سنجش کلاله

آزمون های آزمایشی سنجش

سنجش کلاله

آزمون های آزمایشی سنجش

کلاس کنکور وتقویتی وآزمونهای آزمایشی سنجش -انتخاب رشته کنکور

۱۰ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۸ ثبت شده است

خود را برای امتحانات خرداد ماه آماده کنید(قسمت اول)

sanjesh kalaleh | چهارشنبه, ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۱۲:۰۴ ق.ظ

خرداد ماه، همیشه برای دانش‌آموزان، ماه مهم و پرکار، و ماه امتحانات آخر سال تحصیلی و کسب نتیجۀ 9 ماه حضور در کلاس درس است؛ اما خرداد ماه برای دانش‌آموزان سال دوازدهم، اهمیتی دو چندان دارد؛ زیرا باید خود را برای امتحانات نهایی آماده کنند؛ امتحاناتی که سؤال از طرف دبیر خودشان طرح نمی‌شود و تصحیح اوراق امتحانی نیز بر عهدۀ دبیر دیگری خواهد بود؛ از سوی دیگر، نتیجۀ این آزمون در کنکور آنها نیز تاثیر خواهد داشت، و اگر بتوانند نمره‌های خوبی را کسب کنند، می‌تواند تا 30 درصد در آزمون سراسری آنها تاثیر مثبت داشته باشد. بی‌شک، برای چنین امتحان مهم و سرنوشت‌سازی، باید آمادگی کامل داشت و آن را سرسری برگزار نکرد؛ زیرا اگر دانش‌آموزی مطالب کتاب درسی خود را با دقت مطالعه کند، کسب نمرۀ 20 کار دشواری نیست، و بدون شک، از کسب درصد 100 یا حتی 90 در آزمون سراسری ساده‌تر است؛ زیرا در هر روز، تنها از یک درس آزمون گرفته می‌شود و دانش‌آموز ضرورتی ندارد که ذهن خود را برای پاسخگویی به سؤال‌های متعدد و متنوع دروس مختلف در چند ساعت، آماده کند. همچنین زمان آزمون‌های تشریحی کافی است و دانش‌آموز می‌تواند سرِ فرصت و با آرامش خاطر، دربارة هر سؤال فکر کند و به آن پاسخ صحیح بدهد. به تجربه دیده‌ایم که سطح سؤالات نهایی نیز ساده‌تر از سؤالات آزمون سراسری است، و در نهایت در امتحانات نهایی، تمام دانش‌آموزان می‌توانند نمره 20 بگیرند، و این آزمون، یک آزمون رقابتی مثل آزمون سراسری نیست که فقط یک داوطلب، نفر اول می‌شود و تنها 9 نفر رتبۀ تک رقمی کسب می‌کنند، و حتی اگر دو نفر هم استثنایاً وضعیت مشابه‌ای داشته باشند و به فرض مثال رتبه 100 را کسب کنند، نفر بعدی رتبۀ 102 را خواهد داشت؛ در واقع رتبۀ 101 حذف می‌شود؛ اما همان طور که گفتیم، در امتحان نهایی هیچ منعی برای اینکه کل حاضران در آزمون، نمرۀ 20 بگیرند، و در یک سطح باشند، وجود ندارد، و اگر چنین اتفاقی نمی‌افتد، به دلیل سطح علمی متفاوت دانش‌آموزان است.

در اینجا نکاتی چند به منظور آمادگی هر چه بیشتر دانش‌آموزان دوازدهم برای امتحانات خرداد ماه تقدیمتان می‌گردد.
چگونه درس بخوانیم؟
* یک جدول زمانی تهیه کنید تا از قبل بدانید که طی هر هفته، چند ساعت را باید به درس خواندن اختصاص دهید و در چه ساعاتی از روز می‌توانید بهتر و بیشتر درس بخوانید. دقت داشته باشید که این روزها نباید به توانمندی‌های ذهنی خود مغرور شوید و مطالعه‌تان را به ساعتی در شب و چند ساعتی در تعطیلات آخر هفته محدود کنید؛ زیرا قرار است در امتحانی شرکت کنید که سؤال‌های آن را دبیرتان طرح نکرده است و در نتیجه شما باید تسلط بیشتری بر مطالب درسی خود داشته باشید. فکر مطالعه در شب امتحان و کسب آمادگی در آن زمان را نیز از ذهن خود بیرون کنید؛ چون شما از آینده خبر ندارید و امکان دارد که شب امتحان، به دلایلی خوب یا بد، شما نتوانید مطالعه کنید. باید به این نکته توجه داشته باشید که اصلاً شب قبل از امتحان، زمان فراگیری نیست، بلکه شما در این شب باید به مرور مطالب و حل تمرین بیشتر بپردازید.
* به میزان تمرکز خود نیز توجه کنید تا از زمانی که صرف درس خواندن می‌کنید، حداکثر استفاده را ببرید. اگر از افرادی هستید که در جای خلوت به فکر و خیال فرو می‌روید، در کنار خانواده مطالعه کنید، و برای اینکه صداهای مختلف مزاحمتان نشود، از واکمن استفاده نمایید؛ البته ما هم قبول داریم که تمرکز داشتن و شش دانگ حواس را به درس و مطالعه دادن، کاری دشوار است. اگر شما هم از آن گروه دانش‌آموزانی هستید که زود خسته می‌شوید، بعد از نیم ساعت مطالعه، کمی استراحت کنید، اما نباید زمان این استراحت، طولانی شود؛ حتی یک استراحت 5 دقیقه‌ای هم می‌تواند کافی باشد. در این مدت می‌توانید از جای خود برخیزید و تمرین‌های کششی را انجام دهید و بار دیگر سراغ درس بروید؛ البته بعد از سه یا چهار دورۀ مطالعاتی 30 دقیقه‌ای، می‌توانید به خود یک استراحت طولانی‌تر دهید و تا 15 یا 20 دقیقه استراحت کنید.در مدت زمانی که استراحت کوتاهی می‌کنید، سعی کنید که به سراغ تلفن، تلویزیون و اینترنت نروید؛ زیرا ممکن است که این وسایل، در وجود شما وابستگی ایجاد کند و نگذارد که به سمت درستان برگردید.
* در استراحت‌های کوتاه مدت، از هر کاری مثل خواندن کتاب داستان، تلفن حرف زدن و ... که با کلمات سر و کار دارد، خودداری کنید و اجازه دهید که مغزتان از کلمات به دور باشد تا از خستگی‌اش دور شود. در استراحت‌های کوتاه مدت، در فضای مطالعه یک دور بزنید؛ یعنی موقعیت مکانی خود را در آن لحظه تغییر دهید. 
* توجه داشته باشید که محل مطالعۀ شما باید نور و هوای مناسب داشته باشد تا بدنتان احساس خستگی نکند و تمرکز شما از بین نرود.
* برخی از دانش‌آموزان، به دلیل کوتاهی‌های قبلی و عدم مطالعۀ دقیق، از اینکه سراغ یک کتاب درسی خاص بروند، می‌ترسند و همیشه زمان مطالعۀ درس مورد نظر را به بعد موکول می‌کنند. به چنین افرادی پیشنهاد می‌کنیم که ابتدا به سراغ مباحث آسان کتاب بروند. بدون شک، در هر درسی حداقل 20 درصد مطالب در حد دانش‌آموزان ضعیف نوشته شده است، و شما با مطالعه مباحث مورد نظر و تسلط بر آنها، جسارت لازم را برای مطالعه قسمت‌های دیگر آن درس پیدا می‌کنید. اگر به درستی نمی‌دانید که کدام قسمت‌های کتاب برای مطالعۀ اولیه مناسب‌تر است، این بخش‌ها را از دبیر خود سؤال کنید.
* در حین مطالعۀ درس، مضمون اصلی آن را دریابید و دقت کنید که در این قسمت از درس، بحث به چه موضوعی اشاره دارد و چگونه یا در چه مراحلی آن را بیان کرده است. همراه با خواندن درس، به طور مرتب برای خود سؤالاتی طرح کنید تا توجه شما به موضوع درس، بیشتر جلب شود. سؤالات طرح شده باید با توجه به اصل مطلب و کلید هر پاراگراف باشد.
برای مثال، در مطالب درسی سنگین، متنی را که مطالعه می‌کنید، به بخش‌هایی تقسیم کنید و بعد از خواندن هر بخش، مکث کوتاهی بکنید و سپس مطالعۀ خود را ادامه دهید. این مکث‌ها باعث می‌شود که به فکر خود انسجام بدهید و در انتها بتوانید مطالب را به خاطر بیاورید. دقت کنید که یادآوری باید درست بعد از هر مکث باشد. در هنگام مکث باید از خود بپرسید: «سه نکتۀ اصلی و قابل آزمون قسمتی که خواندم، چه بود؟» و با طرح سؤال‌هایی دربارۀ آن، ذهن خود را آماده کنید. به یاد داشته باشید در نتیجۀ همین یادآوری‌هاست که مطالب در ذهنتان ثبت و ضبط می‌شود.
ممکن است که مرور مطالب در پایان مطالعه، به نظر شما کار طاقت‌فرسا و وقت گیری باشد، اما مهم اینجاست که بدون گذراندن این مرحله، کار مطالعۀ‌تان کامل نخواهد شد و یادگیری عمیق و دقیق، در نتیجۀ مرور و بازبینی مطالب به دست می‌آید.
* دانش‌آموزان معمولاً در ایام امتحانات دچار کمبود وقت می‌شوند و به دلیل استرس زیاد، نمی‌توانند همه فصل‌های کتاب درسی را به دقت بخوانند؛ بنابراین، طبقه‌بندی مطالب کتاب قبل از مطالعۀ یک مبحث، می‌تواند کمک شایانی به شما برای پاسخگویی به سؤالات بکند. برای انجام این کار، می‌توانید قبل از شروع درس، از خود بپرسید که کدام مبحث را خوب بلد هستید، کدام مبحث بسیار مهم است، کدام مبحث نیاز به توجه بیشتری دارد و کدام مبحث اولویت اول را برای مطالعه دارد.
 * مطالعات نشان می‌دهد در صورتی که هشت ساعت بخوابید و تا دیر وقت بیدار نمانید، حافظه  شما بهتر عمل می‌کند. مغز انسان بر اثر اختلال خواب آسیب می‌بیند؛ زیرا خواب زمانی است که در آن زمان، مغز خود را ترمیم و بازسازی می‌کند. مغز شما پس از دریافت اطلاعات درسی، نیاز به بازسازی دارد و خوابیدن، تنها راه مؤثر برای این بازسازی است.
* به خودتان نگویید که این درس را دوست ندارم؛ زیرا این اظهار ناراحتی و انزجار، تاثیر بسیاری بر آرامش و تمرکز شما خواهد داشت، و بپذیرید که این دروس، بخشی از برنامه مطالعاتی شماست و باید با مباحث آن ارتباط برقرار کنید.
* اگر از جزوات و مطالب خارج از کتاب استفاده می‌کنید، دقت کنید که این مطالب، با مطالب موجود در کتاب، انسجام و سازمان‌دهی لازم را داشته باشد تا مطالب مثل حلقه‌های جدا از هم، یک زنجیر در نیایند.
* به اشکالات خود حساس باشید. بسیاری از بچه‌ها اشکالات ساده، مانند: خطای محاسبه، درست نخواندن متن سؤال و … را اشکال نمی‌دانند. آنها بلد نبودن‌های بزرگ را اشکال می‌دانند و بسیاری هم در توهم بلد بودن هستند!
* اوراق امتحانی نوبت‌های گذشتۀ خود، اعم از ترم، نیم ترم، ماهانه و … را بار دیگر مرور کنید تا اولاً به نوعی مرور کرده باشید و ثانیاً اشتباهاتی را که آن زمان داشتید، مجدداً تکرار نکنید.
* هر وقت فکری منفی به سراغ شما آمد، فوراً همان فکر را به شکل مثبت تغییر دهید و با صدای بلند برای خود تکرار کنید؛ مثلاً ممکن است فکرکنید که همه بچه‌ها یک دور کامل درس را خوانده‌اند و به آن مسلط هستند، اما شما هنوز با کتاب سر و کله می‌زنید. اگر چنین فکری به سراغتان آمد، بلافاصله به خود تلقین کنید که توانسته‌اید با مطالعه کافی و مفید، نمرات بهتری بگیرید و با صدایی رسا بگویید: «من قبلاً چنین امتحان‌هایی داده و اکثر مواقع هم نمره خوبی گرفته‌ام.» البته این به معنای آن نیست که به خود اعتماد دروغین داشته باشید، اما افکار منفی، بسیار سمّی است و می‌تواند مانع مطالعه و فراگیری شما شود.
* هنگام مطالعه، در صورت امکان، پشت میز تحریر بنشینید یا اگر روی زمین مطالعه می‌کنید، قوز نکنید و راست بنشینید. کتاب باید به طور مسطح و هموار روی میز قرار بگیرد و فاصلۀ آن با چشمتان حدود 40 سانتی‌متر باشد. اگر وضعیت شما هنگام درس خواندن، سست و نامطمین باشد، خستگی، حواس پرتی و خواب آلودگی، زودتر سراغ شما می‌آید.
* برنامه امتحانات را در محل مناسب، به نحوی که در معرض دیدتان باشد، نصب نمایید و یک هفته قبل از شروع فصل امتحانات، سعی کنید که خلاصۀ دروس را فیش برداری و فهرست نکات مهم را آماده و در پوشه‌ای جمع‌آوری کنید.
ایام امتحانات چه کنیم؟
* شب‌های قبل از امتحان، با دوستانتان راجع به اضطراب و دلشوره و امتحان صحبت نکنید. بهتر است بدانید که نگرانی، همچون یک بیماری مسری، قابل سرایت به دیگران است.
* قبل از دوره کردن هر مطلب جدید، نفس عمیق بکشید و سعی کنید که ذهن خود را از هر فکر دیگری پاک کنید؛ در ضمن، در پایان جدول زمان‌بندی که برای خود تهیه کرده‌اید، زمانی را برای قدم زدن در هوای آزاد در نظر بگیرید. انجام این کار باعث می‌شود که قبل از امتحان فردا، احساس آرامش عمیقی به شما دست دهد.
* بهتراست که شب قبل از امتحان، دوش بگیرید و مطابق معمول هر شب استراحت کنید تا روز بعد، با شادابی و نشاط بیشتری، در جلسه امتحان حضور یابید و سعی کنید که شام را به طور مختصر و سبک میل کنید. هیچ چیز بدتر از آن نیست که شب قبل از آزمون، به اندازه کافی نخوابیده باشید. ممکن است که وسوسه شوید و تمام ساعات شب را بیدار بمانید و خود را برای امتحان آماده کنید، اما هنگامی که زمان امتحان فرا می‌رسد، قادر نخواهید بود همه اطلاعاتی را که یاد گرفته‌اید، به خاطر بیاورید. مغز در این حالت، فقط برای بیدار ماندن تلاش می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که نخوابیدن در شب امتحان، عملکرد حافظه را نابود کرده و به شدت پایین می‌آورد.
* سعی کنید که صبح روز امتحان، حدود 30 تا 45 دقیقه زودتر از خواب بیدار شوید تا  نگاهی کوتاه به لیست مرور و فلش‌کارت خود بیندازید.
* امسال اکثر امتحانات در ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود. حتماً در این ایام سحری صرف کنید و با این بهانه که بدخواب می‌شوم، از خوردن یک سحری مقوی و مناسب خودداری نکنید؛ زیرا نخوردن سحری، باعث افت قند خون شما می‌شود و در نتیجه تمرکزتان را در پاسخگویی به سؤالات از بین می‌برد.
* اگر ظرف کوچکی از غذا را به آرامی بخوریم، همان یک ظرف کوچک غذا، بدن را تا زمان افطار نگاه می‌دارد، اما هنگامی که غذا به صورت نجویده، تند تند و با آب فراوان خورده می‌شود، بخش عمده ای از آن به صورت هضم نشده دفع شده و تبدیل به انرژی نمی‌شود. دقت کنید که  حدود 70 درصد هضم غذا در دهان انجام می‌شود؛ چون مری و معده که دندان ندارند تا غذا را خرد کنند؛ بنابراین، آسیاب کردن غذا باید به خوبی در دهان انجام شود. لازمۀ انجام این کار، آن است که لقمه‌های وعده سحری، کوچک باشد. 

* مصرف انواع نوشیدنی‌ها، اعم از آب، دوغ، نوشابه یا انواع دمنوش‌ها بین خوردن غذا، موجب رقیق شدن آنزیم‌های هضم کننده شده و دیگر غذا هضم نمی‌شود؛ انواع اسیدها و آنزیم‌هایی که در معده وجود دارند، قرار است که غذا را تبدیل به مولکول کنند، و اگر پرخوری هم به آب خوردن وسط غذا اضافه شود، آن‌گاه بازگشت اسید به مری (همان ترش کردن) اتفاق می‌افتد. همچنین مصرف سوسیس، کالباس، غذاهای خشک، کوکو، کتلت و بادمجان در سحری مضر است و توصیه نمی‌شود، اما مصرف سالاد، برنج با خورشت، نان، میوه و یک فنجان شیر، مناسب این وعده غذایی است. 

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۲۵ ارديبهشت ۹۸ ، ۰۰:۰۴
  • sanjesh kalaleh

استعداد هرگز کافی نیست ... (قسمت دوم)

sanjesh kalaleh | چهارشنبه, ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۱۲:۰۳ ق.ظ

در مطلب قبلی، به برخی از ویژگی‌هایی که در کنار استعداد، می‌توانند شما را به سمت موفقیت هدایت کنند و استعداد شما را به حداکثر برسانند، اشاره کردیم؛ ویژگی‌هایی چون خود‌باوری، علاقه نشان دادن به کار، داشتن ابتکارعمل، تمرکز بر موضوع و آمادگی انجام کار. در این شماره نیز به معرفی و شرح سایر ویژگی‌های لازم برای موفقیت می‌پردازیم:

6- تمرین و ‌تکرار
تمرین و ‌تکرار می‌تواند استعدادهای شما را شکوفا و قوی کند. در عرصه زندگی، همانند میدان ورزش، به همان اندازه که تمرین کرده‌اید می‌توانید بازی کنید. افراد موفق برای تمرین و ‌نظم در ‌آن، ارزش ویژه‌ای قایلند و همه توان خود را به‌کار می‌گیرند تا قادر باشند در بالاترین سطح ممکن عمل کنند و عملکردی بهتر از آنچه از آنها انتظار می‌رود داشته باشند.
هیچ کس با استعداد بالا به دنیا نیامده است؛ بنابراین، برای بهتر بودن و خوب شدن در هر چیزی باید تمرین کنید و مهارت بیشترکسب کنید. تمرین مرتب، در درون ما نظم ذهنی القا می‌کند که در رویارویی با موقعیت‌های دشوار، بسیار مفید خواهد بود. برای تمرین مؤثر به پنج عنصر و منبع محرک نیاز دارید:
الف- یک معلم و مربی که در پیدا کردن بینش قوی به شما کمک کند؛
ب - یک خواست و میل درونی قوی تا تلاشتان را بیشتر کند؛
ج - یک هدف و مقصد روشن تا در جهت آن گام بردارید؛
د- یک ظرفیت بالا برای انجام بهینه کار و تلاش در جهت رسیدن به هدف؛
هـ- و بالاخره، در اختیار داشتن ابزار، تجهیزات و منابع انرژی.
      بنابر‌این، برای بهتر شدن و بسیار خوب بودن در تمرین، متعهد شوید که هر روز، کمی بیشتر از روز قبل تلاش کنید، وقت بیشتری برای انجام تمرین بیشتر صرف کنید، پشتکارتان را افزایش دهید، بیشتر از گذشته کمک بگیرید و توصیه افراد موفق را به‌کار ببندید، برای تغییر بیشتر آماده باشید و به طور جدی آن را دنبال کنید. با اندکی تغییر، شما می‌توانید مشکلات خود را حل کنید، شرایط خود را بهبود ببخشید و کارهای مفید و متفاوت انجام دهید. تمرین و تکرار، شما را از دیگران برتر می‌سازد و این برتری، برایتان به یک عادت تبدیل می‌شود.
7- پشتکار
پشتکار، یعنی تمام کردن کاری که شروع کرده‌اید. استعداد داشتن یک چیز است و به پایان رساندن کار، چیزی دیگر است. مهم نیست که چقدر با استعداد هستید، مهم این است که تا وقتی پشتکار نداشته باشید، نمی‌توانید کارهای بزرگ را انجام دهید و به موفقیت‌های بزرگ دست یابید.
پشتکار اجازه نمی‌‌دهد که خسته و دلسرد شوید و کار را متوقف کنید؛ حتی اگر همه نشانه‌ها مطلوب به نظر نرسند. پشتکار، یک نوع سرمایه گذاری در آینده است. دشمنانِ پشتکار را برخی افکار مزاحم و اندیشه‌های عافیت طلب مثل: تسلیم شدن با اولین سختی، این تفکر که زندگی باید راحت باشد، انعطاف‌پذیری بیش از حد، مقصد پنداری موفقیت و دست از کار کشیدن تشکیل می‌دهند.
برای تقویت و افزایش پشتکار، سعی کنید که یک هدف قوی و ارزشمند را برای خود تعریف و با تمرکز و سرسختی آن را دنبال نمایید، بهانه‌گیری را کنار بگذارید و تلاش کنید که کمی استقامت به خرج دهید، همچنان که یک قهرمان، تا دقیقه آخر استقامت می‌کند و می‌جنگد؛ چون موفقیت دقیقاً بعد از نقطه‌ای قرار دارد که دیگران قانع شده‌اند.
8- جرات
جرات، وسیله‌ای برای آزمایش استعداد شماست و چیزی نیست که صرفاً در میدان جنگ به آن نیاز پیدا کنید. شما نمی‌توانید هیچ کار بزرگی انجام دهید، مگر اینکه  جرات امتحان کردن آن را داشته باشید. بدون جرات، هرگز از منطقه امن زندگی خود خارج نمی‌شوید و طبیعی است که انتظار موفقیت هم نباید داشته باشید. موفقیت فقط زمانی به شما لبخند می‌زند که برای رسیدن به اهداف بزرگ برنامه‌ریزی کنید و جرات و جسارت خود را در این مسیر، در معرض امتحان و آزمایش قرار دهید.
اگر دوست دارید که جرات بیشتری پیدا کنید، باید بدانید که سر منشا آن در درون شماست و نباید دنبال منبع آن در بیرون باشید. جرات همیشه از درون می‌آید. بر چیزی که باور دارید، استوار باشید و در همه حال این‌گونه باشید؛ نه فقط زمانی که دیگران شما را زیر نظر دارند. به جای پرش بلند، قدم‌های کوچک، ولی منظم بردارید، پیوسته در جهت بهتر شدن حرکت کنید و عملکرد شجاعانه خود را ادامه دهید؛ بدین ترتیب، افق‌های بیشتر و وسیع‌تری به روی شما گشوده خواهد شد.
جرات نوعی دانش است که نحوه مواجهه با سختی و پیش رفتن در چنین شرایطی را به شما می‌آموزد. چیزی که انجام آن می‌تواند غیر ممکن به نظر برسد، اغلب با داشتن جرات، ممکن می‌شود. در هر کاری که انجام می‌دهید، به شهامت نیاز دارید. از لحظه ای که تصمیم می‌گیرید مسیری را آغاز کنید، همواره ممکن است که یک محرک منفی و اخلالگر و مزاحم، شروع به مخالف خوانی کند تا شما را از ادامه مسیر بازدارد، و یا با مشکلات و سختی‌هایی مواجه ‌شوید که شما را وسوسه ‌کنند از تصمیم خود منصرف شوید؛ اما جرات و شهامت و همت والای شما، به شدت با این نیروهای مزاحم به مبارزه برخاسته و به شما اجازه انصراف از پیمودن مسیر تعیین شده را نمی‌دهد.
9- آمادگی یادگیری
به زبان ساده، آمادگی برای یادگیری، به معنای میل و اشتیاق برای یادگیری و رشد است، و آمادگی برای گوش دادن و آموختن و تلاش برای به کار‌بردن ایده‌های جدید است. اگر فکر کنید که درحال حاضر همه چیز را می‌دانید، رشد شما متوقف می‌شود. افراد موفق و مشتاق یادگیری، حتی پس از کسب مجموعه‌ای از موفقیت‌ها، باز هم سؤالات تازه مطرح می‌کنند. آنها غرورشان را حین یادگیری کنار می‌گذارند و به عنوان یک یادگیرنده، مادام‌العمر در تکاپو و تلاش زیاد در جست و جوی فرصت‌های جدید آموزشی هستند و پی‌گیرانه سعی می‌کنند که بیشترین بهره را از آموخته‌هایشان ببرند.
برای کسب آمادگی بیشتر:
 الف- در وهله اول سعی کنید که یک شنونده خوب باشید؛ چرا که اگر به جای حرف زدن، گوش کنید، همیشه در میان حجم زیادی از اطلاعات مفید قرار می‌گیرید.
ب- فرایند یادگیری را خوب درک کنید و بدانید که هدف یادگیری، صرفاً دانستن نیست، بلکه بهتر عمل کردن است؛ به عبارت بهتر، به چیزی که می‌دانید عمل کنید، به دنبال اشتباهات خود بگردید و در ارتباط با کارهایی که انجام داده‌اید، خود را ارزیابی کنید، به دنبال راه‌هایی برای بهتر انجام دادن کارها باشید و از راه‌های جدید و تازه برای انجام آن استفاده کنید.
ج- در هر فرصتی به یادگیری بپردازید و در صورت  امکان، برای آن برنامه‌ریزی کنید. با خواندن کتاب، بازدید از مکان‌هایی که شما را تحت تاثیر قرار می‌دهند یا وقت گذراندن با افرادی که شما را برای رشد کردن به چالش می‌کشند، خود را در معرض ایده‌های تازه قرار دهید و چیزی را که یاد می‌گیرید در کاری که انجام می‌دهید، به کار برید و با کسانی که فکر شما را به چالش می‌کشند، طرح دوستی بریزید.
د- چیزهایی را که یاد گرفته‌اید به کار گیرید (با نوشتن لیست تعدادی از کارهایی که باید انجام دهید و به شما کمک می‌کنند تا از چیزی که یاد گرفته‌اید، استفاده کنید) و زمان اندکی را به دنبال کردن ایده‌های جدید خود اختصاص دهید.
هـ دایماً از خودتان بپرسید: «آیا من واقعاً آ‌ماده یادگیری هستم؟» و ایده‌ها و راه‌های جدید برای انجام کارها را بپذیرید. همچنین برای جذب ایده‌های جدید تلاش کنید و آنها را در عمل به کار برید.
آهن از استفاده نشدن زنگ می‌زند. آب راکد کیفیتش را از را دست می‌دهد و در هوای سرد منجمد می‌شود. بی‌حرکتی هم به همین صورت، نیروی ذهن را ضعیف می‌کند.
یک برنده، حتی زمانی که از جانب دیگران متخصص در نظر گرفته شود، می‌داند که هنوز چقدر باید یاد بگیرد، ولی یک بازنده، قبل از اینکه به اندازه کافی آموخته باشد تا بداند که چقدر کم می‌داند، می‌خواهد که از سوی دیگران، یک فرد متخصص در نظر گرفته شود.
۱۰- شخصیت
یک فرد با استعداد می‌تواند به روی صحنه برود، ولی برای ماندن در آنجا به شخصیت نیاز دارد. یک شخصیت قوی، فرد را از میان‌برهایی که می‌توانند او را از خط خارج کنند باز می‌دارد. شخصیت، جلوه بیرونی چیزی است که در درون یک فرد وجود دارد. استعداد شاید یک هدیه باشد، ولی شخصیت واقعی از این هدیه محافظت می‌کند.
از جهات مختلفی انسان‌ها مانند کوه یخی هستندکه فقط ۱۵ درصد آن قابل دیدن است و ۸۵ درصد دیگر این کوه یخی در زیر آب قرار دارد. شخصیت انسان در قسمتی قرار دارد که زیر آب است و در واقع در چهار عنصر مشخص زیر نمایان می‌شود:
- خویشتنداری در انجام کاری که می‌دانید درست است؛
- ارزش‌ها و اصول اساسی شما که با آنها زندگی می‌کنید؛
- احساس شما درباره هویت شخصی؛
- سطح شما در یکپارچه کردن و تنظیم اعمال با ارزش‌ها.
شخصیت، بنیاد چیزی را می‌گذارد که استعدادها و زندگی شما بعدها آن را خواهند ساخت. شخصیت، تصمیماتی را که در طول زندگی خود گرفته‌اید و روابطتان را با دیگران در طول عمر منعکس می‌کند. شخصیت، یک انتخاب است، و اگر شخصیت بهتری می‌خواهید، می‌توانید و باید آن را پرورش دهید.
برای بهتر و عمیق‌تر کردن شخصیت:
- در سختی‌ها تسلیم نشوید و حتی وقتی که اوضاع سخت می‌شود، بایستید. قوی‌ترین شخصیت‌ها در شدیدترین طوفان‌ها ساخته شده‌اند، نه در آرامش.
- همیشه کار درست را انجام دهید. اگر بتوانید به جای چیزی که به مصلحت است، چیزی را که درست است، انجام دهید، شخصت خود را خواهید ساخت.
- کنترل زندگی‌تان را به دست بگیرید و به جای اینکه باور کنید چیزهایی یا کسانی شما را به  انجام کار یا تصمیمی مجبور کرده‌اند، مسؤولیت تصمیمات خود را بپذیرید. افراد ضعیف، شرایط خود را مقصر می‌دانند، در حالی که افراد قوی، مسؤولیت قبول کرده و در نتیجه رو به جلو حرکت می‌کنند.
شخصیت، مجموع انتخاب‌های هر روز ماست؛ همچنان که شخصیت امروز ما نتیجه انتخاب‌های دیروز ماست و شخصیت فردای ما، نتیجه انتخاب‌های امروز ما خواهد بود. برای تغییر شخصیت خود، انتخاب‌هایتان را تغییر دهید. آنچه به آن فکر می‌کنید، آنچه انتخاب می‌کنید، و آنچه انجام می‌دهید، چیزی است که به آن تبدیل خواهید شد.
آنچه که ما در موقعیت‌های بزرگ انجام می‌دهیم، احتمالاً به چیزی که اکنون هستیم بستگی دارد، و آنچه اکنون هستیم، نتیجه سال‌ها خویشتنداری ماست.
انسان‌ها در حرف‌هایشان شبیه هم هستند. تنها تفاوتشان در اعمالشان است. افراد با شخصیت، صرف نظر از موقعیت خود، کاری را که درست است، انجام می‌دهند.
۱۱- روابط
هیچ چیز بیش از روابط مهمی که در زندگی‌تان برقرار می‌کنید، بر توانایی شما در به کارگیری استعدادهایتان تاثیر نمی‌گذارد. اگر خود را در میان افرادی قرار دهید که شما را تشویق می‌کنند، استعدادهایتان اوج خواهد گرفت، ولی اگر با افرادی وقت بگذرانید که انرژی شما را می‌گیرند، استعدادهای شما پژمرده خواهد شد. روابط شما مستقیماً بر استعدادهایتان تاثیر می‌گذارند.
روابطی که با دیگران برقرار می‌کنید، می‌توانند شما را بسازند یا بشکنند. آنها می‌توانند به شما انرژی دهند و شما را نیرومند کنند یا اینکه آن انرژی را که می‌تواند شما را به جلو براند، بگیرند. اگر برای رسیدن به چیزهای زیادی برنامه‌ریزی می‌کنید، لازم است که مطمین شوید روابط شخصی‌تان ارزش‌هایی را به زندگی‌تان اضافه می‌کنند و بهترین عملکرد شما را نمایان می‌سازند.
روابط نوعاً در چهار مرحله پیش می‌روند:
- روابط سطحی که فقط یکدیگر را می‌شناسید؛
- روابط ساخته شده که بر پایه برخوردهای تکرار شونده است؛
- روابط امن که به هم اعتماد دارید؛
- روابط محکم که تلاش می‌کنید و یکدیگر را بالا می‌کشید.
شما به طور ایده آل می‌خواهید که روابط امن و محکم بیشتری را به عنوان راهی برای رشد استعدادهایتان ایجاد کنید. این نوع از روابط، صفات بسیار مفیدی دارند:
•  سطحی از لذت متقابل وجود دارد؛
•  به یکدیگر احترام می‌گذارید و به هم اعتماد دارید؛
•  تعداد زیادی تجربه مشترک دارید.
برای ایجاد بیشتر این روابط امن و محکم:
الف ـ مهم‌ترین افراد زندگی‌تان را مشخص کنید که چه کسانی هستند: آنهایی که بیشترین وقت را با شما می‌گذرانند یا آنهایی که برای افکارشان ارزش قایل هستید؟
ب ـ بررسی کنید که آیا این افراد شما را در جهت مسیر درست حرکت می‌دهند یا اینکه انرژی عصبی شما را می‌گیرند.
ج ـ اگر فهمیدید که دوستانتان واقعاً شما را پر بار نمی‌کنند، پس دست به کار شوید و دوستان جدید و بهتری پیدا کنید. اینجا روابط بهتر و مثبت‌تر، آن‌قدر سرتان را شلوغ می‌کند که حتی متوجه نمی‌شوید که دیگر با دوستان قدیمی‌تان وقت نمی‌گذرانید.
یک دوست واقعی، نقاط ضعف شما را می‌داند، ولی تنها نقاط قوتتان را به شما نشان می‌دهد، ترس‌های شما را احساس می‌کند، ولی ایمان شما را قوی می‌کند، اضطراب شما را می‌بیند، ولی روحیه شما را قوی می‌کند، ناتوانی‌های شما را تشخیص می‌دهد، ولی بر امکانات شما تاکید می‌کند.
زندگی خیلی طولانی‌تر از آ‌ن است که آن را با افرادی بگذرانید که شما را به مسیر اشتباه می‌کشند، و خیلی کوتاه‌تر از آن است که با دیگران سپری نشود. روابط شما، شما را تعریف می‌کنند و بر استعدادتان تاثیر می‌گذارند؛ پس آن را هوشمندانه انتخاب کنید و به خاطر بسپارید که در نهایت، انتخاب‌های شما، شما را می‌سازند.
12ـ مسؤولیت
قبول مسؤولیت، استعدادهای شما را قوی می‌کند و ‌آنها را به ارتفاع‌های جدیدی می‌برد و استقامتتان را افزایش می‌دهد. اگر واقعاً مشتاق موفقیت هستید، راه‌های عملی برای افزایش مسؤولیت‌های خود پیدا کنید. انجام این کار، شما را به بالا و رو به جلو سوق می‌دهد.
در کل، جامعه به استعداد، بیش از حد بها می‌دهد و به اهمیت مسؤولیت، کمتر از حد. این موضوع مایه تاسف است؛ زیرا داشتن احساس مسؤولیت قوی، در حقیقت، زیربنایی برای موفقیت واقعی افراد فراهم می‌کند.
مسؤولیت، اگر به درستی اداره شود، معمولاً به ایجاد مسؤولیت بیشتری در آینده منجر می‌شود. در طول زمانی که مسؤولیتی را به عهده دارید، اعتبار شما ابتدا محک خورده و سپس بیشتر می‌شود. اگر شما می‌خواهید که مردم به شما اعتماد کنند، مسؤولیتی به عهده بگیرید و آن را صادقانه انجام دهید.
برای اینکه بیشتر مسؤولیت‌پذیر شوید:
الف ـ از جایی که اکنون هستید، شروع کنید و از امروز، خود را به عملکرد مسؤولانه‌تر       پایبند کنید.
ب ـ دوستان خود را هوشمندانه انتخاب کنید؛ زیرا اگر همه وقتتان را صرف گرد آمدن با افراد بی‌مسؤولیت کنید، برایتان سخت خواهد بود که مسؤولانه عمل کنید.
ج ـ دیگران را سرزنش نکنید و به جای آن، برای دیدن سرچشمه همه مشکلاتتان، به آینه نگاه کنید، به دنبال مقصر نباشید و شانه‌هایتان را بالا بگیرید و سرِ کار خود بروید.
د ـ درس‌های اصلی مسؤولیت را یاد بگیرید:
ـ برای کسب موفقیت معنی‌دار باید در درجه اول خویشتن‌داری را تمرین کنید؛
ـ هر چه را شروع کردید به پایان برسانید؛
ـ وقتی بقیه به شما وابسته‌اند، هیچ‌گاه به آنها اجازه ندهید که عقب بیفتند؛
ـ از دیگران انتظار نداشته باشید که قدم پیش بگذارند و به جای شما مسؤولیت چیزی یا انجام کاری را بر عهده بگیرند.
هـ ـ تصمیمات سخت بگیرید و پای هر تصمیمی که گرفته‌اید بایستید؛ خواه جهنم باشد، خواه بهشت، و برای هر چیزی که در زمان مسؤولیت شما اتفاق می‌افتد، پاسخگو باشید.
و ـ به مردم خدمت کنید؛ چرا که هر وقت چیزی را ببخشید رشد خواهید کرد.
تمرین مسؤولیت‌پذیری، کارهای بزرگی برای شما می‌کند. استعداد شما را قوی می‌کند، مهارت‌های شما را مترقی می‌کند و فرصت‌های شما را افزایش می‌دهد. این تمرین در طول روز، کیفیت زندگی شما را بهبود می‌بخشد و کمک می‌کند که شب بهتر بخوابید، و زندگی اطرافیانتان را نیز بهتر می‌کند. اگر می‌خواهید که زندگی‌تان یک داستان باشکوه باشد، پس این نکته را بدانید که شما نویسنده آن هستید و هر روز شانس آن را دارید که صفحه جدیدی از این داستان را بنویسید و این صفحات را با مسؤولیت‌پذیری در قبال خود و دیگران، پر کنید. اگر این کار را انجام دهید، در پایان ناامید نخواهید بود.
13ـ کارِ گروهی
صرف نظر از اینکه چقدر با استعداد هستید، باید بدانید که همواره شکاف‌هایی بین شایستگی‌ها و توانایی‌هایی شما وجود دارد. بهترین راه برای پر کردن این شکاف‌ها، آن است که با افرادی شریک شوید که در آن زمینه‌ها قوی هستند. برای کسب یک چیز شگفت‌انگیز، همیشه به یک کارِ گروهی نیاز دارید.
گروه، نه تنها به افراد اجازه می‌دهد که بیشتر از آن چیزی که می‌توانستند به تنهایی به دست آورند، دست یابند، بلکه در خود یک اثر ترکیبی دارد که بی‌شباهت به سود نیست. یک گروه از افراد که با هم برای دستیابی به هدف یکسانی کار می‌کنند، می‌توانند کارهای بزرگی را انجام دهند.
کلید مزایای گروه‌ها این است که:
الف ـ گروه، کاری را که باید انجام شود، به واحدهای قابل کنترل تقسیم می‌کند. وقتی که تعداد زیادی از افراد مختلف سهم خود را انجام دهند، تاثیر جمعی آن بی‌نظیر است.
ب ـ گروه‌ها تاثیر ضعف‌های فرد را به حداقل و پتانسیل‌های آنها را به حداکثر می‌رسانند.
ج ـ گروه‌ها چشم اندازهای مضاعفی از چگونه دست یافتن به هدف مشخصی را فراهم می‌کنند و این راه‌های مختلف، احتمال موفقیت را افزایش می‌دهد.
د ـ استعداد یک فرد استثنایی، ممکن است که یک یا دو بازی را برای گروه ببرد، ولی برای قهرمانی، به یک گروه محکم نیاز دارید.
هـ ـ تیم‌ها به افراد اجازه می‌دهند که روی پیروزی کلی، و نه فقط عملکرد شخصی، تمرکز کنند. گروه‌های بزرگ وقتی به وجود می‌آیند که همه اعضایشان به جای تکیه کردن بر مزایای محدود خود، بر مبنای چیزی که برای گروه بهتر است، تصمیم‌گیری کنند.
و ـ تعلق داشتن به یک گروه بزرگ، نوعی احساس اجتماع ایجاد می‌کند که سطح اعتماد را بالا می‌برد.
ز ـ هنگامی که اعضای گروه برای ارزش دادن به چیزی که دیگران انجام می‌دهند، کار می‌کنند، آنها خود به خود، به خودشان هم بها می‌دهند. روی هم رفته، گروه‌ها جذابیت و مزایای آشکاری را پیشنهاد می‌دهند و عجیب نیست که بیشتر افراد بسیار با استعداد، عضو بودن در یک گروه پویا را به کار فردی ترجیح می‌دهند. تیم‌ها یک اثر افزایشی دارند که به صورت‌های دیگر نمی‌توان آن را درک کرد.
در آخر، برای اینکه گروهی با عملکرد بالا برای خود بسازید:
الف ـ این حقیقت را بپذیرید که برای دستیابی به یک چیز قابل توجه، به یک تیم نیاز دارید. شما نمی‌توانید به تنهایی به هدف بزرگی برسید، و تا وقتی که این عقیده را به صورت کامل قبول نکنید، نمی‌توانید گروه خود را به سطح بعدی عملکرد ببرید.
ب ـ در رویاهای خود یک گروه تشکیل دهید و به جای اینکه سعی کنید همه کارها را خودتان انجام دهید، تصور کنید که به عنوان بخشی از یک گروه بزرگ موفق هستید. اینکه شما خود را به عنوان رهبر گروه تصور کنید یا نه، تا وقتی که شما را از درگیر شدن در کار تیمی باز ندارد، مهم نیست. فکر کنید که چقدر هر روز، رفتن به سر کار لذت بخش خواهد بود. اگر برایتان امکان‌پذیر است، افراد دیگری را پیدا کنید تا بتوانید احساسات و نگرش‌های خود را با آنها در میان بگذارید.
ج ـ برای رشد گروه خود تلاش کنید؛ یعنی افراد درستی را انتخاب کنید و روی گسترش مهارت‌ها و شایستگی‌های آنها کار کنید. هر کاری که می‌توانید برای کمک به رشد و گسترش توانایی‌های اعضای گروه خود انجام دهید. این عمل، کاری است که همیشه همه مدیران بزرگ تاریخ انجام داده‌اند. این مدیران، نه تنها روی بهتر شدن خودشان تمرکز می‌کنند، بلکه به اعضای گروهشان نیز رشد شخصیتی یکسانی را القا می‌کنند.
د ـ امتیاز هر میزان موفقیتی را که به آن دست یافتید، به گروه خود اختصاص دهید؛ زیرا در واقع این موقعیت، جایی است که امتیاز به آن تعلق دارد. مدیران بزرگ می‌دانند که همه افراد مهم هستند، و مردم زمانی بهترین عملکرد را دارند که سهمشان به وضوح تصدیق شده باشد. وقتی که کارها اشتباه پیش می‌روند، بیشتر از اندازه واقعی تقصیر را به عهده بگیرید، و وقتی که همه چیزی خوب پیش می‌رود، همه امتیاز را به بقیه بدهید. همه به خاطر این شهامت، شما را دوست خواهند داشت.

فرد با استعداد که عضوی از یک گروه است، به چیزی بیشتر از آنچه روزی به تنهایی می‌توانست دست پیدا کند، دست می‌یابد.

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۲۵ ارديبهشت ۹۸ ، ۰۰:۰۳
  • sanjesh kalaleh

استعداد هرگز کافی نیست ... (قسمت اول)

sanjesh kalaleh | چهارشنبه, ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۱۲:۰۲ ق.ظ

برای حضور موفق در هر رقابت، اعم از فردی و گروهی، برخورداری همزمان از ‌چند ویژگی و تقویت جدی این ویژگی‌ها، ضرورتی اجتناب ناپذیر است. شاید برخی از افراد به اشتباه تصور کنند که داشتن استعداد به تنهایی برای نایل آمدن به هر توفیق و فایق آمدن بر هر معضلی کافی است، اما در اینجا این پرسش پیش می‌آید که‌ اگر استعداد به تنهایی کافی است، پس چرا ‌‌من و شما افراد با‌استعداد زیادی را می‌شناسیم که خیلی هم موفق نیستند؟

حقیقت این است که تا وقتی مردم در این دنیا زندگی می‌کنند، استعدادهای خام زیادی هم وجود خواهد داشت؛ اما برای کسب موفقیت و متمایز بودن از دیگران، باید ویژگی‌های زیادی را کسب کنیم، تا ما را از مرز استعداد صرف، فراتر ببرند.
اکنون که آرام آرام برای حضور موفق در یک رقابت علمی بزرگ و سپس انتخاب رشته و انتخاب سرنوشت و مسیر ‌آینده زندگی‌تان آماده می‌شوید، ما چند ویژگی مهم را که لازم است برای موفقیت و به حداکثر رساندن استعدادهایتان داشته ‌باشید، به شما معرفی می‌کنیم:
1- باور: باور، استعداد شما را تقویت می‌کند.
2- علاقه: علاقه، به استعداد شما نیرو می‌بخشد.
3- ابتکار: ابتکار، استعداد شما را فعال می‌کند.
4- تمرکز: تمرکز، استعدادشما را ورزیده‌تر می‌کند.
5- آمادگی: آمادگی، به استعداد شما جایگاه می‌دهد.
6- تمرین: تمرین، استعداد شما را بهبود می‌بخشد.
7- پشتکار: پشتکار، استعداد شما را تقویت می‌کند.
8- جرات: جرات، استعداد شما را امتحان می‌کند.
9- شخصیت: شخصیت، استعداد شما را عمیق می‌کند.
10- مسؤولیت: مسؤولیت، استعداد شما را قوی می‌کند.
11- کار گروهی: کار گروهی، استعداد شما را چند برابر می‌کند.
12- آمادگی یادگیری: آمادگی برای یادگیری، استعداد شما را گسترش می‌دهد.
با داشتن این ویژگی‌ها و تقویت آنها، شما می‌توانید فردی با برخورداری از حداکثر استعداد شوید. داشتن استعداد به تنهایی ممکن است شما را متفاوت کند، اما اگر حداکثر استعداد را در وجود خود فراهم کرده باشید، شما انسانی منحصر به فرد خواهید شد.
     به نظر می‌رسد که بین اثربخشی یک فرد و هوش، و ‌ابتکار یا دانش او،‌ مقداری همبستگی وجود داشته باشد. هوش،‌ ابتکار و دانش، ‌منابع لازم هستند، ولی فقط اثربخشی است که آنها را به ثمر می‌رساند. استعداد به تنهایی بی‌ارزش‌تر از نمک خوراکی است، و چیزی که افراد با استعداد را از افراد موفق جدا می‌کند، سخت کوشی آنهاست. سرنوشت، یک موضوع شانسی نیست، بلکه یک موضوع انتخابی است؛ چیزی نیست که منتظرش باشیم، بلکه چیزی است که باید آن را بسازیم و ‌به دست آوریم.
زندگی ما حاصل انتخاب‌های ماست؛ یعنی این انتخاب‌های ما هستند که ما را شکل می‌دهند و زندگی ما را می‌سازند؛ اینکه: چه شغلی انتخاب خواهیم کرد؟ چقدر تلاش خواهیم کرد؟ چه میزان تحصیل خواهیم کرد؟ با چه کسی ازدواج خواهیم کرد؟ و بالاخره اینکه: چه کسی خواهیم شد؟ همه این موارد، انتخاب‌های ما هستند. زندگی، بازی کردن با کارت‌های خوب نیست، بلکه خوب بازی کردن با کارت‌های موجود است و این بستگی تام به انتخاب‌هایتان دارد. استعداد، موهبتی خدادادی است؛ اما زمانی به حداکثر می‌رسد که ویژگی‌های برشمرده را در خود تقویت کنیم و با قرار گرفتن در مسیر درست، انتخاب‌های درستی انجام بدهیم و بر اساس توانایی‌های خود حرکت کنیم.
1- باور
تعداد نسبتاً زیادی از مردم خودشان را باور ندارند که این موضوع، مانع بزرگی را بر سر راه پیشرفت آنها قرار می‌دهد. اگر بتوانید خودتان را باور کنید و به خودتان اعتماد داشته باشید، می‌توانید همه منابعی را که شما را به بالاترین سطح ممکن می‌رسانند، به کار بگیرید و از منافع آنها بهره مند شوید؛ بدین ترتیب، یاد می‌گیرید که چگونه باید به چیزی که انتظارش را دارید، تبدیل شوید.‌
صرف نظر از اینکه استعدادهای ذاتی و خدادادی شما چیست و چقدر است، اگر خودتان را باور داشته باشید، همه کارهایی‌ را که قادر به انجام آن هستید، می‌توانید انجام دهید. اگر می‌خواهید به بهترین فردی که می‌توانید باشید تبدیل شوید، لازم است که سه کار را انجام دهید:
الف- باورکنید که پتانسیل دست یافتن به چیزهای بزرگ را دارید. تعداد زیادی از مردم، حتی در امتحان کردن چیزهای تازه هم شکست می‌خورند؛ چون خودشان را باور ندارند و می‌ترسند؛ ولی شما اگر خودتان  و ظرفیت و توانایی‌تان در انجام کارهای بزرگ را باور کنید، از مردم عادی متمایز شده و در جایگاه برتری قرار می‌گیرید؛ بدین ترتیب، نشان خواهید داد که بسیار بزرگتر از یک فرد متوسط، کسب موفقیت کرده و در مسیرتان، رو به جلو حرکت می‌کنید.
ب- باور کنید که می‌توانید در آینده، بهتر عمل کنید و ‌در زمینه‌ای که کار و فعالیت دارید، بهتر و موفق‌تر خواهید شد. حس خوشایند خودباوری، ممکن است آشکار نباشد، اما در انسان یک آرامش درونی ایجاد می‌کند که سبب عملکرد بهتر وی می‌شود. در وضعیت خودباوری، استرس، اضطراب و‌ فشارها نمی‌توانند مانع عملکرد مطلوبمان شوند.
ج- باور کنید که شما یک ماموریت بزرگ در زندگی دارید و چیز با ارزشی بیرون از اینجا منتظر شماست تا بروید و آن را تحویل بگیرید. با این باور و اطمینان درونی نسبت به خودتان، خیلی زود می‌توانید در انجام کارهای بسیار بزرگ، که در نظر دیگران انجام آنها غیرممکن به نظر می‌رسد، به موفقیت دست یابید.
اگر می‌خواهید که استعدادتان به بالاترین حد ممکن برسد، صرفاً روی استعداد تمرکز نکنید، بلکه قدرت باورهایتان را نیز تحت کنترل خود درآورید و انتظار دست یافتن به چیزهای بزرگ را داشته باشید. دستاوردها همیشه از آنچه واقعاً انجام می‌دهید حاصل می‌شوند؛ در نتیجه، برای کسب دستاوردهای خوب باید باورهای قدرتمند و عملکرد قوی داشته باشیم.
اگر ما باور داشته باشیم که «چیز غیرممکن وجود ندارد» و «برای انجام هر کار غیر ممکن راهی وجود دارد»‌، در این صورت، بسیاری از رویاهای ما، که در ابتدا غیرممکن به نظر می‌رسیدند، دست یافتنی خواهند‌ شد.
2- علاقه
علاقه، استعداد را نیرومند می‌کند، احتمال موفقیت را افزایش می‌دهد و انرژی لازم را برای کسب دستاوردهای بزرگ فراهم می‌کند. علاقه، از داشتن یک برنامه هم مهم‌تر است. اگر به کاری که انجام می‌دهید علاقه‌مند باشید، حتی زمانی که شانس کمی برای موفقیت دارید، با قدرت آن کار را انجام خواهید داد و تا رسیدن به مقصد، هرگز توقف نخواهید کرد؛ چرا که افراد علاقه‌مند، تا زمان رسیدن به موفقیت، در مسیر توقف نمی‌کنند. اگر به چیزی علاقه‌مند باشید، با اشتیاق و انرژی، آن را دنبال کرده و جایگزینی برای آن پیدا نخواهید کرد.
علاقه، برای بالفعل کردن استعداد، لازم است، گامِ اول موفقیت است، اراده شما را بیشتر و قوی‌تر می‌کند، زیربنای برتری است، غیرممکن‌ها را ممکن می‌کند، و بسیار مسری و اعتیاد آور است.
اگر انرژی لازم را برای تحقق بیشتر استعدادهایتان ندارید، در خود علاقه ایجاد کنید.  در اینجا به روش‌هایی که می‌تواند به ایجاد علاقه در شما کمک کند، اشاره می‌کنیم:
الف- در زندگی خود اولویت‌بندی کنید و بیشتر وقت خود را صرف پرداختن به کارهایی کنید که به آنها علاقه‌مندید.
ب- از علاقه خود محافظت کنید و آن را پرورش دهید. برای تقویت علایق، با افرادی معاشرت کنید که آنها هم به انجام کارشان علاقه نشان می‌دهند.
ج- هنگامی که علاقه خود را به انجام کاری پیدا کردید، با تمام وجود، آن را دنبال کنید. هیچ چیز نا‌امید کننده‌تر از‌ آن نیست که فرصت انجام کارهای بزرگ را به خاطر ترس از دست بدهید؛ پس رؤیاهای بزرگ داشته باشید و برای به دست آوردنشان تلاش کنید.
بزرگترین فقدان زندگی هرکس، این است که چیزی در درون او بمیرد؛ اما علاقه وی به موضوع، می‌تواند انرژی لازم را برای احیاء دوباره آن چیز و رسیدن به هدف، فراهم کند.
3- ابتکار
ابتکار و نوآوری می‌تواند استعداد شما را فعال کند و به آن سرعت بخشد. سرعت، یک ویژگی شگفت‌انگیز است. اگر بخواهید برای ایجاد بهترین موقعیت و کسب موفقیت صبر کنید، هیچ‌وقت به جایی نمی‌رسید؛ بلکه بهتر است که اولین قدم را بردارید و با انرژی ادامه دهید. در ادامه مسیر و در حین انجام کار، اگر سرعت مناسب داشته باشید، هدف، نزدیک شما خواهد بود.
برای کامل کردن استعداد باید خلاقیت نشان داده و ابتکار به خرج دهید تا مشکلات و سختی‌های احتمالی مسیر آسان شود، درهای پیشرفت به روی شما گشوده شود و موجب شود که بدون کمترین هراسی، اولین گام را برای رسیدن به موفقیت و جایگاه رفیع، محکم بردارید. خلاقیت، مرز میان موفقیت و‌ شکست است و استعداد بدون خلاقیت، هرگز نمی‌تواند شما را به مقصد برساند.
عملکرد افراد برای انجام کارهایشان متفاوت است:
الف- عده‌ای بدون اینکه به آنها گفته شود، کار درست را انجام می‌دهند.
ب- افراد دیگر، که وقتی به آنها گفته شود، فوراً کار درست را انجام می‌دهند.
ج- افراد دیگری که بالاخره کار درست را انجام می‌دهند.
د- و آنهایی که هرگز کار درست را انجام نمی‌دهند و برایشان فرقی ندارد که بدانند کار درست، چیست.
مسلم است که افراد موفق کسانی هستند که کار درست انجام داده و ‌در انجام آن، سرعت و خلاقیت به خرج می‌دهند؛ از طرف دیگر، هستند کسانی که فرصت‌های زیادی را به خاطر به تعویق انداختن کارها از دست می‌دهند. برای از دست ندادن فرصت‌ها باید انجام اقداماتی را همواره مدّ نظر داشته باشید:
الف- مسؤولیت زندگی خود را بپذیرید. همه افراد با انواع مشکلات روبرو هستند و دست و پنجه نرم می‌کنند، ولی کاری که شما بعد از پدید آمدن هر مشکل انجام می‌دهید، تعیین می‌کند که آیا در بلند مدت یک برنده هستید یا بازنده.
ب- دلایل خود را برای تردید در مسیر انجام کارها کشف کنید و ببینید که آیا موضوع مهمی هست که ابتدا باید حل شود. همه چیز را بیرون بریزید و روی آنها کار کنید.
ج- روی مزایای تمام کردن تکلیف خود تمرکز کنید و از آن به عنوان محرکی برای برداشتن قدم اول و قدم‌های بعدی، استفاده کنید.
د- اهداف خود را با دوستانتان در میان بگذارید و از آ‌نها بخواهید که به شما کمک کنند. هیچ کس به تنهایی به موفقیت بزرگی دست پیدا نمی‌کند. اجازه دهید که دیگران برای رسیدن به آرزوهایتان از شما حمایت کنند.
هـ- تکالیف بزرگ را به قسمت‌های قابل کنترل تقسیم کنید تا بتوانید آنها را رتبه‌بندی کرده و به انجام برسانید؛ حتی می‌توانید قسمت‌های مختلف آن را به اعضای گروه بسپارید و این‌گونه آنها را انجام دهید.
و- برای تکالیفی که امکان دارد انجام آنها را به تعویق بیندازید، مهلت مشخصی تعیین کنید و با آنها مثل ماموریتی که به انجام آن در زمان معیّنی متعهد هستید، برخورد کنید.
ز- آمادگی خود را برای تلاش در مسیر انجام کار حفظ کنید و تمام زندگی‌تان را در راه آ‌ماده شدن برای موفقیتی در آینده، تلف نکنید. قاطعانه وارد عمل شوید. نیت‌ها مهم هستند، ولی موفقیت، به خلاقیت و عمل نیاز دارد.
ایده‌ها، ابتکارها و برنامه‌ها زمانی فایده دارند که عملی شوند.
4- تمرکز
تمرکز در حقیقت برای بیشتر مردم خود به خود ایجاد نمی‌شود، اما در عین حال برای به کارگیری استعداد، لازم است. فعالیت بدون تمرکز، راه به جایی نمی‌برد. استعدادهایتان را به دقت و تا حد ممکن متمرکز کنید، تا بتوانید به جایی برسید.
در بیشتر موارد، موفقیت، به طور اتفاقی و یکباره به دست نمی‌آید؛ بلکه فرآیند تحقق یک ایده با ارزش است. هر وقت که شما در یک فرایند شرکت می‌کنید، تمرکز وارد میدان می‌شود. اگر روی به دست ‌آوردن چیزی تمرکز نکنید، در نهایت، کارهای کوچک زیادی انجام می‌دهید که خوب و مطلوب هستند، ولی واقعاً چیزی به دستاوردهایی که آرزوی به دست آوردنشان را داشتید، اضافه نمی‌کنند.
با این پیش درآمد، کارهایی را که می‌توانید برای تمرکز کردن انجام دهید، به شما معرفی می‌کنیم:
الف- در کاری که انجام می‌دهید، اراده داشته باشید؛ به بیان دیگر، هر کاری را حساب شده انجام دهید و تعیین کنید که کجا می‌خواهید بروید و چطور می‌خواهید به آ‌نجا بروید؛ پس همان مسیر را دنبال کنید و بدون داشتن هدف، از شاخه‌ای به شاخه‌ای دیگر نپرید و یک کار را ادامه دهید و هدف و مسیر داشته باشید.
ب- مستقیماً با بهانه‌هایتان مواجه شوید و آ‌نها را به چالش بکشید تا ثابت کنید که این بهانه‌ها معتبر نیستند. بیشتر افرادی که موفقیت بزرگی کسب می‌کنند، با وجود بهانه‌های مختلف، باز هم آ‌ن کار را انجام می‌دهند؛ بنابراین، اجازه ندهید که چیزهای کوچک، شما را از مسیر خارج کنند.
ج- اجازه ندهید که «دیروز» حواس شما را پرت کند و شما را از تمام کردن کارهای «امروز» باز دارد؛ بلکه تلاش کنید که به جای تفکر عمیق راجع به ناامیدی‌های گذشته، به موفقیت «امروز» دست یابید.
د- روی زمان حال تمرکز کنید و اوقاتتان را با چیزهایی که شما را به جلو می‌رانند، پر کنید.
هـ- روی نتایج موفقیت‌های خود متمرکز شوید؛ نه آنکه نگران مشکلاتی باشید که با ‌آنها مواجه هستید. انجام این کار، شما را به جای غمگین ساختن، مشتاق نگه می‌دارد.
و- اولویت‌هایی را برای خود قرار دهید و بالاترین اولویت خود را، با صرف نظر کردن از بقیه، دنبال کنید. شما  باید روی چیزی تمرکز کنید که بیشترین نتیجه را برایتان درپی خواهد داشت.
ز- روی استفاده از نقاط قوت شخصی‌تان تمرکز کنید؛ نه نگرانی درباره نقاط ضعفتان، و برای جبران اشتباهات و ضعف‌ها، از تجارب موفق خود به طور کامل استفاده کنید.
ح- عادت کنید که استفاده از پاداش خود را تا انجام دادن کامل کارها به تاخیر بیندازید؛ چرا که به تمرکز بیشترتان کمک خواهد کرد.
5- آمادگی
اگر به خوبی آماده شوید، در جایگاهی قرار می‌گیرید که احتمال موفقیت شما، بسیار بیشتر از شکست خواهد بود. آمادگی باعث می‌شود که استعداد شما مؤثر باشد. صرف نظر از اینکه چقدر استعداد دارید، اگر آ‌مادگی نداشته باشید، مجبور می‌شوید که همه چیز را به شانس بسپرید.
درک ارزش آمادگی همیشه آسان است. آمادگی خوب به شما امکان می‌دهد تا واقعاً از استعدادهایتان بهره برداری کرده و از  اکثر فرصت‌هایی که بر سر راهتان قرار می‌گیرند، به خوبی استفاده کنید. آمادگی کامل، یک فرایند است، نه یک اتفاق ناگهانی، و هر چه بیشتر آ‌ماده باشید، موقعیت بهتری برای استفاده از اکثر فرصت‌های ایجاد شده خواهید داشت.
آمادگی خوب، سه قدم اصلی را شامل می‌شود:
الف ـ ارزیابی: واقع‌بینانه بررسی کنید که لازم است به کجا بروید و برای رسیدن به آنجا چقدر باید هزینه کنید. اگر بدانید که در زندگی دقیقاً چه کاری را باید انجام دهید و چقدر باید برای ‌آن تلاش و هزینه کنید، با چه مشکلاتی ممکن است مواجه شوید و محدودیت‌های شخصی حال حاضر شما چیست، می‌توانید کار بهتری راجع به آنها انجام دهید.
ب ـ ردیف کردن: مطمین شوید که در آموختنآ مفاهیم مقدماتی موجود، ماهر شده‌اید؛ بنابراین، لازم است همه تکنیک‌ها و سیستم‌هایی را که برای دستیابی به هدفتان لازم است، بیاموزید.
ج ـ نگرش: ذهنتان را تمرین دهید که خودتان و توانایی‌هایتان را برای کسب چیزی که لازم است، باور کنید. در خیالتان خود را موفق ببینید و سپس همین موفقیت را در دنیای واقعی عملی کنید.

آمادگی، یکی از مهم‌ترین انتخاب‌های آشکاری است که برای به حداکثر رساندن استعدادهایتان باید انجام دهید. گاهی فرایند آمادگی، طولانی و آهسته است و ممکن است به تحصیلات رسمی نیاز داشته باشد و لازم باشد که مربی‌های باهوش پیدا کنید. همچنین ممکن است که به معنی خارج شدن از گوشه امن باشد یا می‌تواند به معنای به کار انداختن مهارتی که به تازگی آموخته‌اید باشد؛ اما با این حال، به یاد داشته باشید که وقتی زمان آمادگی می‌رسد، باید آماده باشید. 

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۲۵ ارديبهشت ۹۸ ، ۰۰:۰۲
  • sanjesh kalaleh

پاسخ تشریحی سؤالات آزمون آزمایشی سنجش مورخ ۲۰ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸

sanjesh kalaleh | جمعه, ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۰۸:۱۷ ب.ظ
  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۲۰ ارديبهشت ۹۸ ، ۲۰:۱۷
  • sanjesh kalaleh

تست‌زدن را فراموش نکنید!

sanjesh kalaleh | پنجشنبه, ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۰۵:۵۵ ق.ظ


همیشه به داوطلبان و دانش‌آموزان گفته و تاکید کرده‌ایم که کنکور فقط درس خواندن

 نیست، بلکه چطور درس خواندن و چگونه پیمودن راهی است که باید هر داوطلب تا زمان برگزاری آزمون سراسری طی کند، و برای موفقیت در کنکور، فقط داشتن اطلاعات علمی کافی نیست. در این مسیر، یکی از مهم‌ترین اقدامات، تست‌زنی خوب است؛ زیرا تا شما با چگونگی انجام تست‌های تمرینی و سرعتی آشنا نشوید و آن را تجربه نکنید، نمی‌توانید از نقاط ضعف و قوت خود مطلع یا با مهارت‌های تست‌زنی آشنا شده و به خوبی از پس این آزمونزمآ برآیید. یکی از دلایل ضعف در سنجش چهار گزینه‌ای، کمبود وقت و سردرگمی استفاده از نکات در حل سؤالات تستی است. به همین دلیل است که برخی از دانش‌آموزان، با وجود کسب معدل‌های بالا در امتحان تشریحی، نتایج ضعیفی در امتحانات تستی می‌گیرند.

      اگر شما به عنوان یک داوطلب کنکور، از یک برنامه‌ریزی اصولی و درست بهره می‌برید، الان وقت آن است که به همراه مرورهایتان، تست‌زنی را نیز به شکل مداوم و پیوسته در برنامه درسی خود قرار دهید. روش تست‌زنی به دو مرحله قبل و حین آزمون تقسیم می‌شود. در این مقاله در نظر داریم تا شما را با روش‌های تست‌زنی قبل از آزمون آشنا کنیم.

آمادگی برای آزمون (تست‌زنی قبل از آزمون)

 تست‌زنی موضوعی و طبقه‌بندی شده را داوطلبان کنکور، بسته به کیفیت و کمیت مطالعه، خود باید از فروردین ماه یا قبل از آن شروع کرده باشند. اگر تا به حال وقتی برای انجام این کار نداشته‌اید، از همین الان و پس از مرور خلاصه‌هایتان، شروع به زدن تست‌های موضوعی و طبقه‌بندی شده کنید. تعداد تست‌ها باید در حدود 30 تا 40 سؤال باشد و بدون زمان و در دسته‌های ده‌تایی انتخاب شوند و بعد از هر 10 تستی که می‌زنیدجواب‌هایتان را  بررسی و ارزیابی کرده و علت اشکال ها و غلط‌هایتان را پیدا کنید.در این مرحله در تست زدن درصد بگیرید، اما زمان نگیرید؛ یعنی دقت در پاسخگویی و رسیدن به پاسخ صحیح، مهم‌ترین هدف این مرحله است. در این مرحله، اگرچه زمان مهم نیست، اما در پایان هر 10 تست، زمان پاسخگویی خود را در نظر بگیرید. اگر بتوانید تا پایان این مرحله تست‌ها را تقریباً در زمان یک و نیم برابر زمان استاندارد کنکور بزنید، پیشرفت خوبی داشته‌اید. نکته دیگری که در این مرحله باید به آن توجه داشته باشید، این است که از آنجایی که در کنکور، تست‌ها به صورت طبقه‌بندی شده و از یک مبحث نیست، شما داوطلبان عزیز از هم اکنون باید عادت کنید تا بتوانید تست‌های مباحث مختلف را با هم بزنید؛ برای مثال، اگر در درس فیزیک به فصل صوت رسیده باشید، پس از مطالعه باید تست آن مبحث را زده و در کنار آن تست‌ها، پنج تست از هر کدام از فصل‌های نوسان موج، دینامیک و حرکت را هم بزنید؛ زیرا انجام این کار موجب می‌شود که مطالب قبلی در حافظه بایگانی نشده و همیشه در دسترس و تازه باشد.

     پس از اینکه با نحوه تست‌زنی و روش‌های صحیح تست‌زنی تا حدود زیادی آشنا شدید، در هفته‌های نزدیک به امتحان،تست سرعتی را تمرین کنید؛ در واقع همان تعدادی را که در آزمون از یک درس تست طرح می‌شود انتخاب کنید و هم، زمان و هم درصد را در نظر بگیرید و در شرایطی کاملاً شبیه آزمون، خود را محک بزنید و بعد از هر 10 تست، سرعت تست‌زنی خود را تنظیم کنید. حتماً به این موضوع توجه داشته باشید که اگر دچار ضعف در هر کدام از مراحل شدید، این مساله، نشان دهنده مشکل شما در مرحله قبل است؛ به عنوان نمونه، اگر نتوانستید تست‌های موضوعی و طبقه‌بندی شده را به خوبی بزنید، احتمالاً به مباحث مربوط کاملاً مسلّط نیستید. مرحله آخر، مرور تست‌های نشان‌دار است. در این مرحله، تست‌هایی را که غلط زده‌اید، علامت بزنید و هر دفعه که می‌خواهید مرور کنید، این تست‌ها را هم مطالعه کنید. تکرار این تست‌ها مهارت شما را افزایش می‌دهد.

یکی از بهترین روش‌های آمادگی برای تست زدن در گام اول آن است که پس از خواندن هر مبحث، تست‌های آن مبحث را در زمان مقرر بزنیم؛ یعنی وقتی درسی را خواندید و خود را آماده دیدید، برای خود تست‌هایی را مشخص کرده و زمانی را معین کنید و در آن زمان معین تست‌ها را بزنید؛ مثلاً اگر برای درس ریاضی 30 تست مشخص کرده‌اید، 45 دقیقه وقت گذاشته و آنها را حل کنید. ممکن است که در ابتدا از این سی تست فقط چند تست را حل کنید، ولی این موضوع اصلاً اهمیتی ندارد؛ زیرا در کنکور به جز معلومات و آگاهی، که شرط لازم این آزمون است، سرعت عمل شرطی کافی است؛ چون شما هر چقدر خوب بخوانید و به دروس خود خوب تسلط داشته باشید، با این‌حال اگر سرعت عمل نداشته باشید موفق نخواهید بود؛ پس، از همان روز اول، تست زدن را با زمان یاد بگیرید.

 یکی از مهم‌ترین کارهایی که شما داوطلبان عزیز در هفته‌های منتهی به کنکور برای یک نتیجه‌گیری خوب باید انجام دهید، زدن «تست زمان‌دار» است. «تست زمان‌دار»در تمرینات تست‌زنی داوطلبان اهمیت بسیار زیادی دارد؛ البته این موضوع، مستلزم آن است که شما مراحل قبلی مطالعه را به خوبی گذرانده باشید تا از این مرحله نتیجه بهتری بگیرید. اگر خوب فکر کنید متوجه خواهید شد که زمان، اولین و مهم‌ترین عامل مؤثر در این تفاوت است و تنها راه از بین بردن تاثیر این عامل، تکرار و تمرین شرایط تستزنی در جلسه آزمون، یعنی زدن «تست زمان‌دار»است. قبل از اینکه روش تمرین تست زمان‌دار در خانه را برایتان توضیح دهیم، میخواهیم در مورد فواید تست زمان‌دار نکاتی را یادآوری کنیم:

الف - فواید تست زمان‌دار

تمرین «تست زماندار»دو مزیت بسیار مؤثر دارد:

1-    افزایش سرعت: دوندهای را تصور کنید که در حال تمرین برای شرکت در مسابقات سرعتی است. اگر این تمرینات، بدون در نظر گرفتن عامل زمان انجام شود، سرعت دونده افزایش نخواهد یافت، اما اگر این دونده در هر بار تمرین، زمان دویدن خود را ثبت کند، میتواند آنرا افزایش دهد؛ یعنی در تمرین بعدی سعی می‌کند تا سریعتر بدود. «تست زماندار»سبب میشود تا شما تلاش کنید سریعتر تست بزنید و این مساله، سبب افزایش سرعت شما خواهد شد.

2-     افزایش قدرت تنظیم وقت: برخی از داوطلبان بعد از شنیدن مزیت اول، اظهار بینیازی به تمرین کرده و میگویند: «من وقت اضافه هم میآورم.»این­گونه داوطلبان معمولاً در امتحانات بیدقتی میکنند؛ چون بسیار سریع به سؤالات پاسخ میدهند. زدن تست زماندار سبب میشود که شما به صورت تجربی بتوانید وقت خود را تنظیم کنید و البته دقت در تست‌زنی را نیز فراموش نکنید؛ درست مثل زمانی که میخواهید از خیابان عبور کنید؛ در این حالت، قطعاً نیازی به محاسبه شتاب خود، شتاب ماشین‌‌ها و محاسبه نقطه برخورد ندارید و فقط با تجربه و احساس خود این کار را انجام میدهید. زدن تست زماندار، سبب میشود تا شما بتوانید در جلسه آزمون، وقت خود را تنظیم کنید؛ یعنی هم با سرعت و هم با دقت تست بزنید و نیازی به محاسبه نداشته باشید.

ب - شرایط تستزنی زماندار

شرایط و روش صحیح زدن تست زماندار در خانه را در پنج بخش بررسی میکنیم:

1-     حفظ تعادل تستزنی و اینکه بتوانیم در هفته از تمامی دروس تست زماندار بزنیم کار سادهای نیست؛ اما اگر هر روز، دروس مطالعه شده سه روز قبل را تست بزنیم، انجام این کار سبب خواهد شد تا اگر برنامه متعادلی داشته باشیمتستزنی هم متعادل شود.

2-     اگر تست‌زنی، برایتان دشوار نیست و به آن علاقهمند هستید، هر ساعتی را که تمایل دارید، به انجام این کار اختصاص دهید؛ اما اگر انجام این کار برایتان سخت است و در آن تعلل میکنید، آن را در زنگ مطالعات دوم (میان برنامه) قرار دهید.

3-     با توجه به اینکه کنکور، یک آزمون جامع است و ما باید در چند درس، زمان خود را کنترل کنیم، بنابراین، لازم است که در خانه هم، تمرین ما در چند درس (حداقل سه درس) باشد؛ به این ترتیب علاوه بر کنترل زمان در چند درس، تمرین انتقال ذهنی از یک درس به درس دیگر،نیز صورت خواهد گرفت.

4-    علاوه بر عامل زمان، اضطراب ناشی از امتحان نیز بر روند پاسخگویی و نتیجهگیری ما تاثیر خواهد گذاشت؛ بنابراین، در آینده نزدیک بهتر است که زمان تستزنی خود را در خانه، به تدریج از زمان استاندارد کوتاهتر کنید. این موضوع، سبب جبران تاثیر عامل اضطراب در جلسه امتحان خواهد شد و آزمونتان را بیشتر به کنکور شبیه خواهد کرد.

5-    هدف از زدن تست زماندار، افزایش سرعت و قدرت تنظیم وقت است؛ البته یادگیری نیز به صورت ناخودآگاه انجام خواهد شد، اما هدف، یادگیری نیست و بهترین منابع برای انجام این کار، تستهای آزمون‌های سراسری سالهای گذشته است. برای اینکه تستهای شما از یک مبحث و تکراری نباشد، بهتر است که در هر درس 10 سؤال را به صورت تصادفی از قبل انتخاب کنید.

    نکته مهم دیگری که شما باید در تمرینات تست‌زنی، به خصوص در زمان انجام تست‌های سرعتی و زمان‌دار به آن دقت کنید، این است در ابتدای دفترچه سؤالات آزمون‌ها برای سؤالات هر درس، یک زمان پیشنهاد شده است. اگرچه این زمان‌ها، مطابق با استانداردها و ویژگی هر درس، بهترین زمان‌های ممکن برای پاسخگویی به سؤالات هستند، اما شما می‌توانید با توجه به شناختی که از روحیات و توانایی‌های خود دارید، زمان‌بندی مناسبی را برای تست زدن در جلسه آزمون در نظر بگیرید. برای انجام این کار حتماً قبل از آزمون و در زمانی که تست‌های سرعتی و زمان‌دار را در خانه تمرین می‌کنید، اقدام نمایید. یادتان باشد که برای اختصاص زمانی غیر از زمان پیشنهادی، حتماً تمرین داشته باشید تا سر جلسه آزمون، تمرکز خود را از دست ندهید یا عصبی و نگران نشوید.

علاوه بر مسایلی که در بالا به آن اشاره شد، حتماً به این موضوع نیز در تمرینات تست‌زنی توجه داشته باشید تا تست‌زنی در کنکور برای شما راحت‌تر و ساده‌تر باشد: در هنگام تمرینات تست‌زنی موضوعی و طبقه‌بندی شده و نیز تست‌های زمان‌دار، حتماً به روش یک ضرب، دو ضرب (وزنه‌برداری) توجه داشته باشید و آن را هم تمرین کنید. توضیح اینکه برای جلوگیری از اتلاف وقت و استفاده‌ بهینه از زمان، تست‌های آزمون را به سه دسته تقسیم کرده و سه روش در مواجه با آنها خواهیم داشت:

الف) سؤالاتی که جواب آنها را بلدید یا فکر می‌کنید که در کمتر از یک دقیقه به آنها جواب می‌دهید. به این سؤالات باید همان لحظه جواب داد.

ب) سؤالاتی که بعد از حل به جواب می‌رسد یا اینکه از شکل سؤال پیداست که وقت‌گیرند. این سؤالات را با یک ضربدر مشخص کنید؛ یعنی «باشد برای بعد»؛ پس بروید سراغ سؤالات بعدی.

ج) سؤالاتی را که مطمین هستید «بلد نیستید» با دو ضربدر مشخص ‌کنید؛ یعنی به این سؤالات دست نخواهید زد. پس از اینکه تمام تست‌ها را یک‌بار تا انتها بررسی کردید و به سؤالات گروه یک پاسخ دادید، بار دوم، در صورت داشتن وقت کافی، به تست‌های گروه دوم می‌پردازید؛ به این ترتیب، شما می‌توانید به بیشترین تست‌ها در کمترین زمان ممکن پاسخ بگویید. فراموش نکنید که امتیاز تست آسان، متوسط و سخت یک درس در کنکور، یکسان است و اگر از چنین روشی استفاده کنید، می‌توانید زمانی را که صرف حل کردن تست سخت می‌کنید، به پاسخگویی به پنج تست متوسط یا شاید ده تست آسان اختصاص دهید. 

 


  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۱۹ ارديبهشت ۹۸ ، ۰۵:۵۵
  • sanjesh kalaleh

چگونه در امتحانات موفق شویم؟

sanjesh kalaleh | پنجشنبه, ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۰۵:۵۰ ق.ظ

اگر مقالات پیشین را مطالعه کرده باشید، قبلاً توضیحاتی درباره چگونگی برنامه­ ریزی و مطالعه برای کنکور در ایام امتحانات داده‌ایم. با توجه به اینکه ممکن است تغییر زمان امتحان و حتی حضور بهتر در امتحانات، باعث استرس یا نگرانی برخی از شما داوطلبان آزمون سراسری شود، و از آنجایی که نتیجه امتحانات به­طور مستقیم و غیر‌‌مستقیم در نتیجه کنکور شما تاثیر می­ گذارد، در این مقاله در نظر داریم تا راهکارهایی را در خصوص آمادگی و گرفتن نتیجه بهتر در امتحانات ارایه دهیم.

برای موفقیت در امتحانات، راه‌ها و روش‌های مختلفی وجود دارد که به کارگیری اصول درست در مطالعه مطالب درسی، از جمله عوامل موفقیت در امتحانات است؛ با وجود این، هنوز بسیاری از دانش آموزان شیوه صحیح مطالعه را نمی­دانند و این مساله باعث شده است که با وجود صرف وقت زیاد در یادگیری مطالب، نتوانند آن را در روز امتحان بیان کنند یا روی کاغذ بیاورند؛ علاوه بر این موضوع، شما به عنوان یک دانش‌آموز کنکوری باید توجه داشته باشید که نحوه مطالعه و میزان آمادگی شما در دروس مختلف، می‌تواند بر کیفیت و مقدار مطالعه شما برای کنکور نیز تاثیر گذارد؛ پس موفقیت در امتحانات مهم است و شما به عنوان یک دانش‌آموز کنکوری، باید به این موضوع نیز توجه داشته باشید.

با انجام اقداماتی که در زیر به آنها اشاره شده است، می‌توانید امتحانات را با موفقیت پشت سر بگذارید:

برای مجموع امتحاناتتان برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشید

کارشناسان بارها به تهیه جدول زمان‌بندی برای ایام امتحانات تاکید کرده اند، اما برخی از دانش آموزان این مساله را جدی نمی‌گیرند و سعی می‌کنند تا بدون در نظر گرفتن موضوعات مرتبط با امتحان، صرفاً مدتی را در ایام امتحانات به مطالعه اختصاص دهند و به این ترتیب از تلاش خود نتیجه‌ای را که باید بگیرند، نمی‌گیرند. علاوه بر نبود برنامه ریزی در میان این گروه، گروهی از دانش آموزان نیز به دلیل یک برنامه‌ریزی غلط، که همخوانی چندانی با درس و نوع مطالعه آن، میزان سختی و آسانی آن درس و شرایط دانش آموز در آن درس ندارد، برنامه‌ریزی دقیقی انجام نمی‌دهند و نمی‌توانند در امتحانات خود نمره خوبی بگیرند.

 گرچه برنامه‌ریزی در مطالعه دروس، چه برای کنکور، چه برای امتحانات و حتی طول سال تحصیلی، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، اما برای یک دانش آموز کنکوری، این اهمیت بسیار بیشتر است؛ زیرا شما باید در یک زمان برای دو موضوع، یعنی امتحانات و کنکور، برنامه‌ریزی کنید تا از زحمت و تلاش خود نتیجه‌ای عالی به دست آورید. در برنامه‌ریزی برای درس خواندن در ایام امتحانات برای یک داوطلب، نکاتی مانند فاصله زمانی بین امتحانات، میزان سختی دروس امتحانی، میزان اهمیت آن درس در معدل و کنکور داوطلب، مدت زمانی که برای گرفتن یک نتیجه خوب صرف آن درس می‌شود و میزان توانایی داوطلب در آن درس باید در نظر گرفته شده و رعایت شود.

علاوه بر نکات بالا، شما دانش‌آموزان عزیز که داوطلب کنکور نیز هستید، باید به دلیل حجم مطالعه بالا و فشاری که به دلیل نزدیک شدن به زمان برگزاری آزمون سراسری و مطالعه دروس مختلف متحمل می‌شوید، زمان استراحت کافی و مرور مطالب را نیز برای گرفتن نتیجه بهتر در امتحان در برنامه خود در نظر بگیرید. این دو مورد در برنامه ریزی از اهمیت خاصی برخوردار است. استراحت در فواصل معین، باعث می‌شود تا یادگیری شما پس از یک استراحت کوتاه، دوباره بالا رود و مطالب برای مدت زمان بیشتری در ذهنتان بماند. مرور مطالب نیز باعث می‌شود تا مغز شما در مراحل بعدی، نکاتی را که فراموش کرده یا به طور ناقص فراگرفته است، کامل کند.

به دلیل اینکه نحوه مطالعه در موفقیت برنامه ریزی شما اهمیت بسزایی دارد، توضیحات کامل‌تری در این مورد ارایه می‌دهیم. قبل از هر چیز، توجه شما را به این نکته جلب می‌کنیم که روش درست مطالعه برای امتحانات، دارای سه مرحله اساسی است: در مرحله اول، به صورت عمیق به مطالعه مطالب بپردازید و مفهوم و موضوعات عنوان شده را درک کنید. در این مرحله، درس‌ها به دو دسته کلی تقسیم می شوند:

الف) دروس حافظه محور، مثل ادبیات و مطالعات اجتماعی.

ب) دروس استدلالی، مثل ریاضی، فیزیک و مانند آن.

برای یادگیری دروس حافظه محور، باید تلاش کنید تا با از بر گفتن و پرسیدن از خود، مطالب را وارد ذهنتان کنید، اما برای یادگیری دروس استدلالی، مثل ریاضی، باید با حل تمرین و مساله، از یادگیری خود مطمین شوید.

در مرحله بعدی باید به مرور مطالب مطالعه شده بپردازید. انجام این کار برای اطمینان از ورود مطالب به مغزتان و آمادگی ذهنی برای پاسخگویی به سؤالات مربوط به آن درس است. اولین مرحله مرور باید در پایان هر فصل یا درس انجام شود؛ یعنی وقتی مطالعه یک درس یا بخش تمام شد، قبل از آنکه به سراغ مبحث بعدی بروید، خیلی سریع به مرور مجدد آنها بپردازید و از سازمان‌دهی مطالب در ذهن خود و عدم تداخل آنها با یکدیگر اطمینان پیدا کنید. مرحله بعدی مرور، شامل کل کتاب درسی می‌شود. این مرحله از مرور، ممکن است که یک یا چند بار تکرار شود و حتی تا چند ساعت قبل از امتحان نیز ادامه پیدا کند. در مرحله آخر نیز می‌توانید به سراغ سؤالات امتحانی سال‌های قبل بروید و با مطالعه و پاسخگویی به آنها خود را محک بزنید. در این مرحله اگر اشکالاتی داشتید یا قادر به پاسخگویی به برخی از سؤالات نبودید، دوباره به مبحث مورد نظر برگردید و آن مبحث را مجدداً مطالعه و رفع اشکال کنید.

علاوه بر مدیریت زمان و برنامه‌ریزی در طول مدت زمان آمادگی برای امتحانات، شما دانش‌آموزان عزیز باید در مدت برگزاری امتحان نیز زمان خود را بررسی کنید؛ یعنی با یک برنامه‌ریزی مناسب، با توجه به نمره هر سؤال و مدت زمان کلی امتحان، وقتی را که باید برای پاسخگویی به آن سؤال اختصاص دهید، مشخص کنید. اگر پاسخ قسمتی از سؤال‌ها را نمی‌دانید یا فراموش کرده‌اید، وقت خودتان را هدر ندهید، بلکه به سراغ سؤال‌های دیگر بروید. به هرحال پاسخ به قسمت اول همه سؤالات، بهتر از پاسخ کامل به یک یا دو سؤال است؛ سپس، در صورتی که وقت اضافه داشتید، می‌توانید با خاطری آسوده‌تر برگردید و به قسمت‌های دشوار بیشتر فکر کنید.

در برنامه ریزی برای امتحان، حتماً به این نکات توجه داشته باشید:

1-    با پدر و مادرتان یا دیگر افراد مطلع، در مورد برنامه امتحانی خود صحبت کنید و برنامه خودتان را با آنها در میان بگذارید تا با مشورت و همفکری آنان برنامه خوبی بریزید.

2-    برنامه امتحانی شما ممکن است به گونه‌ای باشد که در آن، برای برخی از دروس، فرصت (تعطیلی) کمتر و برای برخی دیگر، فرصت بیشتری اختصاص داده شده باشد؛ بنابراین، سعی کنید که روزهای اضافی موجود در برنامه امتحانی را به مطالعه دروسی که در آنها مشکل دارید، بپردازید.

3-    سعی کنید که در صورت عدم پیوستگی بین مطالب نیمسال اول و دوم و نداشتن وقت کافی برای همه مطالب، ابتدا به مطالعه مطالب نیمسال دوم بپردازید.

4-    از میان بخش‌ها و فصل‌های مختلف در برنامه‌ریزی خود، قسمت‌هایی را که نمره بیشتری را به خود اختصاص می‌دهند، از نظر مطالعه در اولویت قرار دهید.

5-    در هنگام مطالعه، زیر جاهای مهم را خط بکشید و فرمول‌های اصلی را به همراه یک نمونه تمرین خلاصه حل شده، برای خودتان یادداشت کنید تا در مطالعه بعدی، وقت کمتری از شما گرفته شود.

6-      نمونه سؤالات امتحانی سال‌های قبل را تهیه کنید و به بررسی آنها بپردازید تا با نحوه و سبک طرح سؤالات آشنا شوید.

7-    دانش‌آموزان زیادی هستند که مطالب درسی را به خوبی یاد می‌گیرند، اما چون آنها را مرور نمی‌کنند، نمره خوبی کسب نمی‌کنند؛ پس مرور کردن تمام مطالبی که قبلاً مطالعه کرده‌اید، از اهمیت خاصی برخوردار است. به خاطر داشته باشید که هر انسانی به طور معمول چهل تا پنجاه درصد آنچه را که یاد می‌گیرد، بعد از بیست و چهار ساعت فراموش می‌کند؛ به همین دلیل، تنها مرور کردن است که می‌تواند از این موضوع جلوگیری می‌کند.

8-    ابتدا یک نگاه کلی به برگه سؤالات بیندازید و زمان اختصاص داده شده برای پاسخگویی به آن سؤالات آرا در نظر بگیرید. برای رعایت مدیریت زمان در جلسه آزمون، هر 15 دقیقه، نگاهی به ساعت خود بیندازید تا از نظر زمانی دچار مشکل نشوید؛ بنابراین، سرعت پاسخگویی خود را با وقت آزمون تنظیم کنید.

9-    ده تا پانزده دقیقه پایانی وقت هر امتحان را به بررسی و بازبینی پاسخ‌های خود بپردازید و سؤالات ناقص را کامل کنید. پرهیز از انجام چنین کاری موجب پشیمانی خواهد شد.

استراحت در زمان امتحانات را فراموش نکنید

در برنامه‌ریزی برای درس خواندن در روزهای امتحان، باید فاصله‌های زمانی خاصی برای استراحت کردن در زمان مطالعه در نظر گرفته شود؛ البته بهتر است که فاصله این استراحت‌ها بر اساس سختی یا آسانی مطلب مورد مطالعه تنظیم شود، اما نکته مهم این است که استراحت کردن نباید با فعالیت‌های پر سر و صدا همراه باشد؛ مثلاً تماشای تلویزیون یا گوش دادن به موسیقی با صدای بلند، به جای آرامش، باعث حواس پرتی شما می‌شوند. استراحت‌هایی که در زمان مطالعه در نظر گرفته می‌شوند باید هم برای ذهن و هم برای جسم شما مؤثر باشند. استراحت صحیح باعث می‌شود که تمرکز شما از دست نرود و در ضمن، خستگی، خود به عاملی برای تشدید اضطرابتان تبدیل نشود.

 برای اینکه از مطالعه و استراحت خود بهتر بهره ببرید:

1-    در فواصل آمادگی برای یک درس، به خصوص دروس و مطالب سخت، حتماً استراحت‌های کوتاهی داشته باشید.

2-    بهتر است که ساعات ثابتی را در طول روز به مطالعه و استراحت اختصاص دهید؛ مثلاً ساعت 7 تا 9 را به مطالعه و از ساعت 9 تا 9 و پانزده دقیقه را به استراحت اختصاص دهید. به خاطر داشته باشید که این ساعات، محدوده زمانی مطالعه شما را نشان می‌دهد و باعث می‌شود تا مغز شما برای یادگیری بهتر، به این برنامه عادت کند.

3-    هیچ گاه به دلیل کمبود وقت، به صورت پیوسته درس نخوانید و زمان استراحت خود را به طور کلی حذف نکنید یا آن را کاهش ندهید؛ زیرا در عمل، یادگیری پس از خستگی مغز، بی‌فایده خواهد بود.

خواب خود را تنظیم کنید

 یکی از مسایل مهمی که شما عزیزان، چه در زمان مطالعه برای کنکور و چه در روزهای امتحان، باید به خاطر داشته باشید، این است که ساعات خواب و بیداری خود را تنظیم کرده و خواب کافی داشته باشید. محققان معتقدند که هفت ساعت خواب کامل، برای فعالیت مناسب بدن امری حیاتی است. داشتن خواب کافی، علاوه بر یادگیری بهتر، یکی از مهم ترین عوامل در کنترل اضطراب قبل از امتحان است.

به خاطر داشته باشید:

1-    بهترین زمان برای خواب، در فاصله ساعات بین یازده شب تا پنج صبح است؛ زیرا بعد از ساعت یازده و به خصوص دوازده شب، یادگیری به پایین‌ترین حد خود می‌رسد.

2-    اگر به یک برنامه خواب و بیداری خاصی عادت دارید که با پیشنهاد ما مغایر است، فعلاً آن را بر هم نزنید؛ زیرا باعث آشفتگی اوضاع جسمی و روحی شما و کاهش یادگیری‌تان می‌شود.

تغذیه سالم داشته باشید

یکی از بهترین عوامل یادگیری، تغذیه سالم است. تغذیه سالم، علاوه بر سلامتی افزایش جسم و روح شما، می‌تواند تاثیر مستقیمی بر نحوه یادگیری و میزان ماندگاری مطالعه شما داشته باشد. غذاهای مملو از ویتامین و پروتیین، همیشه بهترین نوع تغذیه برای انسان است. مصرف میوه و سبزیجات تازه، ذهن را فعال نگه می‌دارد و همین مساله باعث یادگیری بهتر و کاهش اضطراب می‌شود؛ در ضمن، بهتر است که دور قهوه، چای و نوشابه های گازدار را هم خط بکشید. کافیین موجود در این نوشیدنی‌ها شما را بیدار نگه می‌دارد، ولی قدرت به خاطر آوردن مطالب را از شما می‌گیرد.

تغذیه در ایام امتحانات:

1-    از پرخوری بپرهیزید. بعضی از دانش آموزان، هنگام امتحانات، به دلیل استرس و اضطراب ناشی از امتحان، پرخوری می‌کنند. پرخوری باعث سنگین شدن انسان و عدم مطالعه دقیق و عدم یادگیری کامل از سوی وی می‌شود.

2-    سعی کنید که از میان وعده‌های سبک و کم حجم، برای رفع گرسنگی و تقویت خود استفاده کنید.

 تمرکز فکری عامل موفقیت بیشتر

 یکی از مهم‌ترین عوامل یادگیری و نتیجه‌گیری از مطالعه، تمرکز است. تمرکز باعث می‌شود تا شما در مدت زمان کم، مطالب بیشتری را یاد بگیرید و برای مدت بیشتری، دانسته‌هایتان را در ذهن نگهدارید. در هنگام مطالعه، سعی کنید که تمام عوامل حواس پرتی را از خود دور کنید و نسبت به اتفاقات اطراف خود بی‌توجه باشید.

تمرکز در جلسه امتحان نیز، یکی از عوامل مهم نتیجه گیری بهتر از تلاشتان است. قبل از اینکه پاسخگویی به سؤالات را شروع کنید، کارهایی را که انجام آنها از شما خواسته شده است به صورت دقیق مرور کنید و پشت و روی هر صفحه را به دقت بررسی کنید. قبل از پاسخگویی به هر سؤال، آن را دو بار یا بیشتر بخوانید تا مطمین شوید که محتوای آن را به خوبی متوجه شده‌اید. دستورالعمل‌ها را دقیق و جزء به جزء بخوانید و از نوشتن اطلاعات اضافه و نامربوط خودداری کنید؛ زیرا نمره هر سؤال، تنها به اطلاعاتی تعلق می‌گیرد که مورد نظر طراح یا طراحان سؤالات بوده است.

برای تمرکز بیشتر، این مطالب را به خاطر بسپارید:

1-    از ارتباط تلفنی دوری کنید؛ زیرا یک مکالمه کوتاه، ممکن است تا چندین ساعت ذهن شما را مشغول کند.

2-    عواملی را که باعث حواس پرتی شما می‌شود، یادداشت کرده و سپس در زمان استراحت به آنها بپردازید.

3-    اشکالات درسی خود را یادداشت کنید و در زمان باقی مانده تا امتحان، آن اشکالات را از دوستان و همکلاسی‌های قوی، اعضای خانواده و در صورت دسترسی به دبیران، از آنان بپرسید.

4-    سعی کنید که در محیطی آرام و به دور از سر و صدا مطالعه کنید.

5-    قبل از شروع به مطالعه، همه ملزومات، مانند جزوه، مداد و ... را آماده کنید.

6-     اگر در جلسه امتحان به سؤالی برخوردید که هیچ اطلاعاتی راجع به آن ندارید، برای جلوگیری از حواس پرتی و پاسخگویی به سؤالات بعدی، بدون نگرانی به آهستگی نفسی عمیق بکشید و باز هم آن را بخوانید. اگر آرام باشید و با ذهنی شفاف راجع به آن پرسش فکر کنید، این احتمال وجود دارد که چیزهایی در مورد آن پرسش به ذهنتان برسند یا لااقل بخشی از آن را جواب بدهید. اگر هیچ اطلاعاتی راجع به آن سؤال ندارید، اجازه ندهید که عملکردتان و سایر سؤالاتی که پاسخ آنها را می‌دانید، تحت تاثیر این سؤال قرار بگیرند.

7-    اگر در امتحانی موفق نشدید، نگران نباشید؛ چون این موضوع به شدت باعث حواس پرتی شما خواهد شد. نمره کم شما، هیچ ربطی به امتحانات بعدی شما ندارد؛ بنابراین، خودتان را نبازید و به خود قول دهید که با به دست آوردن نمرات خوب در امتحانات دیگر، نمره کمتان را جبران خواهید کرد.

مثبت اندیش باشید

 افکار و انرژی منفی، نه تنها در درس خواندن، بلکه در تمام مراحل زندگی، از عوامل بسیار مهم عدم پیشرفت و موفق نشدن افراد است. در حال حاضر، بسیاری از داوطلبان کنکور در وضعیتی مشابه شما به سر می‌برند؛ پس به مسایلی که ممکن است باعث ایجاد اشکال در مطالعه شما شود، نپردازید. با دیدی مثبت به تمام مسایل نگاه کنید و ایمان داشته باشید که خدای بزرگ، همه عوامل را در راستای سعادت و موفقیت شما قرار داده است.

برای اینکه افکار منفی را از خود دور کنید:

1-     وقت خود را با افرادی بگذرانید که به شما روحیه یا در واقع به شما انرژی مثبت می‌دهند.

2-    هر وقت فکری منفی به سراغ شما آمد، فوراً همان فکر را به شکل مثبت تغییر دهید و با صدای بلند برای خود تکرار کنید؛ مثلاً ممکن است فکرکنید: «همه بچه‌ها یک دور کامل درس را خوانده‌اند و به آن مسلط هستند، اما من هنوز با کتاب سر و کله می‌زنم.» اگر چنین فکری به سراغتان آمد، بلافاصله با صدایی رسا بگویید: «من قبلاً نیز چنین امتحان‌هایی داده‌ و اکثر مواقع هم از آن امتحانات، نمره خوبی گرفته‌ام.»

3-    افکار مثبت و انرژی دهنده خود را در قسمت‌های مختلف خانه و در محل دید خود بنویسید یا هنگام خواب به آنها فکر کنید.

 در پایان این بحث، باید اشاره کنیم تا به خاطر داشته باشید شما قبل از اینکه یک دانش‌آموز باشید، یک داوطلب کنکور هستید که خود را برای شرکت در این آزمون مهم آماده می‌کنید؛ پس نباید اجازه ندهید تا افکار منفی یا عملکرد ضعیفتان در امتحانات، باعث درگیری فکری شما و عدم نتیجه‌گیری خوب از تلاش چند ماهه‌تان شود. بارها دیده شده است دانش‌آموزانی که به خوبی برای کنکور مطالعه کرده‌اند، به خاطر اضطراب از آوردن نمره کم در یک یا چند امتحان، به کلی خود را باخته و حتی بیمار شده و به راحتی وقت باقی مانده تا کنکور را، که از نظر برنامه کنکوری بسیار مهم است، از دست داده‌اند. شما داوطلب عزیز حتماً به این نکته توجه داشته باشید که در صورت کسب نمره بسیار بد نیز، در تابستان وقتی برای جبران امتحانات هست، اما کنکور امسال است که دیگر تکرار نمی‌شود!

علاوه بر موضوع بالا، نکته مهم دیگر این است که اگر شما دانش‌آموز عزیز، برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشید و وقت خود را به خوبی مدیریت کنید، می‌توانید افزون بر نتیجه‌گیری عالی از امتحانات، این فرصت را غنیمت بدانید و گام مثبتی به طرف کنکور نیز بردارید؛ به این ترتیب می‌‌توانید با یک تیر، دو نشان بزنید. 

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۱۹ ارديبهشت ۹۸ ، ۰۵:۵۰
  • sanjesh kalaleh

حالا نوبت جمع‌بندی و نتیجه‌گیری است

sanjesh kalaleh | پنجشنبه, ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۰۵:۴۶ ق.ظ

حتماً تا حالا دقت کرده و متوجه شده‌اید که در ماه‌های نزدیک به زمان برگزاری آزمون سراسری، ممکن است که افت مختصری در ساعات مطالعه شما یا سایر داوطلبان به وجود آمده باشد. شاید این موضوع، شما را نگران کند، اما باید بدانید که این وضعیت تا حد زیادی طبیعی است و می‌تواند ناشی از خستگی باشد. مهم این است که ناامید نشوید و با قوت و انرژی ادامه دهید و به جبران و حصول نتیجه امیدوار باشید. بدین منظور، چند پیشنهاد و توصیه داریم که داوطلبان می‌توانند، با توجه به شرایط خود و پیشرفتشان در مطالعه دروس و نحوه مطالعه، از آن استفاده کنند.

1ـ توجه داشته باشید که نهایتاً تا آخر اردیبهشت ماه فرصت دارید مباحث جدید دروس را مطالعه کنید. به همین منظور، مطالعه و یادگیری مبحث جدید بعد از اردیبهشت ماه توصیه نمی‌شود؛ چرا که پس از این، شما فرصت اینکه روند مطالعاتی یک مبحث را تا انتها سپری کنید، نخواهید داشت؛ بنابراین، دروس خود را با دقت بررسی کنید و در صورتی که نیاز می‌بینید، مبحث جدیدی را که تا آن زمان به خوبی مطالعه نکرده‌اید، در همین اردیبهشت ماه مطالعه کنید.

اردیبهشت ماه، زمانی است که شما می‌توانید مباحثی را که در ماه‌های گذشته مطالعه کرده‌اید، ولی در بعضی قسمت‌های آن ضعف دارید، بار دیگر مطالعه کنید و روند مطالعاتی آن را تکمیل کنید.

2ـ برای جلوگیری از کاهش احتمالی ساعات مطالعه، همانند ماه‌های قبل که قصد شروع به مطالعه را داشتید، توصیه می‌کنیم که مدت زمان مطالعه خود را در نظر داشته باشید و سعی کنید که هر روز، بهتر از روز قبلِ خودتان باشید.

 توجه داشته باشید که در این مدت، فقط بر اساس وضعیت مطالعات قبلی و میزان پیشرفت خودتان، برنامه‌ریزی و اقدام کنید و به هیچ وجه خودتان را با دیگران مقایسه نکنید. هر شخص در مسیر آمادگی برای شرکت در آزمون سراسری، وضعیت منحصر به خودش را دارد؛ بنابراین، لزومی به مقایسه خود با دیگران نیست و انجام این کار، نه تنها کمکی به حل مشکل احتمالی شما نمی‌کند، بلکه موجب استرس شما در این ایام سرنوشت‌ساز نیز خواهد شد.

3ـ اگر تا به حال، مطالعه دروس و منابع آزمون سراسری را مطابق برنامه انجام داده و خلاصه درس هم تهیه کرده‌اید، سعی کنید که در فرصت باقی‌مانده، از این خلاصه‌ها استفاده کنید، و چنانچه تا به حال موفق به اتمام مطالعه خود نشده‌اید، سعی کنید تا پایان اردیبهشت ماه انجام این کار به اتمام برسد و زمان باقی مانده را به مطالعه و مرور یادداشت‌برداری‌ها و خلاصه‌ها بپردازید. در زمان باقی مانده تا کنکور، بهترین منبعی که می‌توانید برای مرور مباحث مختلف از هر درسی استفاده کنید، همین خلاصه‌ها و یادداشت‌هایی هستند که در حین مطالعه تمام دروس در طول سال تحصیلی تهیه کرده‌اید.

4ـ دروس عمومی را هم در کنار دروس اختصاصی مطالعه کنید و بر اساس میزان تاثیر و اهمیت آن در آزمون سراسری، وقت صرف کنید. سعی کنید که دروس عمومی را هم جدی بگیرید و از اهمیت مطالعه این دروس در زمان باقی‌مانده تا آزمون سراسری غافل نشوید.

علاوه بر مطالعه روزانه دروس عمومی، حتماً اقدام به تست زدن در شرایطی مشابه آزمون سراسری بکنید. این آزمون‌ها، سرعت عمل شما را افزایش می‌دهد و باعث افزایش دقت شما در مواجهه با تست‌های اصلی دروس عمومی در آزمون سراسری می‌شود؛ از سوی دیگر، در آزمون‌های آزمایشی یا شبیه‌سازی شده، چنانچه در مبحث خاصی یا هر موضوع دیگری در چند آزمون احساس ضعف کردید، سریعاً می‌توانید اقدام به رفع مشکل خودتان در آن مبحث خاص کنید.

در آزمون‌های شبیه‌سازی شده، به ویژه برای دروس اختصاصی، از جمله دروس ریاضی و فیزیک، که بیشتر جنبه حل کردنی دارند، بهتر است که تعداد سؤالات و همچنین میزان زمانی را که برای پاسخ دهی به سؤالات اختصاص می‌دهید، مطابق با آزمون سراسری باشد. همچنین توصیه می‌شود که این آزمون‌ها، جامع باشد و تمام مباحث یک درس مشخص را شامل شود. بعد از پاسخ دهی به سؤالات و در حین تحلیل پاسخ‌ها، ممکن است که چندین سؤال را پاسخ نداده یا اشتباه پاسخ داده باشید؛ در این صورت، می‌توانید به کتاب‌ها و خلاصه‌های خودتان رجوع کرده و نکات مورد نظر را بار دیگر مرور کنید.

منظور ما از آزمون‌های شبیه‌سازی شده این است که در این آزمون‌ها شما باید خود را سر جلسه آزمون سراسری تصور کنید و با لباس رسمی به سؤالات این آزمون پاسخ دهید. همچنین بهتر است که بعد از برگزاری آزمون، با دقت بسیار، پاسخ‌های خود را بررسی کنید و به بررسی ضعف‌های خود در آزمونی که گذرانده‌اید، بپردازید.

برای تست‌زنی تاکید می‌شود که در این زمان باقی‌مانده، سراغ تست‌های تالیفی و غیر استاندارد نروید، بلکه از تست‌های استاندارد و اصلی استفاده کنید؛ در این خصوص، تست‌های ده سال اخیر آزمون سراسری می‌تواند منبع قابل اطمینانی برای استفاده و تمرین شما باشد.

5 ـ گاهی بعضی از داوطلبان، دچار این ترس یا استرس می‌شوند که مبادا فلان مبحث از فلان درس را از یاد برده باشند. این نگرانی و این نوع تفکر، به خاطر نزدیکی به زمان برگزاری آزمون سراسری، در ذهن اکثر قریب به اتفاق داوطلبان وجود دارد و موجب می‌شود که از کارایی‌شان کاسته شده و به استرس آنان اضافه کند. این حس باعث می‌شود که داوطلب، دچار وسواس در مطالعه شود و تمام مباحث را مجدداً مطالعه کند. توجه داشته باشید که انجام این کار، فقط وقت شما را به شدت خواهد گرفت. مطمین باشید که اگر در این زمان باقی‌مانده با دقت و با برنامه اصولی، مطالعه و جمع‌بندی کنید، با آمادگی کامل، در آزمون سراسری حاضر خواهید شد.

6 ـ در کنار برنامه‌ریزی، مطالعه و تست‌زنی، به نحوه خواب و غذای خود نیز توجه خاص داشته باشید.

روند خواب و تغذیه خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که بهترین نتیجه ممکن را برای موفقیت در آزمون سراسری بگیرید؛ البته میزان خواب هر فرد، با توجه به شرایط جسمی و فیزیولوژیکی آن فرد، متفاوت با دیگران است و در اینجا پیشنهاد یکسانی برای همه افراد نمی‌توان ارایه داد؛ لذا، بهتر است که از هم اکنون، زمان خواب و بیداری خودتان را به گونه‌ای تنظیم کنید که بالاترین میزان کارایی را در این آزمون مهم داشته و در سر جلسه آزمون سراسری هم مشکل خاصی از این بابت نداشته باشید.

7ـ شرکت در آزمون‌های آزمایشی و جامع در فرصت باقی‌مانده، به شما این امکان را می‌دهد که خودتان را از نظر علمی به طور جدی محک بزنید. شایسته است که در انتخاب این آزمون‌ها دقت داشته باشید و بررسی کنید که در آنها از سؤالات با کیفیت استفاده شده باشد و سعی کنید که فرصت حضور در این آزمون‌ها را از دست ندهید. شرکت در آزمون‌های آزمایشی،علاوه بر تمرین و ارزیابی میزان آمادگی، باید با هدف رفع اشکال و ضعف‌هایتان در مبحث و موضوعات خاص نیز دنبال شود؛ به عنوان نمونه، چنانچهدر طول سال تحصیلی و در حین تست‌زنی در منزل یا در آزمون‌های آزمایشی، قادر به پاسخگویی به بعضی از تست‌ها نبوده‌اید، اکنون و در این زمان باقی‌مانده، سعی کنید که ضمن مرور آن مباحث، نسبت به رفع اشکال و پاسخگویی مجدد به آن تست‌ها نیز اقدام کنید.ش 


  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۱۹ ارديبهشت ۹۸ ، ۰۵:۴۶
  • sanjesh kalaleh

اردیبهشت؛ زمانی برای درس خواندن

sanjesh kalaleh | پنجشنبه, ۵ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۱۲:۳۴ ب.ظ
هر چه به زمان برگزاری آزمون سراسری نزدیک­تر می‌شویم، برنامه­ای که شما عزیزان باید برای آمادگی در این آزمون داشته باشید ظریف­تر می­شود. در این برنامه، اردیبهشت برای شما داوطلبان گرامی، چه دانش‌آموز باشید و چه داوطلب پشت کنکوری، از اهمیت خاص و ویژه­ای برخوردار است.
برای آن دسته از دانش‌آموزانی هم که در زمان آمادگی برای آزمون سراسری برنامه خوبی نداشته‌اند و تا الان از نتیجه خود راضی نیستند این ایام و زمان برگزاری امتحانات پایان ترم می‌تواند یک فرصت باشد؛ زیرا شما و دیگر دانش‌آموزان، پس از امتحانات، بیشتر از دو ماه فرصت دارید تا برای کنکور آماده شوید. حتماً با تعجب می‌گویید: «دو ماه؟! حتماً اشتباه شده است؛ زیرا کنکور اواسط تیر برگزار می‌شود و ما، پس از اردیبهشت، فقط قدری بیشتر از یک ماه فرصت داریم». این موضوع از نظر زمانی درست است، اما به خاطر داشته باشید که شما در ماه بعد دیگر به مدرسه نمی‌روید و وقت بیشتری، در مقایسه با زمانی که برای مدرسه از دست می‌دادید، در اختیار دارید؛ پس برای دانش‌آموزان کنکوری، این یک ماه و اندی، می‌تواند برابر دو ماه کارایی داشته باشد.
     نتایج و تجربههای زیادی از داوطلبان سالهای قبل، نشان داده است که تغییرات بسیاری میتواند در این مدت رخ دهد و علت آن هم، امکان توقف بسیاری از داوطلبان است که به دلایل مختلف، درس خواندن را کنار میگذارند و به دیگران این فرصت را میدهند تا از آنان سبقت بگیرند. جالب است که تعداد اینگونه داوطلبان، اصلاً کم نیست؛ یعنی اگر شما به تلاش خود مانند قبل ادامه دهید، به طور قطع از آنان سبقت خواهید گرفت، و این از ویژگیهای لحظات پایانی هر مسابقه است؛ فقط کافی است مانند دوندهای که در لحظات پایانی مسابقه، تمام توان و تلاش خود را به کار میگیرد، شما هم در این مدت با تمام توان و انرژی حرکت کنید؛ بدین ترتیب، خواهید دید که نتایج درخشانی در انتظار شماست. تصور کنید که در یک مسابقه 100 کیلومتری در حال دویدن هستید؛ حالا به کیلومتر 80 رسیدهاید و حدود 20 کیلومتر، هنوز باقی مانده است؛ حتی اگر در آن زمان، شما بین نفرات میانی هم قرار داشته باشید، باز هم به دلیل آنکه زمان زیادی در اختیار شماست، میتوانید به موفقیت دست یابید؛ پس زمان کلی برای رسیدن به آنچه میخواهید، وجود دارد؛ فقط کافی است بدانید که 20 درصد مسیر هنوز باقی مانده است.
    با توجه به اینکه در این مقاله بیشتر سعی داریم درباره دانش‌آموزان کنکوری و برنامه آنان صحبت کنیم، لازم است اشاره ای کوتاه به این موضوع داشته باشیم که داوطلبان پشت کنکوری می‌توانند، طبق برنامه‌ای که از قبل داشته‌اند، اردیبهشت و خرداد را به مرور کلی و تست‌زنی بپردازند؛ در واقع آنان در ماه‌های باقی مانده با مسایل دانش‌آموزان کنکوری مواجه نیستند و می‌توانند بدون دغدغه امتحانات پایان ترم، فقط در راستای برنامه کنکور مطالعه کنند. مشکلی که ممکن است در هنگام امتحانات برای دانش‌آموزان کنکوری پیش بیاید این است که مطالعه برای کنکور، با مطالعه برای امتحانات تشریحی فرق می‌کند و این دوگانگی در خواندن دروس، ممکن است که به نظر برخی از دانش‌آموزان عزیز باعث اتلاف وقت آنان شود. گرچه تفاوت‌هایی بین مطالعه تستی و تشریحی وجود دارد و حتی ممکن است که شما عزیزان هنگام مطالعه تشریحی، احساس کنید که بسیاری از مطالب برایتان ناآشناست، اما نگران نباشید؛ زیرا همین مطالعه مجدد، باعث یادآوری بسیاری از مطالب خواهد شد؛ به علاوه، اگر میخواهید واقعاً از میزان مطالب موجود در ذهنتان مطمین شوید، کافی است تعدادی تست بزنید؛ آنوقت خواهید دید که با دیدن گزینهها و ... بسیاری از مطالب در ذهنتان تداعی میشود.
     اگر شما جزو آن دسته از داوطلبانی هستید که خلاصه‌های خوب و کاملی از دروستان دارید، می‌توانید از این خلاصه‌ها برای امتحانات دروس مورد نظر خود استفاده کنید؛ با انجام این کار، با یک تیر، دو نشان می‌زنید؛ هم برای امتحانات آماده می‌شوید و هم مطالب کنکور خود را مرور می‌کنید. نکته‌ای که به صورت بسیار محرمانه و در گوشی باید اشاره کنیم، این است که اگر وقت شما برای مطالعه کامل امتحاناتتان کافی نیست، کنکور را در اولویت قرار دهید؛ زیرا اگر به طور ناخواسته و اتفاقی، در یک یا چند ماده درسی، نمره آزمونتان کمتر از نمره قبولی شد، ماه شهریور برای جبران امتحانات وجود دارد، اما برای کنکور (که سالی یک بار برگزار می‌شود) دیگر زمانی برای جبران نیست!
در آمادگی برای امتحانات پایان سال و نیز آزمون سراسری، حتماً به نکات زیر توجه داشته باشید:
 1- مجموعهای از پرسشهای امتحانات سالهای قبل را تهیه کنید. این موضوع به شما کمک می‌کند تا در وقت کمتری، مطالب مهم را در یک درس جمع آوری و مطالعه کنید.
2- دقت داشته باشید که در حین درس خواندن برای امتحان نیز میتوانید فعالیتهایی نظیر خلاصه‌نویسی درس موردنظر را ادامه دهید. هنگام مطالعه، انجام این فعالیتها را قطع نکنید. انجام این فعالیتها به شادابسازی مطالعه شما نیز کمک میکنند؛ به علاوه، باعث می‌شود تا اگر برخی از مطالب یک درس جا مانده باشد، شما آن را به خلاصه‌های خود، که بلافاصله پس از امتحانات باید برای آخرین بار مرور کنید، اضافه نمایید.
3-  هنگام برنامهریزی برای امتحانات، به مباحثی که اخیراً تدریس شده است، بیشتر اهمیت داده و در مقایسه با سایر مباحث، مطالعه آنها را در اولویت قرار دهید؛ چرا که این مطالب، کمتر دوره شده و مورد آزمون و امتحان قرار گرفتهاند و ممکن است که تسلط شما بر آنها کامل و کافی نباشد؛ به همین دلیل و برای اینکه مطالعه چنین مباحثی در روزهای امتحان، باعث اضطراب و نگرانی نشود، بهتر است که در اولویت مطالعه و تمرین و تکرار قرار گیرند.
4- از قبل هیچ تصوّری نسبت به این دوره از امتحانات‌ در ذهن خود تعریف نکنید. تصورات قبلی که برای خودتان میسازید، باعث خواهند شد که تمرکز واقعی شما از بین رفته و پیشداوری شما حوزه فعالیتتان را محدود کند.
5- قدر روزهای فاصله افتاده بین امتحانات را بدانید و از لحظه لحظههای آن استفاده کنید. یک استراحت کوتاه (یکی دو ساعته) پس از هر آزمون، کافی است تا از فضای آزمون قبلی خارج شوید و کار آمادهسازی برای آزمون بعدی را آغاز کنید، و یا اینکه اگر تخمین می‌زنید که وقت بیشتری داشته باشید، بیش از اینکه آن را صرف امتحان بعدی نمایید، به انجام کارهایی اختصاص دهید که باعث آمادگی بیشتر شما در کنکور می‌شود؛ مثلاً می‌توانید تست‌های همان درس را زده و با حل و مطالعه آنها هم خود را محک زده و هم اینکه برای امتحان، بیشتر آماده شوید.
6- با برنامهای منظم و دقیق پیش بروید تا امکان مطالعه بهتر برای امتحانات و کنکور فراهم شود. بدون برنامه، کم کم استرس و به همریختگی شما بیشتر میشود و برخی از دروس باعث نگرانی‌تان خواهند شد.
شما عزیزان برای نتیجه گیری بهتر در امتحانات و نیز کنکوری که پیشِ رو خواهید داشت، علاوه بر مطالبی که در بالا ذکر شد، بهتر است به این نکات هم توجه داشته باشید:
1– بهترین الگو برای تمرینهای تشریحی، پرسشهای امتحانات نهایی سالهای گذشته است. این پرسشها به شما کمک خواهند کرد تا آشنایی بهتر و بیشتری با ذهن طراحان و تنظیمکنندگان امتحانات نهایی پیدا کنید.
2- به سؤالات و امتحانات سالهای گذشته توجه کافی داشته باشید؛ چرا که سؤالات امسال نمیتواند تفاوت فاحشی با چند سال گذشته داشته باشد. مطالب کتابها محدود و مشخص است و شما با حل چند دوره امتحان نهایی برای هر درس، میتوانید به مفاهیم اصلی و کلیدی آنها مسلط شوید و اعتماد بهنفس پیدا کنید. مطالعه کلید سؤالات، که مصحح بر اساس آن به پاسخ داوطلبان نمره میدهد، میتواند نوشتار و پاسخگویی شما را بهتر و هدفمندتر کند؛ پس تمام پاسخها را به دقت مطالعه کنید.
3- در ابتدا باید سعی کنید که در کنار تمام جزوات پرحجم و مفید خود، به متن کتاب درسی، تمرینات و مثال‌های کتاب توجه کنید؛ حتی در عین سادگی، آنها را دوباره حل کنید و سپس به سراغ جزوات خود و تمرینات اضافه بروید. در پایان حتماً مطمین شوید که در کتاب درسی، مطلب، مبحث یا تمرین و مثالی از قلم نیفتاده باشد. فراموش نکنید که در امتحانات نهایی، شیوه تصحیح و کلید سؤالات، در نمره شما بسیار تاثیر میگذارد و ملاک تصحیحکنندگان و طراحان، متن و نوشتار کتاب است.
4- ساعت مطالعه خود را در اردیبهشت افزایش دهید تا بتوانید، علاوه بر انجام کارهای دبیران و مطالعه درس‌های جدید، به رفع ضعفها و دوره مطالب نیز بپردازید؛ اما لازم است که در انتهای هر هفته، استراحتی را نیز برای خود در نظر بگیرید تا در خرداد ماه، با همین انرژی و توان، مطالعه و تمرین و تکرار را ادامه دهید.
5- به خود آرامش بدهید و سعی کنید که منطقی باشید. حتی اگر فکر میکردید که در نخستین امتحان، نمره عالی کسب خواهید کرد، و پس از برگزاری امتحان، پیشبینی شما عملی نشد، خودتان را تحت فشار روانی قرار ندهید؛ زیرا این موضوع، باعث کاهش توان و انرژی شما خواهد شد و ممکن است که به خوبی از عهده امتحانات بعدی نیز برنیایید.
5 - فرصت مناسبی را به انجام تمرینهای اضافه اختصاص بدهید؛ البته یادتان باشد که این تمرینها حتماً تشریحی باشند؛ چون تمرینهای تشریحی، شما را برای روبرو شدن با آزمونهای پایان سال، بیشتر آماده میکند.
6- برخی از دانشآموزان سال یازدهم در طول سال تحصیلی برای تقویت بیشتر خود، از منابع تستی استفاده می‌کنند. اگرچه انجام این کار در جای خود مناسب است، ولی از حالا تا شروع دوره سال آخر، تست را کنار بگذارید. در حال حاضر، پرداختن به تست، تمرکز کاری شما را از بین خواهد برد. 
7- همیشه ذخیرهسازی باعث تقویت و استفاده بهینه از فرصتهاست. یکی از این ذخیرهها، خلاصهنویسیهایی است که هم در دوره امتحانات نهایی و هم در سال آینده موجب استفاده بهینه از وقت خواهند شد. با استفاده از فرصتهای خالی موجود در برنامهتان (مثل اوقات آزاد روزهای پنجشنبه و جمعه) خلاصهنویسیهای خود را کامل کنید، و اگر تاکنون خلاصهنویسی نکردهاید، تلاش کنید تا لااقل دروس تحلیلی و تمرینی خود را خلاصه‌نویسی کنید.
8- زحمات امروز شما، مقدمه بهرهبرداری از آنها در آینده است. اطمینان داشته باشید که تمام این تلاشها در آغاز سال آخر، یعنی درست بلافاصله پس از دوران امتحانات، مورد استفاده شما قرار میگیرند و آن زمان از این تلاشتان خرسند خواهید بود؛ پس زود خسته نشوید و همت بیشتری در مطالعه دروستان نشان دهید و مطمین باشید که موفق خواهید شد.
  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۰۵ ارديبهشت ۹۸ ، ۱۲:۳۴
  • sanjesh kalaleh

چگونه با حس خستگی و خواب آلودگی مفرط مبارزه کنیم؟

sanjesh kalaleh | پنجشنبه, ۵ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۱۲:۳۲ ب.ظ
چرا مدام چرت می‌زنم؟ چرا نمی‌توانم یک ساعت هم روی یک درس تمرکز کنم و سریع خوابم می‌گیرد؟ چرا شب‌ها زود خوابم می‌گیرد و صبح‌ها به زور از خواب بیدار می‌شوم؟ چرا مدام احساس کسالت و بی‌حوصلگی می‌کنم؟
هر چه به زمان برگزاری آزمون سراسری نزدیک‌تر می‌شویم، بیشتر شاهد این‌گونه گلایه‌ها از سوی داوطلبان هستیم؛ داوطلبانی که می‌گویند مدت زمان خوابشان بیشتر از گذشته شده است و غیر از کلاس درس، که به زور چشم‌هایشان را باز نگه می‌دارند، مابقی ساعات روز را یا خواب آلوده هستند و یا در خواب سیر می‌کنند و در واقع اصلاً دلشان نمی‌خواهد که از رختخواب بیرون بیایند و حال و حوصلۀ انجام هیچ کاری را نیز ندارند.
باید گفت که عامل  خواب آلودگی، می‌تواند مسایل مختلف فیزیولوژی مثل: کمبود ویتامین گروه ب یا د، عفونت، آلرژی، کم خونی، به هم ریختگی هورمونی، کم آبی بدن و  فشار خون پایین باشد. در کل، هر نوع بیماری حاد و مزمن سیستمیک مانند: مشکلات تیروییدی، کلیوی، رماتیسم، دیابت، خونی و سایر اختلالات عضوی، که یک یا چند عضو بدن را درگیر کند، خستگی مزمن را به همراه دارد؛ به همین دلیل،  ما  به دوستانی که چنین مشکلی دارند، پیشنهاد می‌کنیم که در مرحلۀ اول به پزشک مراجعه کنند تا از سلامت جسمانی خود مطلع گردند؛ اما اگر با وجود سلامت جسمانی، باز هم احساس خواب آلودگی مفرط دارند، این احساس می‌تواند به دلیل شرایط روحی و روانی‌شان باشد. در اینجا دلایلی چند را که می‌تواند عامل این حس خواب آلودگی باشد، بررسی می‌کنیم:
نداشتن هدفی ارزشمند  
بدون داشتن هدفی که بتوان روی آن تمرکز کرد، ذهن انسان دایماً در حال تاخت و تاز است و این امر باعث می‌شود تا کاملاً از لحاظ روحی خسته و کسل گردد. هیجان و شور و اشتیاق، باتری روح انسان را شارژ می‌کند و بدون داشتن هدف، انرژی انسان به بیهودگی صرف می‌شود. به همین دلیل است که  وقتی روی برنامه‌ای کار می‌کنید که به آن علاقه دارید، می‌توانید کمتر بخوابید و زحمت بیشتری برای آن بکشید. افکار ما، انرژی هستند و اگر انرژی‌تان بازسازی نشود، احساس کسالت و بی‌حالی می‌کنید؛ در واقع، عدم تمرکز روی یک هدف ارزشمند، باعث می‌شود که افکار منفی، آزادانه در ذهنتان پرسه بزنند و انرژی شما صرف افکار منفی شود و همین امر، شما را به شدت بی‌حال می‌کند. اگر راهی برای خروج افکار منفی نداشته باشید، به مرور در معرض افسردگی قرار می‌گیرید. در این زمان، تنها ترس و نگرانی و اضطراب در ذهن شما موج می‌زند، و از آنجایی که هیچ هدف ارزشمندی وجود ندارد تا توجه شما را به خود جلب کند، مسایل ناچیز برایتان اهمیت زیادی پیدا می‌کنند و به شدت آزارتان می‌دهند و احتمالاً در خواندن و به دست آوردن اطلاعات جدید مشکل خواهید داشت و مدام به فکر فرار از شرایط زندگی خود هستید و  خواب را بهترین گزینه برای فرار کردن و ندیدن و ندانستن شرایط خود می‌پندارید.
رؤیا پردازی و داشتن آرزوهایی دور از دسترس
عده‌ای از جوانان، به جای هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی برای رسیدن به آن، به رؤیا پردازی روی می‌آورند و تصور می‌کنند که رؤیا پردازی و سیر در آرزوها، همان هدفمندی است؛ در حالی که رؤیا پردازی با هدفمند بودن کاملاً متفاوت است. فردی که هدف دارد، بین آن جایی که هست و آن جایی که می‌خواهد باشد (هدف مطلوب)، یک مسیر کاملاً عملیاتی ترسیم می‌کند و هر روز سعی می‌کند تا حداقل یک گام به سمت هدفش بردارد؛ اما فرد رؤیا پرداز فقط در «ای کاش‌ها» سیر می‌کند و کاری برای تحقق آرزوهایش انجام نمی‌دهد و نقشۀ مشخصی از مبدا، مسیر و مقصد خود ندارد؛ در نتیجه، در گذر زمان پیشرفتی نمی‌کند و از این عدم پیشرفت کلافه می‌شود و دچار بی‌حوصلگی، کلافگی و احساس خواب آلودگی می‌شود.
داوطلبی که آرزوی کسب رتبه‌ای خوب در آزمون سراسری و پذیرش در بهترین رشته محل‌ها را دارد، اما تلاشی  مناسب با آرزوی خود نکرده است، این روزها دچار حس ناامیدی می‌شود و برای فرار از واقعیت موجود، ناخودآگاه  به خوابیدن و فراموش کردن وضعیت خود، پناه می‌برد.
چه باید کرد؟
برای رهایی از خواب آلودگی مفرط، باید در دو زمینه  جسمی و روحی اقدام کنید تا بتوانید به طور کامل، آمادگی و نشاط لازم را کسب کنید.
برنامۀ ورزشی مناسب: شما می‌توانید صبح زود بیدار شوید، بدون اینکه احساس خستگی داشته ‌باشید. این حس هوشیاری می‌تواند به سرعت محو شود اگر آن را پر و بال ندهید. یک برنامه ورزشی صبحگاهی، می‌تواند به کم‌رنگ شدن این حس در شما کمک کند و پتانسیلی را برای افزایش یک خلق و خوی خوب و دقت و تمرکز بالا در کارها به شما بدهد.
تمرینات ساده مثل دویدن، باعث می‌شود که مغزتان با افزایش آندروفین زیاد در خون، علایم استرس، بی‌حالی و حتی درد را در شما کاهش دهد. جالب توجه است که بدانید ورزش صبحگاهی، سطح انرژی شما را در طول روز افزایش می‌دهد و تمرکز زیادی در انجام کار‌های روزانه به شما می‌بخشد؛ البته اگر ورزش مستمر و منظم، روزانه حداقل 30 دقیقه به صورت هوازی، به عنوان یک تکلیف در زندگی و نه به عنوان تفریح، در نظر گرفته شود.
رژیم غذایی متعادل: در طول روز، غذاهای سنگین نخورید؛ زیرا بعد از خوردن غذا، به دلیل اینکه دستگاه گوارش شما خون زیادی را به خود جذب می‌کند، خون‌رسانی به مغزتان کم شده و این مساله، سبب خواب‌آلودگی می‌شود. ترشح ناگهانی انسولین هم باعث خواب آلودگی می‌شود؛ پس سعی کنید به جای آن، از غذاهای سبک و دارای مواد قندی استفاده کنید. نوشیدن آب کافی نیز می‌تواند در ازدیاد حس نشاط شما بسیار مؤثر باشد. وقتی که از خواب بیدار می‌شوید، کمبود آب  به طور فزاینده‌ای روی روحیه شما تاثیر می‌گذارد. می‌توانید قبل از صرف صبحانه یک لیوان آب بنوشید. انجام این کار به سوخت و ساز بدن شما و همین طور به بیدار شدن سریع و احساس هوشیاری خیلی بالایتان،  بلافاصله پس از بیداری، کمک زیادی می‌کند.  
عواطف سرکوب شدۀ خود را آزاد کنید : احساس خواب آلودگی، گاه برای آن است که سرشار از احساسات منفی مثل: خشم، ترس یا ناامیدی هستید. این احساسات منفی، رفته رفته انرژی‌تان را تحلیل می‌برد و باعث سردرگمی، خستگی و ناتوانی شما می‌شود. برای مقابله با این مشکل، به محلی دنج و آرام بروید و چند نفس عمیق بکشید. به اهداف و فعالیت‌هایی که در حال حاضر در زندگی خود دارید، فکر کنید و هر احساسی را که در شما پدیدار می‌شود، اعم از: ترس، پشیمانی، حسادت، عصبانیت و ... بنویسید و سپس با یک مشاور یا روان‌شناس در این زمینه صحبت کنید و احساسات خود را با وی در میان بگذارید تا بتوانید آن را از درون خود تخلیه کنید.
اهداف  اصلی خود را شناسایی کنید و زندگی‌تان را بر پایۀ آنها بسازید: لطفاً به این سؤال پاسخ دهید: «اگر پول و زمان اهمیتی نداشت، زندگی‌ام را چطور می‌گذراندم؟» آن‌گاه هر آنچه در این زمینه به فکرتان می‌رسد، بنویسید. وقتی تمام اهدافتان را نوشتید، یک بار دیگر آنها را مرور کنید و مواردی را که از همه بیشتر برایتان اهمیت دارد، انتخاب کنید. کدام یک از این اهداف چنان چه برآورده نشوند، این احساس را در شما ایجاد می‌کنند که تمام زندگی‌تان را تلف کرده‌اید؟ اهداف برترتان را بنویسید و در چند جا، که هر روز با آن برخورد می‌کنید، نصب کنید. وقتی کاملاً بدانید چه چیزهایی برایتان اهمیت دارد و به کجا می‌روید، زندگی‌تان نظام‌مند می‌شود و فعالیت‌هایتان در جهت دست‌یابی به اهدافتان قرار می‌گیرد و انگیزۀ تحقق اهدافتان، باعث از بین رفتن تنبلی و تقویت انرژی‌تان می‌شود.   
در واقع، وقتی نسبت به چیزی اشتیاق و هیجان دارید و برای رسیدن به آن برنامه‌ریزی می‌کنید و میزان انرژی‌تان در بالاترین حد ممکن است، شب‌ها با خوشحالی به خواب می‌روید و صبح‌ها شاد و پر انرژی از خواب برمی‌خیزید و برای دنبال کردن اهدافتان، نشاط لازم را خواهید داشت و دیگر فکر و خیال منفی  به سراغتان نمی‌آید.
 
 
احساس خواب‌آلودگی، گاه برای آن است که سرشار از احساسات منفی مثل: خشم، ترس یا ناامیدی هستید. این احساسات منفی، رفته رفته انرژی‌تان را تحلیل می‌برد و باعث سردرگمی، خستگی و ناتوانی شما می‌شود

تمرینات ساده مثل دویدن، باعث می‌شود که مغزتان با افزایش آندروفین زیاد در خون، علایم استرس، بی‌حالی و حتی درد را در شما کاهش دهد. ورزش صبحگاهی، سطح انرژی شما را در طول روز افزایش می‌دهد و تمرکز زیادی در انجام کار‌های روزانه به شما می‌بخشد 


  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۰۵ ارديبهشت ۹۸ ، ۱۲:۳۲
  • sanjesh kalaleh

مهربانی را تمرین کنیم

sanjesh kalaleh | پنجشنبه, ۵ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۱۲:۳۰ ب.ظ

برای آرامش و سلامتی خود و دیگران:

مهربانی را تمرین کنیم

می‌گویند در حوادث غیرمترقبه، مردم به هم نزدیک‌تر می‌شوند و مهربانی‌ها بیشتر می‌شود. این روزها که سیلاب بخش‌هایی از کشورمان را درنوردیده است، به حقیقت این کلام به راحتی می‌توان پی‌برد. این روزها شاهد حضور زنان و مردان و حتی کودکانی هستیم که همدلانه برای آرامش جسمی و روحی هموطنان سیل‌زده تلاش می‌کنند و از هیچ کمکی به آنها دریغ ندارند. شاید شما تصور کنید که به عنوان یک کنکوری، که وقت زیادی تا زمان برگزاری آزمون سراسری ندارید، کاری در این زمینه، از دستتان برنمی‌آید، اما واقعیت این است که در هر موقعیتی می‌توان محبت کرد و بخشی از شبکۀ مهربانی بود و مطمین بود که مهربانی در درجۀ اول برای خود ما مفید است و می‌توان بهره‌های بسیاری را از آن گرفت.
حاصل مهربانی، شادمانی است
مهربانی، باعث می‌شود که از احساس گناه، پشیمانی، اندوه و دیگر رنج‌ها و ناراحتی‌ها خلاص شوید؛ به بیان دیگر، کمک به دیگران باعث می‌شود که بیشتر قدردان شرایط و موقعیتتان باشید و از موقعیت خودتان و افکار بیهوده فاصله بگیرید؛ زیرا به جای خودتان، بر دیگران تمرکز می‌کنید.
نتایج یک پژوهش نشان داده است هنگامی که ما وقت، انرژی یا پول خود را به دیگران می­‌بخشیم، رضایت از زندگی، رضایت از خود و سلامت جسمی­مان ارتقاء می­یابد، طول عمرمان افزایش می­یابد و احتمال ابتلایمان به افسردگی، کاهش پیدا می­کند.
مهربان‌ها درک بهتری از خود دارند
از مزایای قابل توجه مهربانی، تاثیری است که بر درک ما از خودمان دارد. هنگامی که خود را متعهد به محبت به دیگران می‌کنید، خود را فردی نوع دوست می‌بینید. این شناخت تازه از خودتان، باعث می‌شود که بیشتر احساس اعتماد به نفس، خوش‌بینی و مفید بودن کنید. کمک به دیگران یا داوطلب شدن برای کمک کردن به آنها، توانایی‌ها و امکاناتتان را پررنگ‌تر می‌کند و باعث می‌شود که احساس کنید بر زندگی‌تان، کنترل بیشتری دارید. شاید به یاری همین کمک کردن، مهارت‌های تازه‌ای بیاموزید یا از استعدادهای نهفتۀ‌تان با خبر شوید.
 مهربان‌ها پرانرژی‌ترند
بیش از نیمی از شرکت­کنندگان در یک پژوهش، گزارش کردند که بعد از کمک کردن به دیگران، احساس قوی‌تر و پرانرژی­تر بودن کرده‌اند. تعداد زیادی از شرکت­ کنندگان در این پژوهش هم گفته‌­اند که بعد از مهربانی کردن، احساس آرامش بیشتر و افسردگی کمتری کرده و احساس ارزشمندی‌­شان نیز افزایش یافته است.
مهربان‌ها شبکه حمایتی گسترده‌­تری دارند
کمک کردن به دیگران، موجب می­‌شود که دوستتان داشته باشند، و هنگامی که نیاز به کمک دارید، همان افراد دست یاری به شما بدهند و در نتیجه، شبکه نیرومند و گسترده‌ای از دوستان و آشنایان داشته باشید. معمولاً در مواقع لزوم، افراد مهربان می‌توانند روی کمک دوستان و آشنایانشان حساب کنند.
مهربانی، راهکاری موفق برای مبارزه با اضطراب
اضطراب و نگرانی، چه از نوع ملایم و چه از نوع حمله‌های عصبی، سخت در انسان شایع است. روش‌های مختلفی مثل مدیتیشن، ورزش، مصرف دارو یا درمان‌های طبیعی برای درمان اضطراب وجود دارد، اما به نظر می‌رسد که راحت‌ترین و ارزان‌ترین راه خلاص شدن از شرّ نگرانی‌ها، محبت کردن به دیگران است.
تحقیقات بسیار زیادی انجام گرفته است که تاثیرات مثبت مهربانی را بر سلامتی انسان به اثبات می‌رساند. همچنین چندین کتاب نیز در مورد تاثیرات مثبت مهربانی بر سلامتی، به چاپ رسیده است. گفتنی است تحقیقاتی که از سال ۱۹۸۸ تاکنون انجام گرفته، در کتاب نیروی شفابخش نیکوکاری (نوشته آلِن لوک) گردآوری شده است.
در این کتاب از قول یکی از شرکت کننده‌های تحقیقات لوک آمده است: «چند ماه پیش آن‌قدر استرس داشتم که به زور می‌توانستم در شبانه روز چهار ساعت بخوابم و انواع و اقسام دردها هم به سراغم آمده بود. داروهای ضد افسردگی و ضد اضطراب را امتحان کردم، اما هیچ بهبودی حاصل نشد. بعدها فهمیدم که این عشق است که واقعاً شفابخش است. وقتی کارهای مثبتی را برای دیگران انجام می‌دادم، واکنش مستقیمی در وضعیت جسمی من به وجود می‌آمد. الان دیگر شب‌ها خیلی راحت می‌خوابم و آرامشی نیز در کل بدنم به وجود آمده که با وضعیت سابقم قابل مقایسه نیست و بیشتر دردهایم هم از بین رفته است.»
مهربان‌ها سالم­ترند و سلامتی می‌بخشند
حتماً شنیده‌اید که مهربانی و محبت کردن به دیگران، دل را نرم می‌کند، اما جالب است بدانید که مهربان بودن، در واقع بر تعادل شیمیایی قلب شما تاثیر مثبت دارد. مهربانی، باعث ترشح هورمون اکسی‌توسین می‌شود. به گفته دکتر دیوید همیلتون، اکسی‌توسین، باعث آزاد شدن ماده‌ای شیمیایی به نام نیتریک اکسید در رگ‌های خونی می‌شود. این ماده، با گشاد کردن رگ‌های خونی، فشار خون را کاهش می‌دهد. جالب است بدانید از آنجا که اکسی توسین با کاهش فشار خون به سلامت قلب کمک می‌کند، به آن لقب هورمون محافظ قلب داده‌اند.
در منابع اسلامی هم تاکید زیادی بر محبت و مهربانی نسبت به همنوعان شده است و اشاره شده است که اساس جامعه مطلوب، محبت مردم نسبت به یکدیگر است و آن را در سامان دهی جامعه انسانی کارساز می‌داند؛ تا جایی که خداوند متعال نیز خود را دوستدار بندگان خود می‌داند.
وقتی انتخاب می‌کنید که فرد مهربان­تری باشید، نه تنها سلامت خودتان را ارتقاء می­دهید، بلکه سلامت افرادی را که با آنها ارتباط برقرار می‌کنید نیز تقویت می‌کنید. مهربانی شما تاثیرات چند جانبه ای دارد. این مهربانی، حتی می‌تواند بر افرادی که شاهد بروز آن هستند نیز تاثیر گذاشته و در آنها احساس خوبی را ایجاد کند. وقتی انتخاب می‌کنید که فرد مهربان­تری باشید، تغییرات مثبتی را در اجتماع و دنیای اطراف خود ایجاد خواهید کرد.
چگونه مهربانی را تمرین کنیم؟
اولین گام در تمرین استراتژی مهربانی، انتخاب کاری است که می‌خواهید انجام دهید. اینکه چقدر و هر چند وقت یک بار می‌خواهید آن را تکرار کنید، تصمیم بسیار مهمی است. اگر این کار را کم انجام دهید، نمی‌توانید بهرۀ چندانی از منافع مهربانی ببرید؛ همچنان که اگر در انجام این کار زیاده روی کنید، سرانجام در خودتان احساس خستگی، فشار و عصبانیت می‌کنید. پیشنهاد می‌کنیم که این کار را یک روز در هفته انجام دهید و در آن روز، خود را به انجام یک کار جدید و بزرگ یا چند کار کوچک، متعهد کنید.
در مرحلۀ بعد، خوب است که چند کار را با یکدیگر ترکیب کنید یا کار جدیدی را انجام دهید. این تغییر به شما انرژی و انگیزه می‌دهد؛ زیرا پس از مدتی که از روی محبت و مهربانی، کاری را انجام دادید، به آن خو می‌گیرید و انجام آن دیگر، مانند گذشته، شادتان نمی‌کند؛ البته تغییر مداوم مهربانی، نیازمند تلاش و خلاقیت است، اما هر کاری که به فردی آرامش دهد یا او را شگفت زده کند، می‌تواند در برنامۀ شما قرار گیرد؛ برای مثال، می‌توانید کتاب کمک آموزشی خود را با دوستی که توان خرید آن را ندارد، سهیم شوید و به صورت مشارکتی از آن استفاده کنید یا اگر کتابی اضافی دارید، آن را به داوطلبانی که اکنون گرفتار سیلاب شده‌اند، تقدیم کنید. ضمناً می‌توانید در هر یک از مشکلات درسی، به یک همکلاسی یاری برسانید و یا اگر دیدید که این همکلاسی، ناراحت  و کلافه است، از او دلجویی کنید و  با تقدیم یک هدیۀ کوچک یا گفتن سخنی امید بخش به وی، او را شادمان سازید.
نکتۀ آخر اینکه باید مراقب باشید تا به خاطر انجام عمل نیکتان، انتظار پاداش نداشته باشید؛ در این صورت، فوایدی که این عمل خیر بر شما خواهد داشت از بین می‌رود. اگر در قبال انجام کارتان انتظار چیزی را از دیگران نداشته باشید، دیگر دچار ناامیدی نخواهید شد؛ برای مثال، اگر در رانندگی، به اتومبیل کناری حق تقدم بدهید و انتظار داشته باشید که او این عمل مهربانانه را متوجه شود، اما  فرد مقابل از کار شما قدردانی نکند، ممکن است که انجام همین کار نیک، در شما ایجاد عصبانیت و خشم کند، اما اگر توقع دریافت واکنشی مثبت نداشته باشید، آن وقت است که کار شما  تاثیری مثبت بر سلامتی‌تان خواهد گذاشت. برای تمرین این مساله، دست کم هفته‌ای یک بار، کار خوبی را انجام دهید و دربارۀ آن با هیچ کس صحبت نکنید و در مقابل آن، انتظاری هم از دیگران نداشته باشید. 
 
مهربانی، باعث ترشح هورمون اکسی‌توسین می‌شود. اکسی‌توسین، باعث آزاد شدن ماده‌ای شیمیایی به نام نیتریک اکسید در رگ‌های خونی می‌شود. این ماده، با گشاد کردن رگ‌های خونی، فشار خون را کاهش می‌دهد. از آنجا که اکسی توسین با کاهش فشار خون به سلامت قلب کمک می‌کند، به آن لقب هورمون محافظ قلب داده‌اند

مهربانی، باعث می‌شود که از احساس گناه، پشیمانی، اندوه و دیگر رنج‌ها و ناراحتی‌ها خلاص شوید؛ به بیان دیگر، کمک به دیگران باعث می‌شود که بیشتر قدردان شرایط و موقعیتتان باشید و از موقعیت خودتان و افکار بیهوده فاصله بگیرید 

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۰۵ ارديبهشت ۹۸ ، ۱۲:۳۰
  • sanjesh kalaleh