سنجش کلاله

آزمون های آزمایشی سنجش

سنجش کلاله

آزمون های آزمایشی سنجش

کلاس کنکور وتقویتی وآزمونهای آزمایشی سنجش -انتخاب رشته کنکور

۱۲ مطلب در خرداد ۱۳۹۸ ثبت شده است

تا آزمون سراسری

sanjesh kalaleh | جمعه, ۳۱ خرداد ۱۳۹۸، ۰۲:۰۰ ب.ظ

حال از آنجا که از امروز تا آزمون سراسری 1398 که در روزهای 13 و 14 تیرماه برگزار می‌گردد، حداقل 12 روز باقی‌مانده است و همچنین با توجه به این شرایط ویژه‌ زمانی برای داوطلبان آزمون سراسری سال جاری، شایسته دانستیم مواردی را که رعایت آنها در روزهای باقی‌مانده تا «کنکور» از سوی داوطلبان این آزمون، راه‌های رسیدن به موفقیت را برای آنها هموارتر می‌سازد، در این ستون و مطلب بعدی  به طور فهرست‌وار بیان کنیم؛ با این توضیح که این موارد، تمام مواردی نیستند که عمل به آنها برای کسب موفقیت در آزمون سراسری لازم به نظر می‌رسد، و البته هر یک از شما داوطلبان گرامی نیز می‌توانید موارد دیگری را در این زمینه، که از نزدیک با آنها برخورد کرده‌اید، به موارد ذیل اضافه کنید:

در این روزهای آخر و فرصت‌های پایانی، دیگر زمانی برای آغاز مطالعه هیچ درسی نیست؛ بلکه باید در این ایام، تنها به مرور نکات کلیدی هر یک از دروس و جمع‌بندی آنها پرداخت. جمع‌بندی مطالب، زمانی مثمر ثمر هست که ما همه دروس را خوانده و در این روزها تنها قصد مرور آنها را داشته باشیم تا از یادگیری کامل آن دروس اطمینان حاصل کنیم.
در جمع‌بندی دروس، بهتر است مواردی که در ذیل می‌آید رعایت شود:
1- مرور درس‌های مطالعه شده.
2- مرور آخرین نکات مهم و کلیدی هر درس که آنها را به صورت جداگانه یادداشت کرده‌ایم.
3- جبران ضعف‌ها  وکاستی‌های آزمون و مطالعه و بازخوانی آن دسته از مطالبی که به پرسش‌های مربوط به آنها پاسخ نداده یا پاسخ نادرست داده‌ایم.
4- هرگز روش مطالعه خود را در این مرحله تغییر ندهید؛ به عبارت دیگر، به همان‌ صورتی که تا به حال مطالعه کرده و به آن شیوه خو گرفته‌اید، مطالعه خود را ادامه دهید؛ زیرا در این زمان، دیگر فرصتی برای آزمودن سایر روش‌های مطالعه باقی نمانده است.
5- به هیچ وجه از ساعات خواب خود در این ایام، کم نکنید؛ چون کاستن از ساعات خواب، بازده مطالعه و کیفیت یادگیری شما را به صورت قابل توجهی کاهش می‌دهد.
6- برنامه غذایی منظمی در این روزها برای خود تدارک ببینید و از غذاهای سالم، تازه و پرانرژی استفاده کنید، و در عین حال پرخوری هم نکنید.
7- مطالعه خود را از یک ساعت مشخص شروع و در یک ساعت مشخص تمام کنید.
8- نگرش کلی خود را درباره آزمون سراسری و سؤالاتی که برای پاسخگویی در این آزمون به شما ارایه خواهند داد، با خوشبینی واقع‌نگرانه‌ای همراه کنید و در مجموع درباره آن مثبت‌اندیش باشید. مطمین باشید که داشتن نگرش بدبینانه درباره آزمون سراسری، تاثیر خوشایندی بر آزمون شما و چگونگی به انجام رساندن آن نخواهد گذاشت.
9- آرامش خود را حفظ کنید و در این باره به موارد ذیل توجه کنید:
الف - در همه حالات و لحظات خود، به خصوص در این روزهای نزدیک به آزمون سراسری، توکل به پروردگار لایزال را، که بهترین آرامش دهنده ما و سرفصل همه خوبی‌هاست، فراموش نکنید و همواره از او یاری بخواهید و برای حل مشکلات و برطرف نمودن کاستی‌ها و ناخوشی‌ها به او پناه ببرید.
ب - حفظ آرامش درونی از سوی داوطلب و اطرافیان وی، به ویژه والدین، مهم‌ترین چیزی است که در این روزها بسیار حیاتی و سرنوشت ساز است.
پ - در این روزهای آخر قبل از برگزاری آزمون، برای حفظ آرامش درونی، باید از درگیر شدن با هرگونه مسایل هیجانی، که در زندگی امروزین هر یک از ما کم و بیش به چشم می‌خورد، حتی‌الامکان خودداری کرد. آگاه باشید داوطلبانی که با تن و روانی خسته و رنجور و خاطری پریشان در آزمون سراسری حضور می‌یابند، هر چند که از آمادگی درسی و علمی بالایی نیز برخوردار باشند، نمی‌توانند به خوبی از ذخیره‌های ذهنی‌شان در این چند ساعت (آزمون سراسری) استفاده نمایند، و به نتیجه مطلوبی که در انتظار آن به سر می‌برند نخواهند رسید.
10- پرداختن به ورزش و تفریح در این ایام، از دیگر نکات مهمی است که لازم به نظر می‌رسد؛ بنابراین، نکات ذیل را درباره ورزش و تفریح در این روزها به خاطر داشته باشید:
الف - پرداختن بیش از اندازه به ورزش و تفریح و همچنین دوری کامل داوطلب از این دو مقوله در این ایام، هر دو به یک اندازه اشتباه است؛ پس حفظ تعادل را در انجام این موارد از یاد نبرید.
ب - در این فرصت، برای حفظ شادابی و نشاط و بالا بردن روحیه خود، بهتر است که به انجام ورزش‌های مناسب و قابل دسترسی، مانند: پیاده‌روی در یک فضای مناسب چون پار‌ک‌ها و بوستان‌های شهری یا باغات روستایی، دوچرخه‌سواری، شنا، و بازی‌های مورد علاقه خود، مانند: تنیس روی میز، فوتبال، والیبال، شطرنج و ... بپردازید و بدین ترتیب، تن و روانتان را شاداب و پرنشاط ساخته و خود را برای حضوری شکوهمند در این مسابقه بزرگ کشوری آماده کنید.
پ - اختصاص حداکثر دو تا سه ساعت در هر شبانه‌روز برای انجام ورزش‌هایی که در بند پیش از آنها صحبت شد، مناسب به نظر می‌رسد؛ در هر صورت، میانه‌‌روی در انجام این کار و هر کار دیگری را فراموش نکنید.

در آزمون سراسری و سایر آزمون‌های مهم زندگی‌تان موفق باشید 

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۳۱ خرداد ۹۸ ، ۱۴:۰۰
  • sanjesh kalaleh

داوطلبان آزمون سراسری سال 1398

sanjesh kalaleh | جمعه, ۳۱ خرداد ۱۳۹۸، ۰۱:۵۶ ب.ظ

 به اطلاع کلیه داوطلبان آزمون سراسری سال 1398 می رساند:

1ـ برای اطلاع از زمان و نحوه پرینت کارت شرکت در آزمون سراسری سال 1398 که در روزهای پنج شنبه 98/4/13 و جمعه 98/4/14 برگزار خواهد شد و همچنین اطلاع از سایر شرایط و ضوابط شرکت در این آزمون، لازم است که داوطلبان گرامی به اطلاعیه این سازمان، که در تاریخ دوشنبه 98/4/3از طریق سایت سازمان و نشریه پیک سنجش منتشر خواهد شد، مراجعه نمایند.

2ـ براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، تا 5 درصد مازاد بر ظرفیت دانشگاه‌های مناطق سیل زده، به داوطلبان آسیب دیده همان استان‌ها، که آسیب مستقیم جانی و مالی دیده‌اند، اختصاص خواهد یافت. ضمناً جزییات این ظرفیت‌ها در دفترچه شماره 2 آزمون سراسری، که در مردادماه منتشر می‌شود، درج خواهد شد.

 

روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور 


  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۳۱ خرداد ۹۸ ، ۱۳:۵۶
  • sanjesh kalaleh

کنکور؛ آزمونی همانند سایر آزمون‌ها

sanjesh kalaleh | جمعه, ۳۱ خرداد ۱۳۹۸، ۰۱:۵۵ ب.ظ

شاید تا به حال با داوطلبانی مواجه شده باشید که وقتی صحبت از کنکور به میان می‌آید ناگهان دچار

 استرس و اضطراب می‌شوند. بسیاری از این داوطلبان، کسانی هستند که مطالعه خوبی داشته و از آمادگی لازم برای کنکور نیز برخوردارند، اما خودشان هم علت این موضوع را نمی‌دانند. اضطراب امتحان، نوعی خود اشتغالی ذهنی است که خود کم انگاری و تردید در مورد توانایی­های فرد را با خود به همراه دارد و اغلب باعث ارزیابی منفی و عدم تمرکز حواس و واکنش­های جسمانی نامطلوب می‌شود، و این موضوع در نهایت باعث می‌شود تا شما نتیجه واقعی زحمات و معلومات خود را نگیرید.

    با اینکه سطحی از استرس برای انجام بعضی از کارها، از جمله امتحان دادن، طبیعی است، اما حتماً باید به این نکته توجه کنید که کنکور هم آزمونی مانند دیگر آزمون‌هاست و هیچ تفاوتی با بقیه آنها ندارد. بسیاری از داوطلبان سال‌های گذشته که کنکور را تجربه کرده‌اند این مطلب را تایید می‌کنند، و حتی برخی از آنان که دچار استرس بوده‌اند، اکنون با یادآوری این موضوع و علت استرس خود تعجب می‌کنند. اگر داوطلبی هستید که در زمان آمادگی برای کنکور دچار استرس بوده و احساس می‌کنید که ممکن است این استرس در جلسه آزمون نیز به سراغتان بیاید، باید از همین الان برای برطرف کردن این مشکل تلاش کنید و به مطالبی که در زیر اشاره می‌شود، هم در تست‌زنی سرعتی خود در منزل، هم در آزمون‌های آزمایشی و نیز در جلسه کنکور توجه داشته باشید.

      باز هم تکرار می‌کنیم که کنکور هم آزمونی همانند سایر آزمون‌های دیگر شماست و حتی ممکن است آسان‌تر از بعضی از آنها باشد؛ در ضمن، وجود اندکی اضطراب، میزان یادگیری و دقت شما برای پاسخگویی به سؤالات را بیشتر می‌کند. اضطراب هنگامی نگران کننده است که در عملکرد فرد تاثیر منفی داشته باشد؛ البته مرز بین اضطراب طبیعی و غیرطبیعی را باید شناسایی کرد و درصدد رفع آن برآمد. در زیر به مسایل مهمی که باعث می‌شود تا برخی از داوطلبان در جلسه کنکور دچار استرس شوند، می‌پردازیم:

مواجه شدن با چند سؤال دشوار

یکی از مهم‌ترین عوامل دستپاچگی داوطلبان در آزمون، وجود چند سؤال پی در پی مشکل در دفترچه است؛ در چنین مواقعی، دانش‌آموزانی که بیشتر مطالعه کرده‌اند بیشتر آسیب می‌بینند؛ زیرا عده‌ای از آنان فکر می‌کنند که آموخته‌ها و زحمات آنها کافی نبوده است و عده‌ای دیگر می‌خواهند به تمام یا اکثر سؤال‌ها پاسخ صحیح دهند. بد نیست بدانید برخی از کسانی که در بهترین و دشوارترین رشته‌های دانشگاهی قبول شده‌اند، در بعضی از درس‌ها نمره کمتر از 40 درصد به دست آورده‌اند؛ در چنین شرایطی، اگر دیدید که نمی‌توانید به چند سؤال متوالی پاسخ دهید، خود را نبازید، و مطمین باشید که این مساله کاملاً اتفاقی است و هرگز به معنای عدم تسلط و توانایی شما در پاسخ دادن به سایر سؤالات نیست. هر آزمون، مجموعه‌ای از سؤالات آسان تا سخت است و کسی موفق‌تر است که به سؤالات آسان و متوسط پاسخ گوید؛ از طرفی به اندازه‌ زمان و انرژی‌ای که صرف مطالعه‌ یک درس کرده‌اید، از خود توقع داشته باشید و تصور نکنید که باید تمام مطالب یک درس یا یک بخش را به یاد داشته باشید.

مطمین باشید که دیگران هم وضع شما را دارند. اعتماد به نفس خود را حفظ کنید و با خود بگویید وقتی که این سؤال‌ها برای من دشوار است، وای به حال دیگران! گفتن چنین سخنانی باعث می‌شود تا بر اعصاب خود مسلط شوید و درست مانند یک شطرنج باز ماهر یا یک فرمانده نظامی، در سخت‌ترین شرایط تصمیم بگیرید که چه کار کنید و بدانید که بهترین کار در هر لحظه کدام است؛ پس تست مشکل را که قادر به پاسخگویی آن نیستید رها کنید و بدون پریشانی و با قدرت، به پاسخگویی به بقیه سؤالات ادامه دهید.

بی‌اعتمادی نسبت به خود، توانایی‌ها و قابلیت خود

یکی از مهم‌ترین عواملی که برخی از شما داوطلبان را در آزمون دچار استرس می‌کند، بی‌اعتمادی نسبت به خود، توانایی‌ها و قابلیت‌های خودتان است. این مشکل ممکن است که در بیشتر کارها و مقاطع مهم زندگی، شما را از رسیدن به هدفتان باز دارد؛ پس اگر دچار چنین مشکلی هستید، از همین امروز تلاش کنید تا بدون توجه به نظر دیگران، به خود و توانایی هایتان ایمان بیاورید؛ اما اگر با وجود تلاش و کوشش قابل ملاحظه برای کنکور، احتمال می‌دهید که ممکن است در جلسه آزمون نیز دچار چنین احساسی شوید، فقط به این فکر کنید که شما تلاش زیادی برای آمادگی در این آزمون کرده‌اید و در تست زنی‌های قبلی خود هم بخوبی از عهده امتحان برآمده‌اید؛ پس کنکور نیز تفاوتی با آزمون‌های قبلی ندارد و شما باز هم موفق خواهید شد. لحظه‌ای که این احساس به سراغتان می‌آید چشمانتان را ببندید و به توانایی‌هایتان در لحظاتی فکر کنید که کارهای سختی انجام داده و تحسین همگان را برانگیخته‌اید. همیشه به خاطر داشته باشید که خدا با شماست و اجازه نمی‌دهد تا زحمات شما از بین برود.

به یاد آوردن انتظارات و خواسته‌های دیگران

یکی از  مشکلات مهمی که باعث استرس و اضطراب داوطلبان کنکور می‌شود توقعاتی است که خانواده‌ها و یا خود فرد، بدون سنجش توانایی و اطلاعات فرد، از او دارند. همه خانواده‌ها، بدون اینکه به توانایی‌های او توجه کنند، دوست دارند که فرزندان آنها در بهترین رشته‌ها و دانشگاه‌ها مشغول به تحصیل شوند. ابراز چنین احساسی به داوطلبان، باعث می‌شود تا آنان با استرس بیشتری به کنکور نگاه کنند، و وقتی فکر کنند که نمی‌توانند چنین توقعاتی را برآورده کنند دچار اضطراب شوند. این تفکرات می‌تواند در کنکور نیز سراغ بیشتر داوطلبان بیاید، اما نوع برخورد با این موضوع است که داوطلبان را از یکدیگر تمایز می‌دهد. اولاً در جلسه آزمون، افکار خود را مدیریت کنید و از رسوخ هر فکر اضافه‌ای به ذهن خود جلوگیری کنید؛ با وجود این، وقتی با چنین افکار مخربی در آزمون مواجه شدید، چند نفس عمیق بکشید و با خود بگویید که من تمام تلاش خود را می‌کنم تا به هدفی که دارم برسم و مطمینم که این گونه خواهد شد؛ اما به این موضوع نیز ایمان دارم که خدای بزرگ، برای من بهترین‌ها را مقدر کرده است و هر اتفاقی که بیفتد، به صلاح من و در مسیر خوشبختی و شادکامی من است.

     مطمین باشید که این سخنان، فقط حرف­هایی برای دلگرمی دادن به شما نیست. بارها با افرادی مواجه شده‌ایم که در رشته یا دانشگاهی، که خود یا والدینشان به تحصیل در آنها علاقه‌مند بوده‌اند، پذیرفته نشده و بعدها متوجه شده‌اند که این موضوع چقدر به نفع آنان بوده است.

نگاه کردن به خانه‌های سفید پاسخنامه و آمارگیری از سؤالاتی که قادر به پاسخگویی آنها نبوده‌اید

یکی از کارهای اشتباهی که برخی از داوطلبان کنکور انجام می‌دهند، نگاه کردن به خانه‌های سفید پاسخنامه و آمارگیری از سؤالاتی است که قادر به پاسخگویی آنها نبوده‌اند. این موضوع باعث می شود تا اگر شما به تعدادی از سؤالات پاسخ نداده‌اید، دچار استرس شده و نتوانید بخوبی به بقیه سؤالات نیز پاسخ دهید. در هنگام پاسخگویی به سؤالات، تنها هدفتان تمرکز بوده و سعی‌تان در استفاده از تمام آموخته‌هایتان باشد و اجازه ندهید که افکار مخرب و منفی، با انرژی‌ای که از شما می‌گیرند، مانع از نتیجه‌گیری مطلوبتان شوند؛ تا به نتیجه‌ای که شایسته‌ میزان مطالعات و سواد شماست دست یابید.

      سعی کنید که اصلاً پاسخنامه خود را (مگر برای تطبیق شماره سؤالات با جواب‌ها) بررسی نکنید، و اگر این موضوع اتفاق افتاد و شما به سؤالاتی پاسخ نداده بودید، اصلاً دچار پریشانی نشوید و خودتان را مطمین کنید که بقیه داوطلبان هم ممکن است به این­گونه سؤالات پاسخ نداده باشند؛ پس اجازه ندهید که افکار مخرب، تمرکز شما را به هم زده و در شما اضطراب ایجاد کند؛ به علاوه، برای رفع این مشکل، خود را از قبل برای پاسخ ندادن به بعضی از سؤالات آماده کنید.

نگاه کردن به دیگر داوطلبان حاضر در آزمون و مقایسه وضعیت خود با آنان

یکی دیگر از کارهایی که ممکن است برخی از شما داوطلبان عزیز انجام دهید، نگاه کردن به دیگر داوطلبان حاضر در آزمون و دقت در حالات آنها و مقایسه روحیه آنها با شرایط خودتان است. یکی از داوطلبان سال‌های قبل می‌گفت: «در جلسه آزمون به داوطلبان اطرافم نگاه می‌کردم و می‌دیدم که با سرعت به تست‌ها پاسخ می‌دهند؛ درحالی­که به نظر من بعضی از سؤال‌ها سخت بود. به همین دلیل روحیه خودم را از دست دادم و احساس کردم که در مقایسه با آنها، من چیزی نمی‌دانم.»

    سعی کنید تا جایی که امکان دارد، به دلیل محدودیت وقت و جلوگیری از حواس‌پرتی، به اطرافتان توجه نکنید. اگر چنین اتفاقی افتاد و حتی شما برای فکر کردن هم به اطراف خیره شدید، با دیدن سرعت دیگران در تست‌زنی، اصلاً دستپاچه نشوید؛ بلکه این احتمال را بدهید که پاسخ‌های آنان اشتباه باشد یا اینکه آنان در حال پاسخگویی به سؤالاتی باشند که شما هم جواب آنها را بخوبی می‌دانید.

برای کم شدن استرس و دستپاچگی در کنکور، به نکات زیر توجه کنید:

1-    اگر از جمله داوطلبانی هستید که زیاد دچار استرس می‌شوید و احتمال می‌هید که در جلسه کنکور نیز استرس شما باعث ایجاد مشکل برای شما گردد، سعی کنید که تمرینات آرام کردن خود را از هم اکنون شروع کنید. یکی از راه‌های آرام کردن این است که فضای جلسه را تصویرسازی ذهنی کنید و این­گونه تصور کنید که در جلسه امتحانی نشسته‌اید و با سؤالاتی با درجات دشواری مختلف روبرو هستید؛ بر این اساس، ‌ابتدا با کشیدن نفس‌های عمیق (سه شماره دم همراه با سه شماره بازدم) و شل کردن عضلات بدن و در نظر گرفتن زمان لازم، شروع به پاسخ‌دهی کنید. در صورتی که داوطلبی نتوانست با انجام یکباره این کار، بر اضطراب خود غلبه کند، باید دوباره این مراحل را تکرار کند و آن قدر این موضوع باید تکرار شود که داوطلب در زمان پاسخ‌دهی به سؤالات، احساس راحتی داشته باشد.

2-   یکی از راه‌های کاهش استرس، انجام تست‌زنی سرعتی با شرایط کنکور در خانه است. این موضوع به شما کمک می‌کند تا خود را بخوبی محک زده و به توانایی‌های خود بیشتر اطمینان پیدا کنید؛ البته فراموش نکنید که به دلیل نزدیکی به زمان برگزاری آزمون، پاسخگویی اشتباه به این سؤالات نباید باعث استرس مضاعف و نگرانی شما شود، بلکه باید سعی کنید که با آرامش برای رفع اشکالات خود در این­گونه از آزمون‌ها، خود را بخوبی برای کنکور آماده کنید.

3- یک روش مؤثر برای برخورد با موقعیت‌های استرس آور، شمارش تا عدد ده است. انجام ایـن کار کمک می‌کند که از لحاظ فکری و روانی، از آن لحظه استرس آور دور شوید و ده ثـانـیه به شما وقت می‌دهد تا از آن شرایط، خود را رها کنید.

4-   اگر دچار استرس شدید، برای مدت کوتاهی چشمانتان را ببندید و چیزی را فشار دهید. معمولاً فشردن چیزی با دسـت، بـاعـث کاهـش استرس و دغدغه خاطر می‌گردد. در آزمون می‌توانید با فشردن یک پاک‌کن، استرس خود را کمتر کنید.

تنفس، به جز داشتن اثرات حیات بخش، می­تواند در آرام نـمودن شما نیز بسیار مؤثر باشد. هنگام استرس می‌توانید چند نفس عمیق کشیده و خود را از لحاظ جسمانی و روانی آرام کنید. پس از چند تنفس عمیق، قدم بعدی، داشتن مکالمه مثبت با خود است. می‌توانید به خود بگویید: «من همه این تست‌ها را در خانه بخوبی پاسخ می‌دادم، و اگر دوباره برگردم و با آرامش بیشتری بخوانم، حتماً می‌توانم جواب آنها را پیدا کنم.»

5-       به تغذیه و خواب خود در روزهای منتهی به کنکور، اهمیت بیشتری دهید. سعی کنید که ساعات خواب خود را تنظیم کرده و به اندازه کافی استراحت کنید. هیچ چیز به اندازه یک خواب راحت، نمی‌تواند دانسته‌های شما را تثبیت کند. در روزهای منتهی به کنکور، سعی کنید که تعداد دفعات صرف غذای خود را افزایش دهید؛ اما حجم غذایی را که می‌خورید کاهش داده و از غذاهای سبک و مقوّی استفاده کنید. گیاهان دارویی، مانند گل گاو زبان، به لیمو و بابونه، می‌توانند آرامش بیشتری به شما بدهند؛ پس در صورت امکان، از این گیاهان همراه چای خود استفاده کنید.

      در پایان باز هم تاکید می‌کنیم که کنکور، آزمونی همانند سایر آزمون‌هایامتحانات دیگر شماست؛ پس اصلاً و در هیچ مرحله‌ای از این آزمون، دچار استرس و دستپاچگی نشوید. ضمناً به خودتان و تلاشتان اطمینان داشته باشید و بدانید که خدا با شماست. مثبت اندیشی کنید و به خود بقبولانید که مسیر زندگی شما در بهترین راه ممکن قرار گرفته است و کنکور، یکی از گذرگاه‌های این مسیر است. 

 


  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۳۱ خرداد ۹۸ ، ۱۳:۵۵
  • sanjesh kalaleh

چطور درس بخوانم؟ من هیچ کتاب و دفتری ندارم

sanjesh kalaleh | شنبه, ۲۵ خرداد ۱۳۹۸، ۰۹:۵۵ ق.ظ



کنکوری که باشی، انتظار داری همۀ امکانات برایت مهیا باشد، انتظار داری که کتاب‌های درسی و کمک آموزشی مورد نیاز، دبیر توانمند و مدرسه‌ای خوب و خانه‌ای آرام و با شرایطی مناسب  برای درس خواندن داشته باشی تا بتوانی در این رقابت علمی با آمادگی کامل شرکت کنی و موفق گردی؛ اما امسال با شروع تعطیلات نوروزی، عده‌ای از داوطلبان آزمون سراسری از حداقل این امکانات نیز بی‌بهره ماندند. هجوم سیل و نابودی خانه و سرپناه تعدادی از هم وطنانمان، باعث شد که علاوه بر فشار روحی بسیار روی داوطلبان این مناطق، برخی از آنها حتی از حداقل امکانات لازم نیز، بی‌بهره بمانند؛ تا جایی که حتی کتاب درسی مورد نیاز را برای مطالعه نداشته باشند.
با این همه، مشخص است که داوطلبان این مناطق از کشورمان، لازم است که آمادگی روحی لازم را برای شرکت در آزمون سراسری و همچنین امکان مطالعۀ کتاب‌های درسی خود داشته باشند تا بتوانند در این آزمون مهم و سرنوشت‌ساز شرکت کنند. در این مقاله، راهکارهایی برای آمادگی هر چه بیشتر این دسته از عزیزان ارایه می‌شود.
خشمگین نباشید
یکی از بزرگترین موانع درس خواندن داوطلبانی که در دوران آمادگی برای آزمون سراسری دچار مشکل و مصیبت بزرگی می‌شوند، این است که از شرایط موجود خشمگین هستند و حاضر نیستند که شرایط و وضعیت خود را بپذیرند؛ در نتیجه، نمی‌توانند با توجه به شرایط موجود، بهترین راهکار را بیابند. این دسته از عزیزان باید توجه داشته باشند که هر چند اظهار ناراحتی و خشم در روزهای اول، یک حادثه طبیعی است، اما بعد از گذشت مدتی، احساسات برانگیخته هیچ کمکی به فرد نمی‌کند و فقط فرد را در گذشته نگه می‌دارد و موجب می‌شود که وی نتواند برای آینده، برنامه‌ای درست و منطقی و منطبق با شرایط موجود، پیدا کند.
شاید تصور می‌کنید که موقعیت شما خیلی خاص است و راهی جز اظهار خشم یا ناراحتی ندارید. باید گفت که واقعیت جز این است. اگر احساسات هیجانی خود را کنار بگذارید، آن وقت ذهن شما برای یافتن راه‌های خلّاقانه، که گاه بسیار ساده و قابل دسترس هم هستند، باز خواهد شد. اگر شما شرایط خود را بپذیرید و با خودتان و هستی سر ناسازگاری نداشته باشید، خواهید دید که کاینات به یاری شما می‌آیند تا شما از امکانات موجود، بهترین بهره برداری را بکنید.
بگذارید یک مثال ساده بزنیم. آیا تا کنون برایتان پیش آمده است که وسیله یا مدرک مهمی را در زمانی که به آن نیاز دارید گم کرده باشید و با کلافگی و نگرانی به دنبال آن بگردید؟ در این مواقع، حین آنکه  همه جا را دنبال آن می‌گردید، ذهن شما درگیر نتیجه گم کردن آن وسیله یا مدرک است و گاه اصلاً جایی را که می‌گردید، نمی‌بینید! همین طور که می‌گردید، به خودتان یا افراد دیگری که مقصر می‌دانید، بد و بی‌راه می‌گویید و خودتان را بسیار بدشانس می‌دانید. در همین حین، یکی از نزدیکانتان به یاری شما می‌آید و همان وسیله را به راحتی برایتان پیدا می‌کند؛ آن هم در جایی که مقابل دیدگان شما بود و حتی چند بار همان منطقه را جست و جو کردید، اما وسیله مورد نظر را در آنجا نیافتید!
فکر می‌کنید که چه اتفاقی افتاده است؟ چرا شما چند بار دور خودتان گشتید و وسیله را پیدا نکردید، اما برای مثال، مادرتان در عرض چند دقیقه همان وسیله را برایتان پیدا کرد؟ آیا جز این است که ذهن شما آن قدر درگیر گذشته یا آینده بوده است که نتوانسته، آن چه را که همان زمان می‌دیده است، تجزیه و تحلیل کند و متوجه آن شود؟ آیا جز این است که چون شما ذهن آرامی نداشتید، متوجه اطراف و اکناف خود نشدید؟
این روزها اگر بخواهید با خشم و ناراحتی به دنبال راهکاری برای درس خواندن و آمادگی برای کنکور بگردید، شرایط شما شبیه همان زمانی است که وسیله‌ای را که در نزدیکی شماست، پیدا نمی‌کنید و با کلافگی، خود را در بدترین موقعیت تصور می‌کنید.
کتاب‌های درسی و اینترنت
خوشبختانه در حال حاضر شبکۀ اینترنت مراکز سیل زده متصل است و شما می‌توانید کتاب‌های درسی خود را از سایت دفتر تالیف کتاب‌های درسی وزارت آموزش و پرورش کشور دانلود کنید. همچنین بسیاری از سایت‌ها و شبکه‌های مجازی، به صورت رایگان پاسخگوی خودآزمایی‌ها و تمرین‌های کتب درسی هستند؛ در ضمن، شما با عضویت در کانال‌های علمی موجود در شبکه‌های مجازی، می‌توانید از سؤال‌ها و تست‌هایی که در این کانال‌ها وجود دارد، بهره ببرید و سطح آمادگی و توانمندی علمی خود را ارتقا ببخشید. همچنین می‌توانید با اعلام وضعیت و شرایط خود به سرپرستان این کانال‌ها، که اکثرا دبیران توانمند آموزش و پرورش هستند، مشکلات درسی خود را سؤال کنید و به پاسخ صحیح دست یابید.
گروه‌های درسی تشکیل دهید
شما تنها داوطلب مناطق سیل‌زده نیستید و دوستان و همکلاسی‌هایتان نیز شرایطی مشابه با شما دارند؛ دانش‌آموزانی که هرکدام در یک درس توانمند هستند؛ بنابراین، از توانایی‌های هم بهره ببرید و در گروه‌های درسی به یاری هم برخیزید. مطالعۀ گروهی که در آن، اعضای گروه با جدیت برای پیشرفت همدیگر تلاش کنند، می‌تواند در موفقیت تمامی اعضا (چه افراد قوی و چه ضعیف) مؤثر واقع شود.
شبکه آموزش و برنامه‌های آموزشی صدا و سیما را دریابید
برنامه‌های درسی شبکۀ آموزش سیما و برنامه‌های آموزشی صدای جمهوری اسلامی ایران نیز، می‌تواند در رفع نقاط ضعف داوطلبان مناطق سیل‌زده مثمر ثمر واقع شود.
مایوس نباشید

درست است که در حدود بیست و چند روز تا زمان برگزاری آزمون سراسری، بیشتر باقی نمانده است، اما هیچ وقت مایوس نشوید و مطمین باشید که در همین زمان اندک نیز، اگر بخواهید و عزمتان را جزم کنید، می‌توانید سطح علمی خود را به خوبی ارتقا ببخشید. اینکه شما دست روی دست بگذارید و آه بکشید، هیچ کمکی به شما نخواهد کرد و تنها فایده‌اش این است که اگر رتبۀ خوبی کسب نکردید، می‌توانید تقصیر را گردن طبیعت ، شرایط و .... بیندازید و به قول معروف عذاب وجدان نداشته باشید، اما در نتیجه کارتان، هیچ‌گونه تاثیری نخواهد گذاشت؛ پس به جای آنکه دست زیر چانه بگذارید و غصه بخورید، دستی به زانو بگیرید و برخیزید و از پیروزی خود بر سختی‌ها و مشکلات، لذت ببرید.   

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۲۵ خرداد ۹۸ ، ۰۹:۵۵
  • sanjesh kalaleh

ضرایب دروس کنکور سراسری

sanjesh kalaleh | شنبه, ۲۵ خرداد ۱۳۹۸، ۰۹:۵۲ ق.ظ







  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۲۵ خرداد ۹۸ ، ۰۹:۵۲
  • sanjesh kalaleh

قدر این روزها را بدانید

sanjesh kalaleh | سه شنبه, ۱۴ خرداد ۱۳۹۸، ۰۸:۲۲ ق.ظ

قدر این روزها را بدانید

این روزها که داوطلبان نظام جدید مشغول امتحانات نهایی هستند، داوطلبان نظام قدیم یا به عبارتی پشت کنکوری‌ها چه می‌کنند؟ داوطلبانی که به گفتۀ مسؤولان سازمان سنجش آموزش کشور، حدود 40 درصد از داوطلبان آزمون سراسری امسال هستند.

آیا از وقت خود به خوبی بهره می‌برند یا تصور می‌کنند که چون قرار نیست در امتحانات تشریحی شرکت کنند، وقت لازم را برای مطالعه و تست‌زنی دارند و دیگر نباید نگران باشند؟
این دسته از دوستان باید توجه داشته باشند که اگر این روزها را با بی‌نظمی بگذرانند و ساعت خواب و بیداری و مطالعه‌شان حساب و کتاب دقیقی نداشته باشد، نه تنها رتبۀ بهتری نسبت به سال یا سال‌های گذشته کسب  نمی‌کنند، بلکه وضعیت بدتری را هم تجربه خواهند کرد؛ برای نمونه، می‌توان به صدها و، بهتر بگوییم، هزاران داوطلبی اشاره کرد که پشت کنکور می‌مانند و کم کم تبدیل به سیاهی لشکر آزمون سراسری می‌شوند و در نهایت به پذیرش در رشته محلی رضایت می‌دهند که همان سال اول هم در آن پذیرفته می‌شدند؛ البته در این میان، هستند داوطلبانی که در سال دومی که در کنکور شرکت می‌کنند، رتبه‌ای بسیار بهتر کسب می‌کنند و در رشته‌ای که آرزوی آنهاست، پذیرفته می‌شوند.
در اینجا چند پیشنهاد برای شما داریم تا از این روزهای باقی‌مانده تا زمان برگزاری آزمون سراسری، بهترین بهره را ببرید:
زمان‌بندی دقیق داشته باشید
بسیاری از داوطلبان پشت کنکوری، فکر می‌کنند که راه و روش مطالعة کنکور و قلق آن دستشان آمده است؛ بنابراین، برنامه‌ریزی درسی ندارند و روش مطالعۀ خود را اصلاح نکرده و آزمون‌های آزمایشی خود را تحلیل نمی‌کنند؛ حتی تلاششان هم در همان حد است، اما انتظار دارند که موفقیت در کنکور را به عالی‌ترین شکل، نصیب خود کنند. باید بدانید که اگر به همان سیستم سال گذشته درس بخوانید، هیچ اتفاق مثبتی نخواهد افتاد؛ به همین خاطر، اگر تا کنون برنامه‌ای دقیق نداشته‌اید، از همین امروز برنامه‌ای دقیق بنویسید و طبق آن عمل کنید. در این برنامه، ساعت بیدار شدن خود و اینکه چه دروسی را باید صبح و چه دروسی را بعد از ظهر مطالعه کنید و چه تست‌هایی را پاسخگو باشید، مشخص نمایید و به آن پایبند باشید. توجه داشته باشید که شما خودتان ناظم خودتان هستید و اگر برنامه‌تان را رعایت نکردید، باید خود را جریمه کنید.
تست‌های زیادی حل کنید
بعضی از داوطلبان عادت دارند که فقط مطالعه کنند. داوطلبی که سال قبل رتبه خوبی نیاورده، در نهایت هفته‌ای 100 یا 200 تست آموزشی حل کرده است. شما باید بتوانید هفته‌ای حداقل ۷۰۰ الی ۸۰۰ تست آموزشی حل کنید؛ یعنی روزی ۱۰۰ تست.  اگر هنوز به این عدد نرسیده‌اید، باید برنامه درسی تان را طوری تنظیم کنید تا تعداد تست‌هایتان را به این عدد برسانید. اگر روش پشت کنکوری‌های موفق را دنبال کرده باشید متوجه خواهید شد که میانگین تعداد تست و تمرین آنها هفته‌ای ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ بوده است؛ حتی بعضی از آنها به ۲۰۰۰ تست در هفته هم رسیده‌اند!
در ضمن، حتماً تست‌هایی را که غلط می‌زنید، با دقت تحلیل کنید و، در صورت لزوم، نکتۀ کلیدی تست را یادداشت‌برداری کنید؛ زیرا تست‌زدن برای کسب سه مهارت مهم بالا رفتن دقت، سرعت و ظرافت‌های علمی درس مورد نظر است.
تنوع مطالعاتی داشته باشید
علاوه بر بالا بردن ساعت مطالعه، باید تنوع مطالعاتی را نیز در روش مطالعه خود پیاده کنید. برخورداری تنوع مطالعاتی در برنامه مطالعاتی، باعث می‌شود که دروس برای شما بیشتر مرور بشوند؛ برای مثال، اگر درس ریاضی را فقط در روزهای جمعه مطالعه کنید، تا هفته آینده این درس مرور نخواهد شد؛ اما اگر هر روز دروس متفاوتی را در برنامه مطالعاتی خودتان بگذارید، دفعات مرور شما بالاتر خواهد رفت و دروس برای شما تکرار خواهند شد.
نکتۀ مهم دیگری که باید به آن توجه کرد، این است  که در آزمون سراسری، به طور همزمان، با تمام دروس سر و کار داشته و شما نیاز به آمادگی تمامی قسمت‌های ذهن خودتان دارید؛ بنابراین، اگر در طول روز، تنوع در چینش دروس داشته باشید، می‌توانید ذهن خود را برای حضور در آزمون سراسری تقویت کنید؛ پس تنوع مطالعاتی را برای جلوگیری از خستگی ذهن و افزایش کیفیت مطالعه، رعایت کنید تا بتوانید با مرور بیشتر مطالب در طول هفته، به تثبیت آنها کمک کرده و در آزمون سراسری به موفقیت دست پیدا کنید.
ترمز دستی‌های خود را بشناسید
چرا سال گذشته، رتبۀ مورد نظر خود را به دست نیاوردید؟ به جای آنکه دیگران را محکوم کنید، واقع بین باشید و دلایل عدم موفقیت خود را بررسی کنید. آیا شما وقت زیادی را به بازی‌های کامپیوتری اختصاص می‌دادید؟ آیا زیاد می‌خوابیدید؟ آیا گوشی موبایل از دست شما نمی‌افتاد؟ آیا زمان زیادی را صرف دوستان و همکلاسی‌های خود می‌کردید؟ در این فرصت باقی‌مانده، ترمز دستی‌های خود را حذف کنید تا نتیجۀ سال گذشته را نداشته باشید.
منفی بافی ممنوع !
«الان دیر است»، «با 40 روز درس خواندن که نمی‌شود نتیجه گرفت» و ....
سال گذشته هم گرفتار همین جملات شدید و حتی ماه‌های آخر منتهی به کنکور را به امید آزمون سراسری سال آینده، اصلاً درس نخواندید. مطمین باشید که اگر امسال هم آیه یاس بخوانید، بهره‌ای نخواهید برد. توجه داشته باشید که شما در نقطۀ صفر نیستید، و اگر همین روزها را هم خوب و منطقی درس بخوانید، می‌توانید پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته باشید. درست است  که سال گذشته نتوانستید نتیجه مطلوبی را کسب کنید، اما به جای بدبینی نسبت به آینده، از شکستتان درس بگیرید و حواستان را جمع کنید تا دوباره آن را تکرار نکنید. در روان‌شناسی گشتالت گفته می‌شود: «خوشبخت کسی است که از گذشته درس بگیرد، در حال زندگی کند و برای آینده برنامه‌ریزی کند.» با این دید ادامه دهید که آینده‌ای خواهید ساخت تا گذشته‌تان در برابر آن زانو بزند. مطمین باشید که با تغییر و اصلاح رفتارتان، نتیجه متفاوت و دلخواهتان را خواهید گرفت.
من همه چیز را بلدم
یکی دیگر از عواملی که مانع از موفقیت پشت کنکوری‌ها می‌شود، این تصور باطل است که عده‌ای تصور می‌کنند همه چیز را خوانده و به بهترین درجه از آمادگی رسیده‌اند؛ در نتیجه، بعد از تعطیلات نوروز، ساعات مطالعه‌شان کم می‌شود و به مرور، با این تصور باطل که چند دور کتاب‌ها را مطالعه کرده‌اند و چیزی برای خواندن باقی نمانده است، درس‌ها را کاملاً رها می‌کنند و در نهایت، روزی یک یا دو ساعت تست می‌زنند.
این دسته از داوطلبان، باید دقت کنند که در آزمون سراسری، برای کسب یک رتبۀ عالی، لازم است که بهترین باشند، و بهترین بودن به معنای آن است که تا زمان برگزاری آزمون سراسری باید طبق برنامه پیش رفت. اینکه شما در یک یا دو آزمون آزمایشی نتایج خوبی گرفته‌اید، دلیل نمی‌شود که درس خواندن را رها کنید؛ زیرا دیگران به راحتی از شما سبقت می‌گیرند و با کسب آمادگی بیشتر، شما را پشت سر خواهند گذاشت. درست است که ما همیشه مخالف منفی‌بافی و اضطراب بی‌مورد هستیم، اما زندگی در رؤیا و خیالبافی نیز راه رسیدن به موفقیت نیست؛ پس هیچ وقت مطالعه و تست‌زنی را رها نکنید و تلاش کنید که تفریح و استراحتتان تا روز آخر، حساب شده و طبق برنامه باشد.
ورزش کنید
یکی از مؤثرترین راهکارها برای افزایش بازدهی مطالعه، ورزش کردن است؛ پس لازم است که یک کنکوری آن را در برنامۀ روزانۀ خود بگذارد تا از فواید آن بهره‌مند بشود؛ زیرا ورزش مناسب و مداوم، می‌تواند بهترین راه برای رفع خستگی، حفظ آرامش و کاهش استرس باشد.  
در این مدت باقی‌مانده، شما می‌توانید دو نوع ورزش را در برنامۀ خود جای دهید. نخست، ورزش‌هایی مانند شنا، پیاده روی، فوتبال یا دوچرخه سواری است که دو یا سه ساعت وقت شما را می‌گیرد. این دسته از ورزش‌ها انرژی شما را تخلیه می‌کند و بهتر است که در شب‌های قبل از آزمون‌های آزمایشی نباشد. دوم، نرمش‌های کوتاه است که در هر روز 10 تا 15 دقیقه از زمان شما را می‌گیرد و بهترین زمان اجرای آنها پس از بیدار شدن از خواب یا در بازه‌های استراحت بین دو برنامه مطالعاتی است.   
 خوابی مناسب و به موقع داشته باشید
اگر شما هر روز در یک ساعت متغیر بخوابید و یک ساعت غیر مشخص بیدار شوید، بدن شما نمی‌تواند خود را تنظیم کند و در نتیجه، تمرکز، شادابی و کارایی ذهن شما کم می‌شود و شما از درس خواندن بسیار، زود خسته می‌شوید و افت درسی پیدا خواهید کرد؛ پس نیاز به یک برنامۀ منظم و مشخصِ خواب دارید و باید دقیقاً طبق آن عمل کنید تا بدن شما و ذهنتان به نظم برسد و کارایی‌تان بالا برود.

مشکل اصلی بسیاری از پشت کنکوری‌ها این است که نمی‌توانند صبح زود از خواب بیدار بشوند یا نمی‌توانند به موقع بخوابند. آنها می‌گویند که بازدهی‌شان در شب‌ها بهتر از صبح زود است؛ به این دسته از عزیزان باید گفت که بدن انسان به گونه‌ای تنظیم شده است که به خواب شب نیاز دارد؛ و گرنه بعد از مدتی سلامتی جسمی و روحی انسان با مخاطراتی مواجه می‌شود؛ از سوی دیگر، اکثر داوطلبان برای روز آزمون باید صبح زود بیدار شوند و در ساعت 8 صبح با آمادگی کامل پاسخگوی سؤال‌ها باشند. حال اگر داوطلبی به بیداری صبح زود عادت نداشته باشد، نمی‌تواند آمادگی جسمی و ذهنی کامل را برای حضور در جلسۀ آزمون سراسری کسب کند.  

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۱۴ خرداد ۹۸ ، ۰۸:۲۲
  • sanjesh kalaleh

فصل امتحانات؛ مهم و سرنوشت‌ساز

sanjesh kalaleh | چهارشنبه, ۸ خرداد ۱۳۹۸، ۰۱:۴۷ ب.ظ

در این مقاله می‌خواستیم درباره نحوه تست‌زنی با شما داوطلبان عزیز صحبت کنیم؛ اما بعد از کمی تامل، به خاطر شرایطی که بیشتر داوطلبان در این ماه آخر باقی‌مانده تا کنکور با آن مواجهند، تصمیم گرفتیم تا درباره ایام امتحانات داوطلبان سال آخر، چگونگی مطالعه در این روزها و مسایل مربوط به آن صحبت کنیم. به طور یقین می‌دانیم که شما داوطلبان گرامی تا اینجای کار را به خوبی و با موفقیت پشت سر گذاشته‌اید و حتماً از عملکردتان راضی هستید. اگر بقیه راه را هم همین طور ادامه دهید، مطمینیم که نتیجه تلاش و کوشش خود را خواهید دید. ممکن است که در میان شما، داوطلبانی هم باشند که تاکنون تلاش چندانی نکرده و اکنون دچار پشیمانی شده‌اند؛ اما بارها و بارها در همین مقالات اشاره کرده‌ایم که اصلاً دیر نیست و با پشتکار و همت عالی در همین مدت اندک، هم می‌توانید در امتحانات خود به موفقیت برسید و همچنین با توجه به گسترش دانشگاه‌ها و رشته‌های مختلف، به میزان تلاش خود، در آزمون سراسری نتیجه بگیرید.
همان‌گونه که قبلاً هم اشاره کرده‌ایم، یکی دو ماه منتهی به کنکور برای کلیه داوطلبان، دوران خاصی محسوب می‌شود و شیوه مطالعه در این مدت نیز در مقایسه با  دوران پیش از آن، فرق می‌کند. بسته به اینکه چه مقدار مطالعه کرده‌اید و چه میزان آمادگی دارید، باید قدر لحظه لحظه این دوران را بدانید و برای آن برنامه‌ریزی کنید. برای اینکه در این دوران بتوانید مرور خوبی داشته باشید، می‌توانید با انجام کارهایی مانند: تورق سریع، مرور نکات و خلاصه‌برداری‌ها یا حتی در صورت نیاز، مرور کامل کتاب‌های درسی کلیدی (شیمی و زیست شناسی برای گروه آزمایشی علوم تجربی، ریاضی و فیزیک برای گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی و ادبیات و عربی برای گروه آزمایشی علوم انسانی) اطلاعات خود را تثببیت کنید و ضریب یادگیری خود را بالا ببرید. مهم این است که از تلاشتان دست برندارید و این را بدانید که همیشه، آنهایی موفق‌ترند که تا آخر راه می‌مانند و به مسیر خود تا پایان آن ادامه می‌دهند.
     همان‌گونه که شما دوستان داوطلب هم به خوبی اطلاع دارید، این دوران، مهم‌ترین دوران کنکور شماست و  برای اینکه بتوان از این فرصت کوتاه، نهایت استفاده را برد، بهتر است که به چند نکته ذیل توجه نمایید:
 1- از پرداختن به مباحثی که هیچ‌گونه تسلّط اولیه روی آنها ندارید، خودداری کنید؛ زیرا جز اتلاف وقت، چیزی عاید شما نخواهد شد. یادگیری مباحثی که در آنها ضعف دارید، در یک فرصت کوتاه امکان‌پذیر نبوده و شما نمی‌توانید همه مراحل لازم را برای این دوران، که شامل مرور، رفع اشکال و تست‌زنی می‌شود، پشت سر بگذارید.
2- با نزدیک شدن به روز برگزاری آزمون سراسری، ممکن است که تعدادی از داوطلبان، دچار اضطراب و استرس‌های کاذب شوند. همین موضوع می‌تواند تا حدود زیادی از سطح یادگیری داوطلب، در مقایسه با گذشته، بکاهد؛ به همین دلیل، توصیه می‌شود که از یادگیری اولیه مباحث سخت و دشوار (مطالب استدلالی) در این روزهای پایانی پرهیز کنید؛ حتی اگر مطالب سختی هستند که آنها را قبلاً مطالعه کرده‌اید و باز هم احساس می‌کنید که نیاز به مطالعه بیشتر دارند، زمان خود را در نظر بگیرید و ببینید که آیا می‌توانید در این زمان باقی‌مانده و با توجه به برنامه‌ای که ریخته‌اید، این مطالب را دوباره مرور کنید یا نه، و بهتر است که این زمان را به درس‌های دیگری اختصاص دهید که آسان‌تر است، نیاز به مرور دارد و باعث پیشرفت بیشتر شما می‌شود.
3-  یکی از کارهایی که می‌توانید مخصوصاً در هفته‌های پایانی باقی‌مانده تا کنکور انجام دهید، این است که دروس حفظی را مرور نهایی و تست‌زنی کنید؛ زیرا مطالب حفظی، بیشتر در حافظه کوتاه مدت می‌مانند و در نتیجه، پاسخگویی به تست‌های مربوط به این نوع مباحث، راحت‌تر می‌شود.
4- اگر زمان شما در این دوران، با توجه به حجم مطالبی که قبلاً مطالعه کرده‌اید، کم است، باید زمان و مطالب خود را به خوبی مدیریت کنید. این به درایت شما بستگی دارد که توجه کنید کدام مطالب مهم‌تر هستند، کدام مطالب در بودجه بندی کنکور، سهم بیشتر یا کمتری دارند، کدام مطالب سخت و کدام‌ها آسان هستند و .... چون ارزش یک تست با تست دیگر، یکی است؛ پس می‌توانید با خیال راحت، مطالبی را که باید مرور کنید و رفع اشکال آنها در دوره جمع‌بندی صورت گیرد، مشخص و طبق آن برنامه‌ریزی کنید.
5- وقتی مطالبی مانند مرور خلاصه‌ها، فرمول‌ها، نکات مهم و خط کشیده در کتاب را مطالعه کرده و روی تست‌های مهم هر مبحث و رفع اشکال آنها کار کردید، آماده زدن تست‌های سرعتی شوید.
 6- نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه داشته باشید، این است که باید زمانتان را در این دوران به خوبی مدیریت کنید؛ به گونه‌ای که برای هر درس، وقت متناسب با آن درس را در نظر بگیرید؛ زیرا اگر وقت کم یا زیادی را برای خواندن دروس مشخص کنید، باعث سردرگمی و اختلال در یادگیری شما خواهد شد یا اینکه در نهایت برای بعضی از درس‌ها، وقت کم خواهید آورد.
علاوه بر اینکه همه دانش‌آموزان در این دوران مشغول مطالعه نهایی دروس خود هستند، این زمان تقریباً با دوره امتحانات نهایی دانش‌آموزان کنکوری نیز همزمان می‌شود؛ به همین دلیل، ممکن است که دانش‌آموزان در خصوص برنامه ریزی، تنظیم وقت یا نحوه مطالعه دروس خود، دچار سردرگمی و اشتباه شوند. شما دانش‌آموزان عزیز باید به نکاتی در این خصوص توجه کنید تا بتوانید هم امتحانات و هم کنکور را با موفقیت بگذرانید. قبل از هر چیز به خاطر داشته باشید که واقع‌بینی و تفکر مبتنی بر منطق و همراه با ذهنیت مثبت، رمز اصلی موفقیت شما در ادامه راه است. وقتی صحبت از ایام امتحانات می‌شود، ممکن است که این دوران برای هر یک از ما یادآور نگرانی و دلشوره روزهای امتحان باشد؛ در این میان، حال برخی از دانش‌آموزان که دغدغه کنکور را نیز دارند، قابل درک است؛ با این همه، این مسایل نباید باعث ‌شود که شما دچار استرس و سردرگمی شده و این استرس و سردرگمی بر توان مطالعاتی و برنامه درسی‌تان خللی وارد کند. سعی کنید که از این شرایط برای بهبود اوضاع درسی خود استفاده کنید. هر یک از ما دارای سطحی از هوشیاری هستیم که ذهن و بدن ما در آن سطح، بیشترین بازده خویش را داراست و به آن، سطح اوج عملکرد استرس می‌گویند؛ پس استرس خود را به گونه‌ای مدیریت کنید که شما را به سوی بهره‌وری بیشتر و مؤثرتر هدایت کند؛ نه اینکه از توان شما بکاهد. داشتن مقداری استرس، طبیعی و لازم است، اما در نهایت، این شما هستید که باید از این استرس به نفع خود استفاده کنید و برای برنامه‌ریزی بهتر و مطالعه بیشتر بکوشید. اکثر ما برای حل مسایل زندگی خود، فقط فکر می‌کنیم و کار مؤثری انجام نمی‌دهیم. توصیه می‌شود که همین الان در فرصت‌های باقی‌مانده، دست به عمل بزنید و روزهای آتی را به پل‌های اصلی موفقیت خود تبدیل سازید.
در مورد آنچه درباره خود می‌گویید و آن‌گونه که درباره خود قضاوت می‌کنید، کاملاً دقت داشته باشید. از به کار بردن کلمات و واژه‌های تحقیرآمیز و منفی برای خود، جداً بپرهیزید. شما شایستگی موفقیت را دارید؛ به شرطی که در بهترین حالت و شکل ظاهری و روانی خود ظاهر شوید؛ بنابراین، برای پرهیز از حقیر شمردن خود در ایام امتحانات و کنکور، از ابتدا آگاهانه برنامه‌ریزی کنید و به طور محکم قدم در راه بگذارید. به خاطر شرایطی که در آن شرایط هم باید امتحان بدهید و هم برای کنکور آماده شوید، ممکن است احساس کنید که نیاز به توان و نیروی بیشتری دارید. به روزهایی فکر کنید که در شرایط سخت‌تر از این یا شبیه همین شرایط هم توانسته‌اید به راه خود ادامه دهید. به خود قوت قلب دهید و تا می‌توانید امید خود را تقویت کنید. به خاطر داشته باشید که وقتی امید باشد، اهداف، مجال بیشتری برای تحقق پیدا می‌کنند. برای این مهم، گاهی اوقات لازم است که به گذشته خود برگردید و از خود به خاطر موفقیت‌ها و کارهای کوچکی که انجام داده‌اید، تمجید کنید. این عمل احساس مثبتی را در درون‌تان ایجاد می‌کند که برای پیشبرد و تدوام امر یادگیری، به شما آرامش، پشتکار و دلگرمی می‌بخشد. روزی حداقل سه مرتبه و هر مرتبه در حدود پنج تا ده دقیقه، خودتان را در وضعیتی تجسم کنید که در جلسه آزمون، با آرامش و خونسردی همراه با تسلط نشسته‌اید و کاملاً ماهرانه و با مدیریت زمان فوق‌العاده قوی و مؤثر، مشغول بهره‌گیری از آموخته‌های خود هستید.
آنچه در این دوران، مهم به نظر می‌رسد، استفاده از معلومات و فراخوانی مطالب خوانده شده است؛ بنابراین، در هر زمان با توجه به ایام باقی‌مانده، بر اساس اولویت مطالعه کنید و مطالب خوانده شده قبلی را سازمان‌دهی نمایید. این موضوع مهم است که شما بدانید چند درس مهم دارید و این درس‌ها در امتحانات نهایی و نیز در کنکور شما چقدر تاثیر دارند. دروس مهم خود را در نظر گرفته و با توجه به میزان اطلاعات خود در آن درس‌ها و نیز وقتی که لازم دارید تا اطلاعات و مطالعات قبلی خود را فراخوانی یا کامل کنید، برنامه‌ریزی نمایید. با توجه به اینکه نمره معدل در کنکور شما مؤثر است و دروس اصلی نقش مهمی در بهبود رتبه شما دارند، اگر وقت دارید و می‌توانید، همه مباحث را به صورت کامل مرور کنید، اما اگر از ابتدای آمادگی برای کنکور، مطالبی از این دروس را حذف کرده‌اید، سعی نکنید تا در ایام باقی‌مانده، آنها را برای کنکور مطالعه کنید. شاید این سؤال برای شما پیش بیاید که آیا می‌توانید برای شب امتحان، مطالبی را که قبلاً نخوانده‌اید، بخوانید. با توجه به اینکه شب امتحانی خواندن با مطالعه برای کنکور فرق می‌کند و قرار است که شما برخی از مباحث را به حافظه کوتاه مدت خود بسپارید، می‌توانید این کار را انجام دهید؛ به شرطی که وقت لازم را داشته باشید و این موضوع نیز باعث درهم ریختگی ذهن شما یا استرستان نشود.
  اگر قبلاً خود دروس را خوب خوانده‌اید و هم به صورت تشریحی و هم تستی بر مطالب آن تسلّط دارید، می‌توانید با روش تست تمرینی، که در مقالات پیشین توضیح داده‌ایم، فقط مواردی را که اشکال دارید، بخوانید و رفع اشکال کنید؛ اما اگر فکر می‌کنید که نیاز به مرور و سپس رفع اشکال دارید، حتماً زمان مناسبی را برای مرور در نظر بگیرید. در این دوران، مدیریت زمان و برنامه‌ریزی مناسب، بهترین کار ممکن است. همچنین باید بدانید همان‌گونه که خواندن مطالب مهم است، حذف و کنار گذاشتن برخی دیگر از مطالب نیز دارای اهمیت است؛ زیرا نشان می‌دهد که شما بین نقاط ضعف خود و مطالبی که می‌توانید با توجه به زمانی که در دست دارید از آن بگذرید، تفاوت قایل هستید.
یکی از بحث‌های مهم این دوران، دروس عمومی است. بسته به اینکه چقدر توانایی دارید و چقدر قبلاً این درس‌ها را مطالعه کرده‌اید، سعی کنید تا دروس عمومی را با تکرارهای سبک و منظم به حافظه خود بسپارید؛ زیرا یادگیری تدریجی، قدرت حافظه را افزایش می‌دهد. از آنجایی که بیشتر داوطلبان، یادگیری یک یا دو درس عمومی را برای ارتقاء رتبه خود لازم می‌دانند، سعی کنید که این دروس را در این ایام مرور کنید. حدود چهار ساعت مطالعه دروس عمومی در طی روز، می‌تواند به شما در کسب رتبه خوب کمک کند؛ البته اگر قبلاً هیچ یک از دروس عمومی را نخوانده‌ و تصمیم داشته‌اید که آنها را برای مطالعه در فرصت دیگری کنار بگذارید، الان وقت مناسبی برای مطالعه این درس‌ها نیست، اما اگر خیلی مصمم هستید، یکی از دروس حفظی مانند درس دین و زندگی یا ادبیات را بردارید و قسمت‌های آسان کتاب را مطالعه کنید و بعداً زیر بخش‌های مهم آن را خط بکشید و سعی کنید که در روزهای باقی‌مانده تا آزمون سراسریزمآ، همان مطالب را مرور کنید. این موضوع به شما کمک می‌کند تا بتوانید چند تست را جواب بدهید. نگران نباشید که ممکن است وقت خود را هدر دهید؛ زیرا دروس تستی راحت‌تر به حافظه کوتاه مدت انتقال می‌یابند و مرورهای کوتاه دوره جمع‌بندی نیز به شما کمک می‌کند تا آنها را بیشتر در حافظه خود تثبیت کنید؛ پس مطمین باشید که وقت خود را هدر نداده‌اید.
ایام امتحانات، بهترین موقع قبل از کنکور است تا شما دانش‌آموزان عزیز، خود را در دروس محاسباتی و اختصاصی، مثل ریاضی، فیزیک و شیمی، محک بزنید. با توجه به اینکه بیشتر سؤال‌های این دروس باید به روش حل کردن انجام شود و سرعت و مهم‌تر از آن، دقت در این راه، بسیار مهم است، اگر در قسمتی از مسیر حل خود یک اشتباه جزیی داشته باشید و با ادامه راه حل با همان اشتباه به پاسخی برسید، این پاسخ، تمام تلاش شما را از بین خواهد برد؛ پس دقت خود را افزایش دهید، اشتباهات رایج را شناسایی کرده و از این تجربه خود در ایام امتحانات، برای بهبود وضعیت خود در کنکور استفاده کنید.

در جامعه آماری شرکت کنندگان کنکور، قشرهای مختلفی با بهره‌های هوشی و استعدادهای متفاوت شرکت می‌کنند؛ چون آزمون سازمان سنجش بر اساس استانداردهای علمی و برای همه طراحی می‌شود و قطعاً توزیع سطح دشواری تست‌های کنکور، متناسب با وضعیت علمی و درسی تمام شرکت‌کنندگان خواهد بود. با درک و قبول این نکته، بدون اینکه دغدغه و استرسی از میزان مطالعه خود داشته باشید یا نگران میزان مطالعه دوستان و هم کلاسی‌های خود، در مقایسه با خودتان، باشید، فقط توان و انرژی خود را برای مطالعه بهتر در ایام امتحانات صرف کنید تا بتوانید از تلاش خود بهترین نتیجه را بگیرید.  

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۰۸ خرداد ۹۸ ، ۱۳:۴۷
  • sanjesh kalaleh

توضیحات لازم در خصوص مندرجات روی کارنامه

sanjesh kalaleh | يكشنبه, ۵ خرداد ۱۳۹۸، ۰۲:۰۸ ق.ظ

باسمه تعالی
« توضیحات لازم در خصوص مندرجات روی کارنامه »

ضمن آرزوی موفقیت برای شما عزیزان در تمامی مراحل زندگی به ویژه آزمون ورودی دانشگاه های و مؤسسات آموزش عالی ، 
نکاتی را پیرامون کارنامه ای که در اختیارتان قرار گرفته به شرح زیر به اطلاع می رساند:

  1. هدف از برگزاری آزمون های آزمایشی ، آشنایی داوطلبان با سؤالات تستی و قرار گرفتن در شرایط مشابه با فضای آزمون سراسری است تا با شناخت بهتر از توانایی های علمی خود ، نقاط ضعف را جبران نموده ، احتمال قبولی در آزمون سراسری را افزایش دهید. در کنار جبران نقاط ضعف خود توصیه می شود از مطالعه دروسی که نمره بهتری نیز کسب نموده اید غفلت نورزید، چرا که به علت کثرت داوطلبان در آزمون سراسری رقابت بسیار فشرده خواهد بود.

توضیح مندرجات کارنامه
جدول شماره 1 – مشخصات داوطلب:
در این جدول مشخصات شناسنامه ای ، گروه آزمایشی ، وضعیت تحصیلی ، استان و شهرستان محل اقامت داوطلب براساس اطلاعات ارائه شده مندرج در فرم تقاضانامه ثبت نام به علاوه شماره پرونده و شماره داوطلبی مربوط درج شده است.
جدول شماره 2 – نمرات دروس عمومی و اختصاصی ، نمره میانگین و تراز در هر درس در بین داوطلبان شهر ، استان و کشور:
در این جدول نمرات اکتسابی داوطلب در دروس عمومی و اختصاصی ، نمره میانگین هر درس که از نمرات اکتسابی کل داوطلبان شرکت کننده در سراسر کشور به دست آمده ، نمره تراز شده در هر درس ، رتبه داوطلب در هر یک از دروس عمومی و اختصاصی در مقایسه با داوطلبان شهرستان محل اقامت ، استان مربوط و سراسر کشور درج شده است.
عناوین دروس اختصاصی در گروه های آزمایشی :

  1. گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی : 1) ریاضیات – 2) فیزیک مکانیک - 3) شیمی.
  2. گروه آزمایشی علوم تجربی : 1) زمین شناسی – 2) ریاضیات - 3) زیست شناسی -4) فیزیک – 5) شیمی.
  3. گروه آزمایشی علوم انسانی : 1) ریاضی – 2) اقتصاد- 3) زبان و ادبیات فارسی – 4) زبان عربی – 5) تاریخ و جغرافیا – 6) علوم اجتماعی – 7) فلسفه و منطق – 8) روانشناسی.
  4. گروه آزمایشی هنر : 1) درک عمومی هنر – 2) درک عمومی ریاضی و فیزیک- 3) ترسیم فنی – 4) خلاقیت تصویری و تجسمی–   5) خلاقیت نمایشی – 6) خلاقیت موسیقی – 7) خواص مواد.
  5. گروه آزمایشی زبانهای خارجی : 1)زبان تخصصی
  6. نکات قابل توجه :
  7. همانگونه که در دفترچه راهنمای شرکت در آزمون های مرحله ای و جامع ذکر شده است ، محاسبه نمره خام با تأثیر نمره منفی اعمال شده است، به گونه ای که هر پاسخ صحیح دارای 3 نمره مثبت و هر پاسخ غلط دارای 1 نمره منفی است. به عبارت دیگر هر سه پاسخ غلط یک پاسخ صحیح را خنثی نموده است.
  8. نمره خام هر یک از دروس عمومی و اختصاصی در حد فاصل (100 و 33/33-) درج شده است. در مواردی که نمره خام داوطلب در یک درس عدد صفر(0) منظور شده به منزله آن است که داوطلب به هیچ یک از سؤالات امتحانی پاسخ نداده و یا اینکه با توجه به مجموع  پاسخهای  صحیح و غلط داده شده توسط داوطلب ، نمره خام وی در درس مورد نظر (0) شده است. همچنین در مواردی که نمره خام در یک یا چند درس به صورت منفی درج گردیده، به این معنی است که پس از محاسبه نمرات مثبت و منفی حاصل از پاسخ های داده شده ، نمره داوطلب  در درس مذکور منفی شده است.

جدول شماره 3- رتبه کل ، تعداد شرکت کننده و نمره کل در گروه آزمایشی مربوط:
در این جدول رتبه کل داوطلب که از مقایسه نمره کل دروس عمومی و دروس اختصاصی وی در مقایسه با سایر داوطلبان گروه آزمایشی مربوط در شهر ، استان ، کشور و سهمیه به دست آمده ، همراه با نمره کل دروس عمومی و اختصاصی در گروه آزمایشی مربوط درج شده است.

جدول شماره 4- رتبه و نمره کل عمومی و اختصاصی در زیرگروه های آزمایشی:
از آنجائیکه در آزمون سراسری ، داوطلبان بر اساس رتبه زیرگروه ها انتخاب رشته می نمایند، لذا نمره کل عمومی و اختصاصی داوطلبان در هر یک از زیرگروه ها محاسبه و به همراه رتبه در هر زیر گروه ، در این جدول درج شده است. رتبه زیرگروه ها بر اساس آزمون سراسری محاسبه گردیده است.

آرزوی قلبی و هدف ما هموار نمودن مسیر موفقیت شما در آزمون سراسری می باشد.

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۰۵ خرداد ۹۸ ، ۰۲:۰۸
  • sanjesh kalaleh

آموزشگاه‌های کنکور و دغدغه‌های فراموش شده

sanjesh kalaleh | جمعه, ۳ خرداد ۱۳۹۸، ۰۷:۴۰ ب.ظ

هر ساله با نزدیک شدن به زمان برگزاری آزمون سراسری، آشفته بازار آموزشگاه‌های کنکور، بیش از آنکه به علم اندوزی و تقویت بنیه علمی دانش‌آموزان منجر شوند، به محلی برای کسب درآمد کنکورگران و افزایش دغدغه خانواده‌ها و راهی برای خالی کردن جیبشان بدل می‌شوند.

علی رغم اعلام و تاکید مکرر سازمان سنجش آموزش کشور و وزارت آموزش و پرورش مبتنی بر طرح سؤال از کتب درسی و منابع اعلام شده، این‌گونه مؤسسات عموماً غیرحرفه‌ای و بعضاً نیمه حرفه‌ای، همچنان بر طبل تکنیک و مهندسی معکوس و شگردهای غیرعلمی و غیرمنطقی خود می‌کوبند و با عَلَم کردن دوره‌های خاص یا فشرده و عناوین اغوا کننده دیگر، به فکر کسب درآمد بیشتر می‌افتند.
حدود یک ماه دیگر، آزمون سراسری سال 1398 به منظور ورود به آموزش عالی برگزار می‌شود و بیش از یک میلیون و یکصد هزار داوطلب، در هفته دوم تیر ماه (روزهای پنجشنبه 13 و جمعه 14 تیر) با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت و این مدت باقی‌مانده، فرصت مناسبی را در اختیار سودجویان قرار خواهد داد. اینکه چگونه بیش از 90 درصد آموزشگاه‌های کشور، بدون مجوز فعالیت می‌کنند، سؤالی است که مراجع قانونی باید پاسخگوی آن باشند، اما همین اندک آ‌موزشگاه‌های مجاز هم، مشخص نیست که صلاحیت لازم را برای ارایه دوره‌های آمادگی کسب کرده‌اند یا خیر.
اینکه آزمون سراسری و موفقیت در آن را به خرید چند سی دی، دی وی دی یا کتاب محدود می‌کنند و عدم قبولی در این آزمون را متوجه سازمان سنجش و اشتباهات احتمالی آن می‌نمایند، خود نوعی بی‌اخلاقی حرفه‌ای در فریب متقاضیان، و تخریب متولیان قانونی برگزاری آزمون و زیر سؤال بردن نظام گزینش دانشجو در کشور محسوب می‌شود که لازم می‌دانیم توجه خانواده‌ها را به این نکته جلب نماییم.
متاسفانه، برخی از مؤسسات شناخته شده، با پیشنهاد رقم‌های کلان، حتی وعده قبولی در رشته‌های پر طرفدار و به زعم داوطلب، مطلوب، را هم داده‌اند؛ اما در عمل، این رقم‌ها در ازای شرکت در کلاس‌ها، خرید کتاب و شرکت در آزمون‌های آزمایشی عموماً غیراستاندارد دریافت می‌شود.
برخلاف ادعای برخی از مؤسسات کنکورگر، صرف اعلام ایجاد شغل نمی‌تواند توجیه‌گر سودجویی کلان این مؤسسات و ایجاد تنش و اضطراب در میان خانواده‌های محترم داوطلبان شود؛ به علاوه، بحث ایجاد شغل، در حیطه وظایف و ماموریت‌های این مؤسسات، گنجانده نمی‌شود و این ادعاهای بی‌ربط و گزاف، صرفاًَ برای مشروعیت بخشیدن به دریافتی‌های کلان از جیب مردم و سودآوری و سودجویی آنهاست.
در خاتمه باید عنوان کنیم که بخشی از اعتماد مردم به این آموزشگاه‌ها، ناشی از تبلیغ و معرفی آنها از مجرای مبادی و منابع رسمی کشور است که جا دارد در این زمینه، تجدید نظر جدی به عمل آید و همچنین نظام آموزشی کشور هم مجدانه بررسی کند که آیا واقعاً آموزش رسمی کشور، دچار نقصان یا کاستی شده است که این‌گونه مؤسسات آ‌موزشی غیرمجاز و بی‌صلاحیت، قارچ‌گونه در اطراف این نظام آموزشی، رشد و تکثیر یافته‌اند؟!

موفق باشید  

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۰۳ خرداد ۹۸ ، ۱۹:۴۰
  • sanjesh kalaleh

با جمع‌بندی دروس به استقبال کنکور برویم

sanjesh kalaleh | چهارشنبه, ۱ خرداد ۱۳۹۸، ۱۱:۲۷ ب.ظ

برای همه داوطلبان آزمون سراسری، خرداد ماه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ زیرا عموماً در میان داوطلبان، این ماه به دوران جمع‌بندی معروف است و بیشتر داوطلبان در این زمان، مشغول این هستند تا مطالبی را که در طول سال مطالعه کرده‌اند، جمع‌بندی نموده و برای کنکور آماده شوند. دوران جمع‌بندی، دوران بسیار مهمی است؛ زیرا علاوه بر داوطلبان که باید به مدیریت خوب این دوران فکر کنند، دانش‌آموزان سال آخر نیز باید امتحاناتشان را در همین زمان  بدهند و خودشان را برای آنها آماده کنند و علاوه بر آن باید شیوه دوران جمع‌بندی را اجرایی کنند و از زمان خود نهایت استفاده را ببرند. اهمیت دوران جمع‌بندی و روش برنامه‌ریزی در این ماه را همه می‌دانند؛ زیرا با استفاده صحیح از ماه خرداد و اجرای روش صحیح جمع‌بندی، در هر جایگاهی که باشید، می‌توانید رشد کرده و از تلاش خود نتیجه دلخواه بگیرید.

در حال حاضر، بیشتر دانش‌آموزان این تصور را دارند که هیچ‌یک از مطالبی را که تا به حال خوانده‌اند، به یاد ندارند. این موضوع باعث می‌شود تا آنان نتوانند در این ایام به خوبی برنامه‌ریزی کرده و از وقت خود استفاده نمایند و فکر می‌کنند که برای یادگیری بهتر، باید تمام مطالب را در دوره جمع‌بندی مرور کنند؛ اما نگران نباشید؛ چون به محض اینکه در جلسه آزمون سراسری حاضر شوید و سؤالات را ببینید، متوجه خواهید شد که مطالب را به خوبی به خاطر دارید.در دوران جمع‌بندی، زمان محدود است و اطلاعات، باید سازمان‌دهی شود؛ به همین دلیل، فراموش نکنید معنی جمع‌بندی این است که ابتدا درس‌هایی را که خوانده‌اید، مرور کنید و برای دروس نخوانده، برنامه‌ریزی نکنید. خیلی از داوطلبان تصور می‌کنند که باید همه کتاب‌ها را بخوانند و جلو بروند. در این روش، زمانی که کتاب اول را بر می‌دارید و شروع به خواندن می‌کنید، نگران آنچه که باقی مانده است، هستید، و وقتی نیمی از کتاب‌ها را می‌خوانید، نگرانی دیگری هم دارید و آن نگرانی، این است که اولین کتاب‌هایی را که خوانده‌اید، فراموش کرده‌اید.
توجه داشته باشید که دوران جمع‌بندی، زمان تثبیتِ یافته‌هاست، نه یادگیری جدید. در دوران جمع‌بندی، مطلب جدید نخوانید و موضوع تازه‌ای را به برنامه خود اضافه نکنید؛ چون اضافه کردن مطلب جدید، عملاً نظم فکری شما را به هم می‌ریزد. کار اصلی شما در این مرحله، آن است که اطلاعات ناقص خود را کامل کنید، و اصلاً قرار نیست اطلاعاتی را که ندارید، به دست بیاورید؛ البته دانش‌آموزان برتر، حجم کمتری از اطلاعاتشان ناقص است و در نتیجه، کار آنها، کمتر و سبک‌تر است.
در دوران جمع‌بندی، ما درحال دوره کردن هستیم، اما فصل‌ها و صفحه‌های مهم کتاب‌ها دوره می‌شود و نه همه مطالب آنها. برای اینکه بتوانیم این کار را انجام دهیم و از زمان خود بهترین استفاده را ببریم، ابتدا مطالبی را که لازم می‌دانیم (دقت کنید فقط مطالبی را که فکر می‌کنیم نیاز به مرور و مطالعه مجدد دارند) مرور می‌کنیم و سپس با انجام چند دوره تست و آزمون‌های سال‌های قبل، تا حدود زیادی می‌توانیم مطمین باشیم که اگر مبحث مهمی در کتاب‌ها بوده، در خلال این چند دوره آزمون مطرح شده است.
در دوران جمع‌بندی، کار برای دانش‌آموزان متوسط و ضعیف‌تر از حد معمول، حساس‌تر است؛ زیرا روحیه کمال‌طلبی باعث می‌شود تا آنان تلاش کنند که تمام نکات را به طور کامل یاد بگیرند؛ اما این دسته از داوطلبان باید توجه داشته باشند که حتماً زمان را در نظر بگیرند، و اگر زمان لازم برای جمع‌بندی کامل دروس ندارند، به بودجه بندی دروس توجه کرده و الزاماً نکات مهم‌تر و اصلی‌تر دروس را در دوره جمع‌بندی مطالعه کنند. بودجه بندی مباحث کنکور، طی سال‌های متوالی، تقریباً ثابت است و معمولاً همیشه یک یا دو تست در طی سال‌های مختلف از آن مبحث مطرح می‌شود؛ مثلاً اگر دانش‌آموزی، مطلبی را بلد نیست، بدیهی است که می‌تواند به مباحثی که اهمیت بیشتری دارد، بپردازد؛ در واقع قرار نیست که در این دوره، کارهای غیرممکن انجام دهید، بلکه باید در یک فاصله زمانی محدود، بهترین و درست‌ترین کار ممکن را انجام دهید.
      در زمان جمع‌بندی، داوطلبان باید سعی کنند تا از تمام اوقاتشان استفاده نمایند؛ با این همه، باز هم لازم است که از دفتر برنامه‌ریزی استفاده کنید. هنگامی که وقت شما کم و کارتان زیاد است، ضرورت داشتن یک برنامه منظم، از هر زمان دیگری بیشتر است. همان‌گونه که قبلاً اشاره کرده‌ایم، در دوران جمع‌بندی، بهترین کار این است که شما در هفته چند آزمون برگزار کنید و از خود امتحان بگیرید؛ به این ترتیب، متوجه خواهید شد که نقاط ضعفتان کجاست و درصدد رفع نقاط ضعف خود در روزهای باقی‌مانده هفته برخواهید آمد.اگر جزو آن دسته از داوطلبانی هستید که منتظر هستید تا دوره درس‌ها به پایان برسد و تست کار کنید، باید بدانید که یا هیچ‌گاه این مساله اتفاق نمی‌افتد یا اگر اتفاق بیفتد، بسیار دیر خواهد بود و مدت زمان باقی‌مانده، زمان کافی برای رفع اشکال شما نخواهد بود؛ بنابراین، اگر هنوز شروع به تست زدن به صورت منسجم و کنکوری نکرده‌اید، زمان را از دست ندهید و از همین الان شروع به تست زدن کنید .
برای اینکه مطالعه موفقی داشته باشید، سعی کنید در آزمون‌هایی که از خودتان می‌گیرید، به سراغ تست‌های سال‌های قبل بروید. شبیه‌ترین سؤال‌ها به کنکور امسال، سؤالات سال‌های گذشته آزمون سراسری است. ضمناً بهترین کار در دوران جمع‌بندی، تکرار تست‌هایی است که قبلاً داشته‌اید؛ زیرا، علاوه بر یادآوری و تسلط روی همان تست‌ها، اشتباهاتی که قبلاً داشته‌اید، یادآوری می‌شوند. ممکن است که داوطلبان عزیز به شیوه آزمونی به جمع‌بندی مبادرت کنند، اما همین که دیدند نتیجه آزمون اول یا بعدی خوب نشد، این روش را رها کنند. انجام این کار درست نیست؛ زیرا هدف از زدن تست مجموعه‌ای، در اصل آموزش است، نه سنجش؛ یعنی شما بتوانید با توجه به وضعیت خودتان و نتیجه‌ای که کسب می‌کنید، برای روزهای باقی‌مانده هفته به منظور رفع اشکال برنامه‌ریزی کنید؛ به عبارتی آزمون به شما کمک می‌کند تا بتوانید برای خودتان برنامه شخصی بهتری تنظیم کنید. بهترین حالت در این موقعیت، آن است که شما چهار تا پنج روز را، بسته به شرایط درسی و آمادگی خود در آزمون، تست مجموعه‌ای بزنید و در وقت باقی‌مانده هفته، رفع اشکال کنید.
با اینکه قبلاً درباره شیوه آزمون دوره جمع‌بندی توضیحاتی داده‌ایم، اما لازم است که یک بار دیگر برای راهنمایی شما عزیزان اشاره کنیم که در این ایام باقی‌مانده تا آزمون سراسری، سعی کنید که روزهای هفته را به دو بازه  سه روزه به همراه روز جمعه تقسیم کنید و این سه روز را به شش نیمروز تقسیم کنید و در نیمروز اول، یک تست مجموعه ای را دقیقاً مانند شرایط کنکور از خود امتحان بگیرید و پس از تحلیل این آزمون، به این صورت عمل کنید که هر نیمروز از این پنج نیمروز باقی‌مانده را به مطالعه یک درس اختصاصی بپردازید. حال برای تعیین نیاز خود در دروس اختصاصی، به این صورت عمل کنید که در هر درس، بخشی از آن درس را بخوانید که بیشترین تعداد سؤالات غلط یا «پاسخ داده نشده» شما در آزمون مذکور از آن بخش یا فصل کتاب باشد. اگر شما در بازه سه روزه بعدی، تست مجموعه‌ای دیگری را از خود آزمون بگیرید، این بار، نیاز به مطالعه بخش‌های دیگری از دروس خواهید داشت. بعد از اینکه چند بار به این شیوه عمل کردید، خواهید دید که مهم‌ترین بخش‌های کتاب‌هایی را که بیشترین ضعف را در آنها داشته‌اید، مورد مطالعه قرار داده‌اید. پس از آزمون، با استفاده از تکنیک مبحث‌شناسی، بررسی کنید و ببینید که در چه مواردی اطلاعاتتان ناقص است و در چه موارد دیگری نیاز به مطالعه دارید. همچنین یک گزارش از عملکرد آزمونی را که از خود گرفته‌اید تهیه کنید و بعد تصمیم بگیرید که کدام مطالب را باید دقیق‌تر بخوانید و کدام مطالب را می‌توانید سریع‌تر یاد بگیرید یا کدام مطالب را نمی‌توانید یاد بگیرید یا نمی‌خواهید بخوانید. بر اساس این گزارش، از عملکرد خود برای دو نیمروز دیگرتان برنامه‌ریزی  و خود را برای آزمون بعدی آماده کنید.
معمولاً طراحان سؤال کنکور  به این موضوع مقید هستند که در طرح یک مجموعه سؤال از هر درس، همه مطالب و همه مباحث را در آن طرح درس منظور کنند؛ پس زمانی که یک دانش‌آموز، یک بار، یک مجموعه سؤال را امتحان می‌دهد، عملاً همه کتاب‌های درسی را یک بار ورق می‌زند. باید پذیرفت که امتحان دادن، جزیی از یادگیری است و خیلی از دوستان، آزمون را به عنوان ابزار سنجش می‌بینند، ولی برای اینکه داوطلبان بیشترین تمرکز را در سر جلسه آزمون دارند و حل کردن مسایل برای آنها مهم بوده و از زوایای مختلف به آن نگاه می‌کنند، در سر جلسه امتحان می‌‌توانند یادگیری بهتری داشته باشند؛ به همین دلیل، ما از شما داوطلبان عزیز می‌خواهیم که در هر هفته از خود در شرایط کنکور آزمون بگیرید و سپس با تحلیل آزمون، رفع اشکال کنید.
در دوره جمع‌بندی خرداد ماه، حتماً دروس عمومی را در برنامه مطالعاتی خود بگنجانید؛ البته اگر تا به حال درسی را نخوانده‌اید، برای خواندن آن وقت نگذارید؛ زیرا مطالعه کامل یک درس اختصاصی، که تاکنون آن را خوب نخوانده‌اید، بسیار وقت‌گیر است؛ به همین دلیل، زمانی را که می‌توانید روی جمع‌بندی همه درس‌ها بگذارید، روی خواندن تنها یک درس نگذارید. می‌توانید ادبیات و معارف را، اگر قبلاً مطالعه کرده‌اید، مرور و جمع‌بندی کنید؛ به این خاطر که مطالعه ادبیات یا معارف اولاً وقت زیادی نمی‌گیرد و دوم اینکه این دو درس چون فرّار هستند، اگر نزدیک به کنکور مرور شوند، کمک بیشتری به شما می‌کنند. باید توجه داشته باشید که شما در این ایام، فارغ از تمام وقتی که برای آزمون و مرور و رفع اشکال انجام می‌دهید، هر روز در حدود چهار ساعت را به مطالعه و مرور دروس عمومی اختصاص دهید.
گرچه اجراء آزمون و تحلیل آن، بسیار مهم است، اما مهم‌تر از آن، این نکته است که شما پس از مبحث‌شناسی بتوانید درک درستی از وضعیت خود در دروس مختلف داشته باشید و بتوانید بین دروسی که در آنها ضعف دارید تعادل ایجاد کرده و در روزهای باقی‌مانده هر هفته، زمانی را در برنامه درسی خود برای فراگیری آن بگنجانید؛ مثلاً شما به عنوان داوطلب گروه آزمایشی علوم تجربی، در دو درس شیمی و ریاضی مشکل دارید. باید به این نکته توجه کنید که شیمی برای شما مهم‌تر از ریاضی است؛ به همین دلیل، اگر قرار است که در برنامه هفتگی خود هر دو درس را بخوانید، باید زمانی را که برای مطالعة شیمی در برنامه خود در نظر می‌گیرید، بیشتر از ریاضی باشد تا بتوانید در کنکور نتیجه بهتری را کسب کنید.
درست است که در روزهای باقی‌مانده تا کنکور نمی‌توان معجزه کرد، اما این موضوع به آن معنی نیست که شما داوطلبانی که تا به حال مطالعه زیادی نداشته‌اید، دست از کار بکشید. می‌دانیم که همواره از مباحث و مطالب مختلف در آزمون‌های سراسری سال‌های گذشته سؤالاتی طرح شده است. برای اینکه داوطلبانی که مطالعه کمی داشته‌اند و الان می‌خواهند از این فرصت باقی مانده استفاده کنند، دچار مشکل و سردرگمی نشوند، در آغاز باید، با توجه به بودجه‌بندی مباحث، موضوعاتی را که می‌خوانند، حذف کنند و کنار بگذارند. انجام این کار عملاً باعث می‌شود که حجم کار کمتر شود، و سپس موضوعات مهم‌تر و آنهایی را که قبلاً تا حدودی یاد گرفته‌اند یا برایشان با مرور در این زمان، یادگیری‌اش آسان می‌شود، در برنامه خود قرار دهند.
در ایام جمع‌بندی در خرداد ماه، به نکات زیر توجه کنید.
1-    ایجاد نظم فکری، بیرون ریختن افکار منفی از ذهن است. این جمله شاید کلیشه‌ای باشد، ولی یکی از مهم‌ترین عوامل برای موفق شدن، داشتن افکار مثبت است. در خرداد ماه، به روزها و ماه‌های قبل فکر نکنید و فقط سعی کنید که برنامه مشخصی برای روزهای باقی‌مانده تا آزمون سراسری داشته باشید.
2-    از خود ضعف نشان ندهید و حتی اگر چندین آزمون پی در پی را خراب کردید یا در مرورها احساس کردید که چیزی از مطالب را به خاطر ندارید، خود را نبازید و همچنان با روحیه بالا با قوت ادامه دهید.
3-    تمام فکر و ذکر خود را روی یک برنامه اصولی دوران جمع‌بندی متمرکز کنید و در مورد برنامه‌ای که تصمیم به اجرای آن دارید، خوب فکر کنید و اراده و تصمیم خود را روی آن متمرکز کرده و از تغییر برنامه‌تان جداً بپرهیزید.
4-    در زمان باقی‌مانده تا آزمون سراسری، شب‌ها قبل از خواب به مدت چند دقیقه، وضعیت خود را در کنکور مجسم نمایید. تصور کنید که سر جلسه آزمون سراسری حضور یافته‌اید و به پاسخگویی سؤالات مشغول هستید و به راحتی می‌توانید به تمام سؤالات پاسخ دهید و هیچ‌گونه مشکلی در پاسخگویی به آنها ندارید؛ یا خود را در شرایطی تصور کنید که با سؤالات دشواری مواجه شده‌اید. استفاده از این روش، سبب می‌شود تا استرس شما از حضور در جلسه کنکور، تا حد زیادی کاهش یابد .
5-    از همین حالا، وضعیت خواب و تغذیه خود را منظم کنید. حتماً به نوعی برنامه‌ریزی کنید که صبح ها ساعت شش از خواب بیدار شوید .
6-     استراحت، نیاز هر انسانی است و این اشتباه است که فکر کنیم می‌توانیم بدون استراحت پیش برویم. اگر زمان استراحت ما حساب و کتابی نداشته باشد، مطمیناً به جایی می‌رسیم که خستگی، ما را از ادامه مسیر باز می‌دارد. داشتن زمان خواب منظم در این دوران، حیاتی است. سعی کنید که زمان استراحت شما، زمان استراحت مطلق باشد و در این اوقات به هیچ چیز فکر نکنید.
7-    حتماً در تمرین‌های تست مجموعه‌ای که انجام می‌دهید، تکنیک‌های مدیریت زمان را اجرا نمایید و این مطلب را فراموش نکنید که شما نباید در آزمون سراسری، وقت کم بیاورید و باید بتوانید یک بار تمام سؤال‌ها را مطالعه کنید .
8-    دانش‌آموزان سال آخر سعی کنند که در ایام امتحانات، تمام درس‌های خود را با هدف کنکور، ولی برای امتحان، مرور و جمع‌بندی کنند؛ یعنی طوری بخوانید که در کنکور بتوانید به سؤالات جواب بدهید؛ ولی در عین حال، تسلطتان در حدی باشد که در امتحان مدرسه هم نمره خوبی بیاورید.

در این مدت، خودتان را با کسی مقایسه نکنید، از کسی سؤال نکنید و به کسی هم جواب ندهید. منظور ما، طرح سؤالاتی مانند: «تو چقدر خواندی؟تو چقدر تست زدی؟ دور چندمت هست؟ ترازت چقدر شد؟» و ... است. همه اینها، جز استرس و مزاحمت فکری، برای شما چیز دیگری به ارمغان نمی‌آورد. 

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۰۱ خرداد ۹۸ ، ۲۳:۲۷
  • sanjesh kalaleh