حداکثر تا تاریخ 98/04/23 برای پیگیری و اصلاح مغایرت به مناطق آموزش و پرورش محل تحصیل خود مراجعه نمایند.

افراد مشمول اعمال سوابق تحصیلی شامل دو دسته به شرح ذیل می‌باشند:

1- داوطلبان نظام سالی واحدی و ترمی واحدی که فارغ‌التحصیل دیپلم سال 1384 به بعد و پیش‌دانشگاهی فارغ‌التحصیل سال 1391 به بعد می‌باشند.

2- داوطلبان نظام آموزشی جدید (نظام 3-3-6) که دیپلم خود را در خرداد ماه سال 1398 اخذ نموده‌اند.

ضمناً درخصوص نحوه تراز نمرات خام آزمون سراسری و همچنین نمرات مربوط به دروس سوابق تحصیلی به اطلاع داوطلبان می‌رساند همانطوریکه در اطلاعیه‌های قبلی این سازمان اطلاع‌رسانی گردید، آزمون سراسری سال 1398 در قالب دو مجموعه سؤال به شرح ذیل تهیه شده بود:  

• یک آزمون (یک مجموعه سؤال) برای دانش‌آموزان نظام‌ قدیم

• یک آزمون (یک مجموعه سؤال) برای دانش‌آموزان نظام‌ جدید (3-3-6)

• ضمناً از مباحث مشترک دو نظام آموزشی قدیم و جدید (3-3-6)، سؤال یکسان طرح شده بود.

مطابق سنوات اخیر، ابتدا نمرات خام (حقیقی) داوطلبان در هر درس امتحانی از تفاضل سه برابر تعداد پاسخ‌های صحیح و تعداد پاسخ‌های غلط، تقسیم بر سه برابر تعداد سؤالات، محاسبه می شود. سپس برای محاسبه نمره‌کل، از آنجا که سختی و آسانی درس‌ها متفاوت است، در هر یک از گروه‌های آزمایشی نمرات هر درس بصورت جداگانه تراز می شود، در این رابطه توجه به نکات ذیل ضروری است:

1- هرچند دو مجموعه سؤال برای دو نظام آموزشی طراحی‌شده است و ممکن است نوع سؤالات در دو نظام متفاوت باشد، اما سؤالات طوری طراحی شده است که سطح دشواری یکسانی دارند به ویژه اینکه از مباحث مشترک دو نظام آموزشی قدیم و جدید (3-3-6)، سؤال یکسان طرح شده است. لذا تراز نمرات خام آزمون، به‌صورت کلی در هر درس و گروه با هم محاسبه خواهد شد و نمرات هر نظام به‌صورت جداگانه تراز نمی‌شود. 

2- تراز نمرات با استفاده از روش‌های آماری انجام می‌شود. برای تعیین نمره تراز، تمامی نمرات خام داوطلبان حاضر در جلسه در هر گروه آزمایشی و هر درس مورد نیاز است. بنابراین، یافتن نمره تراز دروس (اعم از دروس عمومی و اختصاصی) توسط داوطلب یا هیچ فرد یا مؤسسه‌ای جز سازمان سنجش آموزش کشور که اطلاعات کل شرکت کنندگان را در اختیار دارد امکان‌پذیر نیست.

3- نمرات هر یک از دروس سوابق تحصیلی (نمرات دروسی که امتحانات آن‌ها به صورت نهایی، سراسری و کشوری برگزار شده است) که از وزارت آموزش و پرورش اخذ می‌شود به تفکیک نظام آموزشی، سال اخذ مدرک، نوع دیپلم، نوع پیش‌دانشگاهی (برای دارندگان مدرک پیش‌دانشگاهی مشمول اعمال سوابق تحصیلی) با استفاده از روش‌های آماری به صورت مجزا تراز می‌شود.

4- گزینش به صورت رقابتی بر اساس نمره‌کل‌نهایی در زیرگروه مربوطه (حاصل از نمره کل آزمون و تأثیر مثبت نمره‌کل سوابق تحصیلی که خود آن‌ها حسب مورد میانگین وزنی تراز نمرات خام آزمون یا دروس سوابق تحصیلی هستند) و سایر شرایط و ضوابط آزمون سراسری انجام می‌شود و ظرفیت مجزا برای داوطلبان نظام سالی واحدی، ترمی واحدی، نظام قدیم و یا نظام جدید 3-3-6 تخصیص داده نمی‌شود.

5- نمرات تراز و رتبه‌های تمامی آزمون‌های آزمایشی مؤسسات کنکور به دلیل آن‌ که جامعه شرکت‌کنندگان آن محدود بوده، همه داوطلبان آزمون سراسری در آن‌ها شرکت نمی‌کنند و روش‌های نمره‌کل‌سازی و تراز این آزمون‌ها متفاوت با آزمون‌سراسری است، قابل مقایسه با نمرات تراز و رتبه‌های آزمون سراسری نیست. اگر این مؤسسات تراز  نمرات را به‌صورت مجزا برای هر یک از نظام‌ها انجام داده باشند، روش و به دنبال آن نتایج آن، کاملا متفاوت با روشی است که در آزمون سراسری سال 1398 اعمال خواهد شد. 

6- نمرات تراز هر درس آزمون سراسری هر سال با سنوات دیگر متفاوت است. زیرا نمرات تراز متاثر از وضعیت پاسخگویی تمام داوطلبان به سوالات همان درس در همان سال است. 

7- با توجه به تفاوت نمرات هر سال و همچنین تاثیر مثبت سوابق تحصیلی، تخمین رتبه، صرفاً براساس نمرات خام دروس سنوات قبل و بدون توجه به نمرات دروس سوابق تحصیلی، اعتبار نداشته و با رتبه‌های واقعی داوطلبان که حاصل از وضعیت واقعی کل جامعه داوطلبان شرکت کننده در آزمون سراسری سال 1398 است تفاوت معنی‌داری دارد. 

8- معیار گزینش علمی در رشته های صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی (کدرشته‌محل‌ های بی‌آزمون)، معدل کتبی دیپلم می باشد.

 

روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور

  • sanjesh kalaleh

پس از کنکور؛ فصلی دیگر از زندگی

sanjesh kalaleh | جمعه, ۲۱ تیر ۱۳۹۸، ۰۱:۲۲ ب.ظ

با برگزاری آزمون سراسری سال 1398و رقابت علمی تنگاتنگ صدها هزار داوطلب در بزرگترین و مهم‌ترین مسابقه علمی سالانه کشور، فعلاً همه چیز برای داوطلبان این آزمون، تمام شده است و اکنون فصلی برای یک زندگی پُر شور و نشاط و بدون کنکور است؛ یک زندگی معمولی با تمام فراز و نشیب‌هایی که در گذراندن آن با آنها مواجهیم.

تاکید ما روی این موضوع و بیان این مقدمه، بیش از آنکه بخواهد از امری بدیهی سخن بگوید، پافشاری بر نکته‌ای است که ما بارها با عبارات گوناگون در قالب گفتارهای این ستون و همچنین مجموعه مقالاتی که درباره آمادگی داوطلبان کنکور در این نشریه منتشر کرده‌ایم، آورده‌ایم، و این نکته عبارت است از آنکه: کنکور، تنها بخشی از زندگی است و تمام زندگی نیست.

اگر هر داوطلبی به این نکته توجه کافی داشته باشد، به آسانی خواهد توانست با مساله‌ای به نام «کنکور» کنار بیاید و در صورت عدم قبولی در رشته مطلوب خود، آن را در درون خویش هضم کند و همچنین در صورت کسب موفقیت نسبی یا کامل در آن، قادر به ایجاد ظرفیت لازم در وجود خود برای مغرور نشدن به این پیروزی باشد و بتواند به این مهم دست پیدا کند که کنکور، تنها یک راه (از میانِ راه‌های گوناگون) برای رسیدن به موفقیت است؛ نه یک هدف.

پرداختن به موارد ذکر شده در سطرهای بالا، از آنجا لازم می‌آید که بدانیم هزاران داوطلب آزمون سراسری، همه ساله در مواجه شدن با عدم موفقیت در این آزمون یا پذیرفته نشدن در رشته یا دانشگاه دلخواه خود، به نوعی آینده و آرمان و، در یک کلام، زندگی خویش را به اشتباه تباه شده می‌پندارند و تمام پل‌هایی که ما را به شور و شعف‌ها و شادی‌های قابل دسترس در یک زندگی سرشار از نشاط و حرکت آفرین پیوند می‌زنند، از پیش خراب شده می‌بینند.

این اشتباه از آنجا ناشی می‌شود که اکثراً در ذهن خود، موفقیت در «کنکور» را یک رستگاری عظیم و شکست در آن را نیز یک فرجام تلخ ترسیم می‌کنیم و به صورت «صفر و یک»ی  به آن می‌اندیشیم؛ اما غافل از آنکه، همان‌گونه که گفته شد، کنکور، تنها بخشی از زندگی است، تمام زندگی نیست، و اگر دیروز کنکور برگزار شد، امروز زمانی برای زندگی است و در نهایت هر عدم موفقیتی از این دست (که نمی‌توان نام «شکست» را بر آن نهاد)، می‌تواند مقدمه پیروزی‌های بزرگ بعدی در عرصه زندگی ما باشد.

نکته دیگری که در ارتباط با بحث پیشگفته یادآوری آن در این ستون لازم می‌آید این است که با توجه به افزایش ظرفیت رشته‌های دانشگاهی در گروه‌های آزمایشی مختلف، در اکثر این گروه‌ها داوطلبان به صورت بسیار گسترده و با درصد قابل توجهی در یکی از رشته‌های انتخابی‌شان پذیرفته می‌شوند و رقابت فشرده میان داوطلبان، تنها بر سر برخی از رشته‌های دانشگاهی پُرطرفدار است و در غیر از این رشته‌ها، اکثریت این داوطلبان ـ همان‌گونه که گفته شد ـ  نباید از پذیرفته شدن در یکی از رشته‌های دانشگاهی مورد نظرشان کاملاً ناامید باشند.

با این حال، و بنا به آنچه در سطرهای پیشین گفته شد، توصیه ما به داوطلبان کنکور در این فرصت چند هفته‌ای که تا زمان اعلام نتایج اولیه آزمون سراسری 98 و مهلت انتخاب رشته باقی مانده، آن است که در این فرصت ارزشمند و پس از یک استراحت کوتاه و پُر شور و نشاط، به شناسایی علایق علمی و تحصیلی خود و همچنین بررسی رشته‌های تحصیلی مورد نظر در گروه آزمایشی خود، که در آزمون آن شرکت کرده‌اند، بپردازند و به طور جدی، با جمع‌بندی اطلاعات و آگاهی‌‌هایی که از طریق والدین، فارغ‌التحصیلان رشته‌های مورد نظر، دانشجویان، مشاوران آموزش و پرورش، آشنایان و اطرافیان و همین ‌طور دوستانی که در سال‌های پیش در رشته‌های مورد نظر آنها تحصیل کرده و پس از فارغ‌التحصیلی در یکی از شغل‌های مرتبط با رشته تحصیلی‌شان مشغول به کار در یکی بخش‌های دولتی یا غیردولتی شده‌اند، به دست می‌آورند، از هم‌ اکنون به انتخاب رشته‌ تحصیلی خود به صورت ذهنی بپردازند تا در مهلتی که در اواسط مردادماه از سوی سازمان سنجش برای انجام این کار تعیین خواهد شد، بتوانند با ذهنی باز و داشتن آگاهی‌های لازم در مورد هر رشته، به انتخاب رشته در فضایی آرام اقدام کنند و بدین ‌ترتیب بتوانند در یکی از رشته‌های دانشگاهی، که مورد نظر آنها بوده یا نزدیک‌ترین رشته به رشته اید‌ه‌آل آنهاست، پذیرفته شده و به ادامه تحصیل بپردازند؛ ضمن آنکه یادآور می‌شویم هم‌ اکنون بهترین فرصت اندیشیدن و برنامه‌ریزی درسی برای کسانی است که با توجه به نحوه گذراندن آزمونشان، از همین الان مطمئن هستند که در هیچ رشته‌ای یا حداقل در رشته دلخواهشان که مورد نظر آنهاست پذیرفته نمی‌شوند؛ پس بهتر است که این دسته از داوطلبان نیز از این فرصت‌ها نهایت استفاده را ببرند و آن را غنیمت بدانند و به برنامه‌ریزی دقیق برای حضور موفقیت‌آمیز در آزمون سراسری سال آینده بپردازند.

 

  • sanjesh kalaleh

کنکور تمام شد، اما زندگی ادامه دارد!

sanjesh kalaleh | چهارشنبه, ۱۹ تیر ۱۳۹۸، ۰۹:۰۲ ق.ظ

به همه شما کنکوری‌های عزیز، که سرانجام توانستید با تمام سختی‌ها و مشکلات، در آزمون سراسری حاضر شوید، تبریک می‌گوییم و امیدواریم که همه شما عزیزان به هدفی که در نظر دارید، برسید و سال آینده خود را در جایگاهی که دوست دارید، ببینید. گرچه کنکور تمام شد، اما احتمالاً برای بسیاری از شما عزیزان و حتی خانواده‌هایتان، هنوز صحبت‌ها در مورد کنکور و حواشی آن ادامه دارد؛ در واقع، بعد از آزمون، بیشتر داوطلبان نسبت به آزمون و نتیجه آن بی‌تفاوت نیستند و هر داوطلبی به دنبال یافتن کلید سؤالات است تا بتواند نتیجه زحمات خود را محاسبه کند و تمام کنکوری‌ها روزشماری می‌کنند تا زمان اعلام نتیجه اولیه فرا برسد و نتیجه زحمات یکساله خود را ببینند؛ در این میان، داوطلبان را از نظر رضایت از کنکور و نتیجه‌ای که در پی آن هستند می‌توان به چند گروه تقسیم کرد:

گروه اول، افرادی هستند که یقین دارند پذیرفته می‌شوند و صددرصد به عملکرد خود ایمان دارند، گروه دوم، افرادی هستند که در مورد نتیجه‌ای که کسب خواهند کرد، تردید دارند، و گروه سوم، افرادی هستند که یقین دارند در این آزمون به نتیجه دلخواه خود نخواهند رسید و مجبورند که دوباره در کنکور شرکت کنند. در هر شرایط و در هر گروهی که هستید، نکته مهم این است که از حس و حال بعد از کنکور لذت ببرید و به خود فرصت استراحت و انجام کارهای مورد علاقه‌تان را بدهید؛ البته کارهایی هم وجود دارد که بعضی از شما داوطلبان می‌توانید انجام دهید؛ مثلاً آن عده که یقین دارند قبول می‌شوند، باید بعد از چند روز استراحت و رفع خستگی ناشی از آزمون، کم کم به فکر انتخاب رشته و دانشگاه مورد نظر خود باشند. این موضوع به شما کمک می‌کند تا با فراغ بال و در فرصت کافی، به انتخاب راه زندگی آینده خود بیندیشید و یک انتخاب درست و اصولی داشته باشید. اگر جزو داوطلبانی هستید که در مورد نتیجه‌ای که کسب خواهید کرد، تردید دارید، سعی کنید که با خوش‌بینی به فکر انتخاب رشته باشید؛ چون اگر اکنون بنا را بر قبول نشدن بگذارید و بعداً مجاز به انتخاب رشته شوید، ممکن است که فرصت‌ها را از دست داده و با یک انتخاب نه چندان آگاهانه در هنگام انتخاب رشته، نتوانید اقدام مؤثری انجام دهید. به همین دلیل سعی کنید که در فرصت باقی‌مانده تا انتخاب رشته، در کنار سایر کارهایی که انجام می‌دهید، به تحقیق و مشورت با مشاوران، خانواده و دوستان صاحب اطلاع خود پرداخته و شرایط مناسب و درخور تلاش خود را در نظر گرفته و یادداشت کنید.

حتماً از خود می‌پرسید پس گروه سوم چه کار کنند. داوطلبان عزیزی که مطمین هستید با توجه به آزمونی که داده‌اید در رشته و دانشگاه مورد نظر خود پذیرفته نمی‌شوید یا اصلاً امکان قبولی‌تان وجود ندارد (البته این مورد اخیر با توجه به افزایش قابل توجه ظرفیت دانشگاه‌ها، تقریباً از بین رفته است و بیشتر داوطلبان اگر فقط قصد قبولی دارند، می‌توانند در یکی از رشته‌ها و دانشگاه‌های کم طرفدار پذیرفته شوند) باید با پذیرش وضعیتی که در آن قرار گرفته‌اید، خود را برای شرایط و آینده بهتر آماده کنید.

نکته بسیار مهمی که در حال حاضر ممکن است ذهن برخی از داطلبان را به خود مشغول کند، آزمونی است که شما آن را سپری کرده‌اید. احتمالاً، علاوه بر جواب صحیح گزینه‌ها و تطبیق آن با پاسخ‌های خودتان، ممکن است مباحث زیادی، روزهای بعد از کنکور را برای شما آزار دهنده و به دور از شادی کند؛ اینکه «چرا بیشتر درس نخواندم؟»، «کاش می‌شد به گذشته برگردم و دوباره تلاش کنم.»، «چرا سؤالات را کمتر به صورت مفهومی خوانده بودم؟» «چرا به عربی کمتر پرداختم؟» و موارد زیادی از این «چرا»ها می‌تواند آثار مخربی بر ذهن شما بگذارد؛ ذهنی که به خاطر ماه‌ها تلاش و درگیری شما با کنکور، از قبل خسته و خواهان استراحت است. این دریغ و افسوس خوردن‌ها هم ممکن است در بین همه گروه‌های داوطلبان، چه آنهایی که خوب درس خوانده ­اند و چه آنهایی که از میزان تلاش خود راضی نیستند، وجود داشته باشد؛ زیرا هر داوطلبی، بنا بر میزان تلاش خود و وقتی که برای مطالعه گذاشته است، توقع دارد که در این آزمون،موفقیت کسب کند، و اگر این نتیجه با توقع او، هم خوانی نداشته باشد، ممکن است که آثار بدی روی وی بگذارد.

به عنوان یک داوطلب، اکنون که در شرایط بعد از کنکور به سر می‌برید، باید تمام تلاش خود را برای داشتن روزهای خوب و لحظات به یاد ماندنی به کار بگیرید. یادتان باشد، چه نتیجه خوبی کسب کنید و چه به نتیجه‌ای که دلخواه شما نباشد برسید، این روزها تکرار نخواهند شد؛ زیرا این زمان، بخشی از عمر گران قدر شما است که دیگر باز نمی‌گردد. کنکور تمام شد؛ باز هم می‌گویم که کنکور تمام شد، اما زندگی ادامه دارد؛ پس، از آنچه خدای بزرگ به تو عطا کرده است استفاده کن و شاد باش.برای اینکه در روزهای بعد از کنکور تا اعلام نتایج اولیه، اوقاتی توام با آرامش و خوشی را سپری کنیم و خستگی ماه‌های گذشته را به خوبی از خود دور نماییم، بهتر است که به موارد زیر دقت کرده و تا حد امکان آنها را به کار گیریم.

آرامش داشته باشید

اضطراب، پدیده طبیعی است که در تمام سنین در ما وجود دارد و وجود کمی از آن در برخی از مواقع، چندان بد نیست؛ بلکه ممکن است عامل پیشرفت ما نیز باشد؛ اما اضطراب بعد از آزمون، که حاصل نگرانی برای نتیجه آن است، احساس ناخوشایندی است که ممکن است تاثیر بدی بر شما بگذارد؛ به خصوص اینکه شما در ماه‌های قبل از کنکور نیز روزهای پر استرسی را گذرانده‌اید. مؤثرترین راه برای رسیدن به آرامش، یاد خداست. خدا در تمامی لحظات، پشتیبان و نگهدار ماست. قطعاً لحظات بسیاری را به یاد می‌آوریم که در اوج ناامیدی، نیرویی ما را حمایت کرده است؛ پس نگران چه هستید وقتی که عظیم‌ترین نیروها شما را حمایت می‌کند؟! لحظه‌ای به درون خود توجه کنید و حضور خدا را بر تمام حوادث زندگی خود و دیگران، با ایمان و اطمینان باور کنید. آن‌گاه متوجه خواهید شد که او به طور یقین، بهترین‌ها را برای شما در نظر گرفته است؛ پس اگر فراهم شدن بهترین‌ها برای شما، خواست خدای بزرگ است، چرا باید مضطرب و نگران نتیجه آزمون شوید؟ با خود بگویید که شاید من این امتحان را به خوبی پشت سر نگذاشته باشم، اما از وضعیت دیگر داوطلبان نیز خبر ندارم؛ علاوه بر این، انسان در بیشتر مواقع نمی‌داند که چه چیزی در آینده به درد زندگی او خواهد خورد. ممکن است شما فکر کنید با کنکوری که داده‌اید در رشته پزشکی قبول نخواهید شد، اما اگر به خدای بزرگ توکل کنید و از او کمک بخواهید و امور زندگی خود را به دستان پرقدرت او بسپارید، حتماً این موضوع را درک خواهید کرد که شاید رشته دیگری، که شما در آن پذیرفته می‌شوید، بیشتر از این رشته در ارتقاء شغلی و اجتماعی شما مؤثر باشد.


برای خود برنامه تفریحی ترتیب دهید

قدر روزهای بعد از کنکور را بدانید و از آن لذت ببرید. این روزها تکرار نشدنی هستند؛ زیرا پس از گذشت این ایام و تعطیلات تابستانی، یا باید به دانشگاه بروید و باز هم شروع به درس خواندن و تحصیل کنید و یا اینکه خود را برای کنکوری دیگر آماده کنید؛ پس تا می‌توانید، به ذهن و جسم خود استراحت داده و با یک برنامه تفریحی، از اوقاتتان لذت ببرید. در این برنامه تفریحی می‌توانید وقت گذرانی با دوستان، نوشتن، طراحی، رفتن به سینما، گردش و ورزش کردن را بگنجانید؛ در این میان، به خصوص اختصاص ساعاتی از روز به ورزش کردن، می‌تواند تاثیر مثبتی روی جسم و روان شما داشته باشد. ورزش و فعالیت بدنی مرتب، بهترین راه جلوگیری از تنش و آرام کننده روح و جسم است. با انجام ورزش‌های مفرح و شادی برانگیز، سطح آندروفین را در بدن خود بالا برده و به این ترتیب، حس خوشی و سرحالی را درخود افزایش دهید.

از سرزنش کردن خود دست بردارید

بسیاری از ما دایم در حال سر و کله زدن با خودمان هستیم؛ با افکاری که گاه و بی‌گاه به سراغمان می‌آید. متاسفانه در اغلب موارد، این فکرها و گفت‌ و گوهای درونی، چندان مثبت نیست و همین مساله موجب می‌شود که همه فکرها و گفت‌ و گوهای درونی را بد و استرس‌‌زا بدانیم؛ چرا که معمولاً عادت داریم خودمان را به دلیل بروز اتفاقات گذشته محکوم ‌کنیم یا نگران و مضطرب افتادن اتفاقات در آینده باشیم؛ اتفاقاتی که هنوز پیش نیامده و مشخص نیست که روزی به واقعیت می‌پیوندد یا نه. موضوع مهم این است که این چنین افکار منفی‌ می‌تواند امید به آینده را در فرد از بین ببرد و وی را برای طی مسیر زندگی، تنها و ناامید رها کند؛ اما چون اعمال ما نتیجه افکارمان است، اگر بتوانیم تفکراتمان را تغییر دهیم، حتماً قادر خواهیم بود که طور دیگری هم عمل کنیم و در نتیجه، در مقایسه با اکنون، برای خود زندگی متفاوت‌تری را رقم بزنیم؛ پس در این مورد هم باید سعی کنید با تمرین، افکار منفی را در خود به فکرهایی مثبت و انرژی‌بخش تغییر دهید. به خود بگویید که کنکور تمام شده است و شما چه تلاش کرده و امتحان بدی را گذرانده باشید و چه درس نخوانده و اکنون نادم و پشیمان باشید، دیگر نمی‌توانید برای جبران گذشته‌تان کاری انجام دهید؛ زیرا نمی‌توانید زمان را به عقب برگردانید؛ پس به جای جدال با این افکار، به خود قول دهید تا پس از اعلام نتایج اولیه، حتماً در ارتباط با وضعیت خود تصمیم درستی بگیرید. 

به فکرهای مثبت، بال و پر دهید

یکی از ویژگی‌های افکار منفی، طولانی و کامل بودن آنهاست. فکرهای منفی، آن قدر در ذهن باقی می‌مانند و دنبال هم می‌چرخند تا یک ماجرای تلخ و منفی بزرگ در ذهن شکل بگیرد. به جای اینکه افکار منفی و ناخوشایندی را درباره نتیجه خود تداعی کنید و اوقات خود را تیره و تار نمایید، سعی کنید که فکرهای شاد و مثبت را مانند یک فیلم طولانی و نشاط ‌انگیز دنبال کنید. برخی از تجسم‌ها بسیار مفید خواهد بود و باید تا می‌توانید داستان را ادامه دهید و بگذارید که ساعت‌ها زمان شما را به خودش اختصاص دهد؛ در ضمن، خیلی بهتر است اگر این داستان را درباره خودتان بسازید و تصور کنید که به هدف‌هایتان رسیده‌اید. یکی از بهترین راه‌های پیدا کردن قانون شفابخش زندگی‌، ساکت ماندن است‌؛ یعنی سخن نگفتن دربارة مشکلاتتان‌؛ پس قبل از اعلام نتایج اولیه، نفوس بد نزنید و منتظر نتیجه بمانید. به یاد داشته باشید که نتیجه شما در جمع کلی داوطلبان گروه آزمایشی‌تان سنجیده می‌شود؛ بنابراین، بدون در نظر گرفتن نتیجه آنها نمی‌توانید تصور کنید که چه رتبه‌ای کسب خواهید کرد.

ابعاد موضوع را بسنجید

خودتان را یک سال بعد از این تصور کنید که در آزمون سراسری سال جاری نتیجه دلخواه را کسب نکرده‌اید؛ یعنی زمان را یک سال به جلو ببرید و ببینید که چه اتفاقی خواهد افتاد. باور کنید اوضاع آرام‌تر از آن خواهد بود که شما تصورش را می‌کنید؛ زیرا عده‌ای از آقایان به سربازی رفته و در آینده با کوله باری از تجربه بازگشته و دوباره کنکور خواهند داد. از آنجایی که هر داوطلب مردی مجبور است بعد از گذراندن تحصیلات، در صورت مشمول بودن، به سربازی برود، پس فرقی نمی‌کند که این اتفاق کی بیفتد. عده‌ای دیگر از داوطلبان دوباره شروع به مطالعه می‌کنند و بدون تردید، با یک برنامه درست و اصولی، حتماً خواهند توانست نتیجه بسیار بهتری را کسب کنند؛ پس در این مواقع، شما متوجه می‌شوید که این موضوع، آن‌قدرها هم احتیاج به ناراحتی و بی‌تابی شما ندارد.

     هرگاه مساله‌ای به سراغ شما آمد، به یک نقطة بلند بروید و از آن بالا به همه چیز نگاه کنید. آن‌گاه می‌بینید که مساله شما در مقیاس جهانی هیچ است‌. در چنین مواقعی سری هم به آسمان بلند کنید و از قدرت بی‌انتهای خداوند در تمام مراحل زندگی مدد بگیرید. خداوند، برای غلبه بر دشواری‌های زندگی، ابزارهای مهمی را در اختیار ما گذاشته است که مهم‌ترین آنها امید و پشتکار است؛ پس با امید و پشتکار خود خواهید توانست اتفاقات را آن‌گونه که خود می‌خواهید، رقم بزنید.

هنر زندگی در لحظه حال را بیاموزید

آیا از آینده خود به طور قطع اطلاع دارید؟ آیا می‌توانید بگویید که فردا چه اتفاقاتی زندگی شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد؟ پس چرا باید زندگی خود را با نگرانی برای آینده فراموش کنیم؟ گذشته، بسیاری از افراد را مانند یک سیاهچاله بی‌انتها به سمت خود می‌کشد؛ درحالی‌که آینده، مانند حبابی بزرگ از سؤالات، خواسته‌ها، امیال، امیدها، آرزوها و رویاهاست.ذهن بسیاری از ما به گونه‌ای طراحی شده است که همواره در حال فرار است؛ پس سعی کنید که به جای فکر کردن به نتیجه، در لحظه حال زندگی کنید. زندگی کردن در لحظه، به معنی آن است که به گذشته فکر نکنیم و نگران آینده نیز نباشیم؛ البته، این مساله به آن معنی هم نیست که اهدافمان را در زندگی مشخص نکرده یا خود را برای آینده آماده نکنیم؛ بلکه بدان مفهوم است که باید از گذشته پند گرفته و برای آینده، برنامه و هدف مشخصی تعیین کنیم و، در عین حال، از زندگی کنونی خود نیز لذت ببریم. افرادی که در لحظه زندگی می‌کنند، کمتر گرفتار استرس می‌شوند و شادترند؛ بنابراین، افکار مثبت را بپذیرید و به آنها خوش آمد بگویید و حتماً به این موضوع نیز توجه داشته باشید که فرصت‌ها هیچ گاه از بین نمی‌روند، بلکه با از دست دادن فرصت‌ها از سوی ما، شخص دیگری این فرصت از دست داده ما را تصاحب خواهد کرد. اگر فرصت‌ها از بین نمی‌روند و ما همیشه وقتی برای جبران اشتباهات خود داریم و کنکور هم از این موضوع مستثناء نیست، پس چرا با افکار منفی و ناراحتی نسبت به آن چه هنوز اتفاق نیفتاده است، ذهن خود را درگیر و پریشان کرده و لذت درک زمان حال را نیز در خود از بین ببریم؟ بنابراین، اکنون که از کنکور و تمام خستگی‌ها و استرس‌های آن رها شده‌ایم، روزهای بدون کنکور را دریابیم و از آن لذت ببریم و بر  این باور باشیم که:

کنکور تمام شد، اما زندگی ادامه دارد! 

 

  • sanjesh kalaleh

همراه با شما

sanjesh kalaleh | يكشنبه, ۹ تیر ۱۳۹۸، ۰۹:۳۱ ق.ظ

به یاری خداوند، آزمون سراسری سال 1398 در گروه‌های پنجگانه آزمایشی، روزهای پنج‌شنبه 13 و جمعه 14 تیرماه برگزار خواهد شد. به همین دلیل، نکات لازمی را که داوطلبان برای پرینت کارت شرکت در جلسه آزمون و حضور در آن باید در نظر داشته باشند، در ذیل یادآوری کنیم:
1- کارت‌ شرکت در آزمون سراسری 98 داوطلبان این آزمون از روز دوشنبه 10   لغایت روز چهارشنبه 12 تیرماه روی سایت سازمان سنجش قرار می‌گیرد.
2- داوطلبان آزمون سراسری 98 در تمام گروه‌های آزمایشی لازم است که در تاریخ مقرر به سایت اینترنتی سازمان مراجعه کرده و با وارد نمودن اطلاعات کارت اعتباری ثبت‌نام، شماره شناسنامه یا شماره پرونده و کد رهگیری، یک نسخه پرینت از کارت شرکت در آزمون خود تهیه کنند.
3- داوطلبانی که در دو یا سه گروه آزمایشی، متقاضی شرکت در آزمون سراسری شده‌اند، لازم است که، علاوه بر پرینت کارت شرکت در آزمون گروه آزمایشی اصلی، برحسب مورد، نسبت به پرینت کارت گروه آزمایشی دوم یا گروه‌های آزمایشی دوم و سوم خود اقدام کنند.
4- برای شرکت در جلسه آزمون سراسری، همراه داشتن پرینت کارت شرکت در آزمون و همچنین اصل کارت ملی یا شناسنامه عکسدار الزامی است.
5- چنانچه داوطلبی به دلیل در اختیار نداشتن اطلاعات مربوط به شماره داوطلبی، پرونده یا کد رهگیری مورد نیاز، موفق به پرینت کارت شرکت در آزمون خود نمی‌شود، لازم است که با مراجعه به سایت سازمان سنجش و ورود به سیستم پاسخگویی و انتخاب نام آزمون و تعیین موضوع پی‌گیری، نسبت به دریافت اطلاعات مربوط به شماره پرونده، داوطلبی یا کد رهگیری ثبت‌نام خود اقدام نماید. لازم به ذکر است که این امکان برای داوطلبانی فراهم است که در سیستم پاسخگویی دارای عضویت باشند؛ لذا لازم است داوطلبانی که اطلاعات فوق را گم کرده‌اند، با عضویت در این سیستم، نسبت به بازیابی این اطلاعات اقدام کنند. 
6- داوطلبان باید برای ویرایش اطلاعات موردنظر، به بندهای مربوط به آن در اصل اطلاعیه سازمان درباره تاریخ، نحوه پرینت کارت و محل رفع نقص کارت شرکت در آزمون سراسری سال 1398، که علاوه بر سایت سازمان در همین شماره از هفته‌نامه پیک‌سنجش نیز درج شده است، مراجعه نمایند.
7- درِ ورودی حوزه‌های امتحانی، صبح‌ها راس ساعت 7 و بعد از ظهرها راس ساعت 14و30بسته خواهد شد و شروع فرایند آزمون صبح‌ها راس ساعت 7و30 و بعد از ظهرها راس ساعت 15 خواهد بود؛ بنابراین، از ورود داوطلبان پس از بسته شدن درِ سالن‌های امتحانی به حوزه‌های امتحانی جلوگیری می‌شود.
8- هر داوطلب برای حضور در جلسه آزمون، علاوه بر پرینت کارت شرکت در آزمون گروه آزمایشی مربوط، لازم است که اصل کارت ملی یا شناسنامه عکسدار، چند مداد سیاه نرم پررنگ، مداد تراش، مداد پاک‌کن و یک سنجاق یا سوزن به همراه داشته باشد.
9- داوطلبان از آوردن وسایل اضافی از جمله کیف دستی، ساک، پیجر، تلفن همراه، تبلت، جزوه، کتاب، ماشین حساب، هرگونه یادداشت و نظایر آن و همچنین وسایل شخصی به جلسه آزمون اکیداً خودداری کنند.

موفق باشید

  • sanjesh kalaleh

این چند روز را سرسری نگیرید

sanjesh kalaleh | يكشنبه, ۹ تیر ۱۳۹۸، ۰۹:۲۳ ق.ظ


متعهد به نتیجه باشید، نه وابسته به نتیجه

وقتی وابسته به نتیجه هستید، تقلا می‌کنید تا به نتیجه مورد نظر برسید و تمام مدت نگران نتیجه هستید؛ نگران اینکه نکند به آنچه می‌خواهید نرسید و همۀ آرزوها و اهدافتان به باد رود؛ برای همین، بسیاری از اوقات حتی موقع مطالعه تمرکز ندارید و نگران «نکند»ها و «شاید»ها هستید؛ اما وقتی متعهد به نتیجه هستید، برایتان طی این مسیر مهم است؛ اینکه هدف را ببینید و برای رسیدن به آن، تلاش و کوشش لازم را بکنید، ولی در زندگی‌تان کلنجار نخواهید داشت؛ برای مثال، از اینکه یک روز درس نخواندید، عصبانی نخواهید شد و خودتان را شماتت نخواهید کرد یا دنبال بهانه و دلیل نخواهید گشت، بلکه به دنبال علت این کوتاهی و رفع آن برخواهید آمد؛ چون شما متعهد به طی کردن این مسیر به بهترین وجه هستید.

چنین فردی غر نمی‌زند و به فکر پیدا کردن راه‌های عجیب و غریبی نیست که بعضی از مؤسسات کنکوری پیشنهاد می‌دهند تا بتواند پاسخگوی سؤال‌های آزمون سراسری باشد، و بدون شک، نتیجه بسیاری خوبی هم خواهد گرفت؛ چون آرامش خاطر دارد و از طی مسیر لذت می‌برد و برای دانشی که کسب می‌کند، ارزش قایل است.

شاید تصور کنید که مطالعه در این مدت کوتاه، دیگر فایده‌ای ندارد، اما باید بدانید که همین چند روز نیز می‌توانید، به جای گله و شکایت یا سیر کردن در رؤیاهای غیرواقعی، به واقعیت موجود تکیه کنید و با مرور آنچه تا کنون خوانده‌اید و تست زدن، خود را برای آزمون سراسری آماده‌تر سازید تا نتیجه‌ای بهتر کسب کنید.

  یک برنامه‌ریزی سبک و کارآمد داشته باشید

 «برنامه‌ریزی، شرط لازم برای موفقیت در کنکور است.» این حرف، تکراری‌ترین جمله‌ای است که کنکوری‌ها در سال کنکورشان می‌شنوند و به قول معروف  بعضی‌ها با شنیدنش کهیر می‌زنند!

اما همۀ کنکوری‌ها باید بدانند که اگر در این فرصت باقی مانده، برنامه درست و حسابی نداشته باشند، زحمتشان نتیجۀ لازم را نخواهد داد؛ زیرا تابستان قبل از شروع سال آخر دبیرستان، تعطیلات عید نوروز و این چند روز باقی مانده به کنکور، سه مقطع زمانی استراتژیک است و بی‌برنامه بودن در هر یک از این سه مقطع، خطرناک است. در این روزهای آخر، به بهانۀ خستگی یکساله، زحماتتان را به باد ندهید؛ زیرا اگر در طول سال تحصیلی، یک روز را نمی‌توانستید درس بخوانید، زمان برای جبران وجود داشت، اما اشتباه و کوتاهی در این روزها، غیرقابل جبران است؛ پس مانند یک ورزشکار حرفه‌ای، که برای روزهای منتهی به مسابقۀ فینال، ذوق و شوق و تلاشی دو چندان دارد، شما نیز طبق برنامه و با جدیت در فضای درس و مطالعه باشید. دقت کنید که این روزها نباید درس جدید بخوانید. هر قدر خوانده‌اید، دیگر بس است. اگر شما 80 درصد از مباحث کنکور را با کیفیت 100 درصد خوانده باشید، بهتر از داوطلبانی هستید که 100 درصد مباحث کنکور را با کیفیت 80 درصد خوانده‌اند؛ در واقع، ماه آخر، وقت جدید خوانی نیست، بلکه وقت دوباره خوانی است؛ فقط باید مرور کنید. اگر در طول سال، موقع درس خواندن و تست زدن، با علامت گذاری جلو رفته و مشخص کرده باشید که کجاها ضعفتان بیشتر است و کدام تست‌ها را اشتباه زده‌اید، کارتان ساده می‌شود. برای دوباره خوانی، می‌توانید از مرور همان تست‌های علامت زده استفاده کنید. دروس عمومی، به ویژه لغات  ادبیات، زبان خارجی یا عربی و آیات درس معارف اسلامی را می‌توانید  در این فرصت باقی مانده دوره کنید.

ساعت خوابتان را منظم کنید

بعضی از شما داوطلبان، شب‌ها و در زمان خلوتی خانه، عادت به درس‌خواندن دارید و بعضی‌ درس خواندن در طول روز، به خصوص صبح‌ها را ترجیح می‌دهید.

در هفتۀ پایانی، بهتر است که همۀ عادت‌ها را کنار بگذارید و در یک ساعت مشخص بخوابید. پیشنهاد ما به شما این است که حدود ساعت ۱۰ تا ۱۱ شب حتماً بخوابید و حتی اگر خوابتان نمی‌آید دراز بکشید و با بستن چشم‌ها به مغزتان استراحت دهید. بهتر است که صبح‌ها ساعت 6 صبح بیدار شوید؛ چون ۴۰ دقیقه طول می‌کشد تا سیستم اعصاب مرکزی شما آماده سرویس‌دهی شود؛ بنابراین، باید، ساعتی بیدار شوید که سیستم عصبی‌ شما  حداکثر یک ساعت زمان برای آماده شدن داشته باشد. این تمرین، تمرین خوبی است تا در روز آزمون، آماده و سرحال باشید.

ورزش کنید

فراموش نکنید که در روز امتحان باید حدود 4 ساعت روی صندلی سفت و سخت بنشینید؛ بنابراین، برای تقویت عضلات بدنتان ورزش کنید؛ البته این سخن به معنای آن نیست که بدنتان را در هفته پایانی با ورزش‌های سنگین خسته کنید. شما می‌توانید با چند حرکت کششی سبک و ساده در منزل، عضلات خودتان را تقویت کنید؛ در ضمن، حدود 20 دقیقه ورزش در روز، سبب تولید «آندروفین» شده و باعث نشاط و کاهش استرس می‌شود؛ بنابراین، حتماً در برنامه روزانۀ خود، مدت زمانی را به ورزش کردن اختصاص دهید. همچنین شنا  و پیاده روی می‌تواند به آرامش روانی شما بسیار کمک کند.

غذای خوب  و به موقع بخورید

مغز شما در روز برگزاری آزمون سراسری، از انرژی‌ای استفاده می‌کند که شما آن را در روزهای قبل ذخیره کرده‌اید. در هفته پایانی، مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه، خرما، عسل، انجیر و مغز گردو را حتماً در برنامه غذایی‌تان قرار دهید. اگر جزء دانش‌آموزانی هستید که بدون خوردن صبحانه به استقبال درس می‌روند، حتماً در این روزها صبحانه کم حجم و مقوی بخورید. این باور که برای جبران افت قند خون، به دلیل فعالیت مدام مغز، باید مواد قندی بیشتری استفاده شود، کاملاً اشتباه است؛ زیرا مواد قندی ساده، حالت تحریک‌پذیری فرد را بیشتر می‌کنند، برای جبران افت قندخون باید از کربوهیدرات‌های پیچیده، مانند نان، برنج و ماکارونی، به جای شربت، شکلات و آبمیوه‌های پاکتی  استفاده شود؛ در ضمن، خوردن غذای با حجم کم، ولی در دفعات بیشتر، به بدن کمک می‌کند تا قند خون را در حالت پایداری نگه دارد، و این مساله، خود به کم شدن استرس نیز  کمک زیادی می‌کند.

از مصرف لبنیاتی مثل ماست و شیر نباید غافل شد. تحقیقات نشان داده است که  شیر کم چرب در کاهش استرس اثر مفیدی دارد. شیر، به دلیل داشتن کلسیم، باعث کاهش انقباضات ماهیچه‌ای شده و موجب تسکین و آرامش بدن در هنگام اضطراب می‌شود؛ به همین دلیل، اگر به دنبال خوردن صبحانه‌ای ساده و سالم هستید، شیر با غلات کامل، می‌تواند صبحانه‌ای مناسب به حساب بیاید.

مصرف کم مایعات نیز می‌تواند سبب سردرد و عدم تمرکز شود؛ البته باید توجه داشت که بهترین نوشیدنی آب است. برای کاهش استرس، از مصرف زیاد نوشیدنی‌های کافیین‌دار باید خودداری کرد و بهتر است که به جای قهوه، چای و نوشابه، از آبمیوه یا چای سبز استفاده کنید.

در مدت باقی مانده تا زمان برگزاری آزمون سراسری، از خوردن غذای بیرون نیز خودداری کنید تا در این دوران مهم، دچار ناراحتی‌های گوارشی نشوید.

انرژی منفی ممنوع

نه خودتان منفی باف باشید و نه اجازه بدهید که افراد مضطرب به شما انرژی منفی بدهند. این روزها شما بیش از هر چیز نیاز به آرامش دارید؛ پس نگذارید که بعضی از افراد، با اظهار نگرانی از وضعیت درسی‌شان یا به رُخ کشیدن مطالعۀ خود، شما را از فضایی امن و آرام دور کنند. 

 

  • sanjesh kalaleh